And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Friday, April 15, 2011

Duit perkeso dilabur dlm syarikat arak

PERKESO dalam Syarikat Arak
Oleh Ust. Nasaruddin Hassan Tantawi
Berdasarkan laporan tahunan bermula 2007 hingga 2009 dari Syarikat Carlsberg Brewery Malaysia Berhad telah membuktikan bahawa Pertubuhan Keselamatan Sosial [ PERKESO ] merupakan pemegang saham di dalam syarikat tersebut .
PERKESO merupakan sebuah entiti kerajaan di bawah Kementerian Sumber Manusia dan polisinya adalah memberi perlindungan keselamatan sosial kepada pekerja – pekerja serta tanggungan yang layak . PERKESO memperolehi dananya melalui kutipan caruman yang dikutip setiap bulan dari potongan gaji pekerja .
Persoalannya ialah hampir 90% kakitangan PERKESO merupakan kakitangan yang beragama Islam dan ini akan menimbulkan kerunsingan dan kerisauan yang serius kepada mereka apabila sumber pendapatan mereka diragui halal dan bersih .
Sebagai sebuah negara ummat Islam , sepatutnya kerajaan peka perkara ini dan tidak meletakkan rakyat rasa terhina dengan perkara seperti ini . Apakah tidak syarikat lain untuk PERKESO miliki sahamnya sedang mereka menyedari sebahagian besar kakitangan mereka adalah muslim .
Kerajaan sewajarnya bertanggungjawab lantaran PERKESO adalah sebuah entiti kerajaan di bawah Kementerian Sumber Manusia .
Laporan Tahunan 2007 – 2009
Syarikat Calsberg Brewery Malaysia Berhad .
sila klik url di bawah untuk melihat laporan yang lebih jelas :
[ http://www.carlsbergmalaysia.com.my/web/investor/pdf/ar/2009/ar09_120-121.pdf ]







Best Blogger Tips

Arak



Rasulullah saw bersabda yang maksudnya: “Dalam persoalan arak ada sepuluh orang yang dikutuk kerananya iaitu pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan hasil wangnya, pembayarnya dan pemesannya”. (Riwayat Anas ra)
Arak yang juga disebut khamar dalam bahasa Arab bermaksud minuman yang memabukkan. Ia menjadi minuman kemegahan bagi orang-orang fasik, kafir dan munafik. Di dalam Islam hukum meminumnya adalah haram.
Rasulullah saw pernah bersabda bahawa arak itu adalah ibu segala kejahatan. Ini terbukti di mana hasil kajian mendapati bahawa arak sebenarnya boleh merosakkan fizikal dan mental manusia di mana dari segi ilmu perubatan arak itu boleh memberi kemudaratan pada tubuh badan manusia seperti menyebabkan penyakit lemah jantung, barah mulut, tengkuk, kerongkong, penyakit saraf dan penyakit hati.
Manakala dari aspek mental pula al-Quran sendiri ada menyebut bahawa arak itu akan mendedahkan gejala yang tidak baik kepada individu, masyarakat dan negara di mana seseorang yang meminum arak pasti akan mengalami gangguan minda, hilang pertimbangan dan kesedaran diri menyebabkan ia akan melakukan sesuatu perkara buruk yang tidak pernah dilakukan ketika dia berkeadaan waras. Inilah puncanya berlaku permusuhan dan kebencian serta terjadinya penyakit sosial seperti gejala seks bebas, pembunuhan dan kemalangan jalanraya.
Sesungguhnya tujuan utama Islam mengharamkan pengambilan arak adalah untuk menjaga keperibadian manusia daripada perkara-perkara yang merosakkan selain daripada kesan arak itu sendiri yang boleh melalaikan diri daripada mengingati Allah. Bahkan para fuqaha mengatakan bahawa jenayah arak ini sebenarnya samalah seperti kesalahan mencuri dan berzina di mana hukuman yang bersabit dengan arak ini adalah sebat antara 40 hingga 80 kali.
Larangan arak selain daripada yang disebutkan di dalam hadis di atas juga berlaku pada larangan menghadiri majlis di mana arak disediakan untuk para tetamu. Oleh itu menjadi tanggungjawab setiap Muslim untuk menjauhi arak daripada kehidupan mereka dan bersama membenteras gejala tidak sihat ini daripada terus menular di dalam masyarakat.




                                                                       7-ELEVEN

Saya tidak faham kenapa ada yang marah apabila hendak diadakan peraturan melarang atau menyusahkan umat Islam untuk membeli arak.

Umat Islam bukan hendak menyekat orang bukan Islam meminum arak tetapi sekadar hendak memastikan umat Islam terutamanya para belia tidak dirosakkan oleh arak. Kenapa susah sangat hendak memahami?

Saya lihat masalah arak di kalangan belia Islam membimbangkan. Saya pernah menghalang seorang remaja Islam membeli arak di kedai 7-11 di Pandan Indah. Di padang permainan berdekatan rumah saya di Taman Kencana kadang-kala penuh dengan botol-botol arak kosong yang dibeli di pasaraya KK yang berhampiran. Saya tahu yang minum bukan orang Cina atau India kerana mereka boleh minum di "pub" dan "bar".

Semua ini membimbangkan umat Islam terutamanya yang mempunyai anak-anak remaja. Seolah-olah ada "tangan-tangan ghaib" yang mahu memusnahkan belia-belia Islam. Saya pernah terlibat di dalam bantahan terhadap sebuah kedai 7-11 di AU2, Taman Seri Keramat. Ia di kawasan hampir 100 peratus penduduk Islam dan di hadapan Pejabat Agama Gombak Timur tetapi menjual arak. Untuk siapa arak itu? Tidak hairan apabila ada yang mengatakan wujud konspirasi untuk menghancurkan generasi muda umat Islam.

Ada yang berkata ini semua terpulang kepada kekuatan diri masing-masing. Sebagai seorang Islam dan lebih-lebih lagi sebagai ahli sebuah parti Islam, saya tidak boleh berdiam diri melihat belia-belia Islam dirosakkan. Ibu bapa yang mendidik anak-anak mereka dari kecil tidak rela melihat anak-anak itu dirosakkan oleh mereka yang mahu mencari keuntungan yang lebih. Setelah bersusah-payah membesar mereka tiba-tiba ada pula orang yang hendak merosakkan anak-anak mereka. Kononnya ini hak mereka untuk menjual arak kepada siapa sahaja. Seperti yang pernah diucapkan oleh seorang bapa, "Kita jaga anak kita betul-betul dari kecil tetapi mereka sesuka-hati hendak hendak menghancurkan masa depan mereka".

Orang Melayu, orang Islam mungkin lemah lembut dan berbudi bahasa. Tetapi ini tidak bermakna mereka boleh diperbodoh, dihina, ditengking, dibentak atau diperlakukan menurut sesuka hati. Belajarlah dari sejarah.
Best Blogger Tips

Berakhlak mulia


Daripada Abdullah bin Amru bin al-’As ra katanya: Bukanlah Rasulullah saw seorang yang bersifat keji dan Baginda tidak pernah melakukan perkara-perkara yang keji. Baginda bersabda, “Sesungguhnya orang-orang yang terpilih antara kamu ialah orang-orang yang mulia akhlaknya”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Rasulullah adalah manusia yang paling sempurna. Baginda terpelihara dari sifat-sifat keji dan tidak pernah melakukan perbuatan keji.
Orang-orang yang berakhlak mulia adalah menjadi pilihan Allah dan mereka diberikan beberapa keistimewaan di dunia dan kedudukan yang tinggi di akhirat.
Oleh itu kita hendaklah sentiasa berusaha menghindarkan diri daripada semua sifat-sifat yang buruk dan keji serta memperbaiki kualiti diri dengan menambahkan amal ibadat dan mengamalkan sifat-sifat mulia dari masa ke semasa. Best Blogger Tips

Penawar penyakit


Rasulullah SAW bersabda : “Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billahi, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan”. (Hadis Riwayat Tabrani)
Hadis ini adalah riwayat at-Tabarani dalam al-Awsath dan al-Hakim yang berbunyi: “Man Qala La Haula wala Quwwata Illa Billahi Kana dawa’an min tis’atin wa tis’iina da’in, aisaruha al-Hammu” dan maksudnya adalah seperti di atas.
Intipati hadis tersebut adalah umat Islam digalakkan untuk tabah dan berusaha merawat penyakit asalkan mengikut peraturan agama.
Penyakit yang dimaksudkan itu ada terkandung dalam beberapa ayat al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.
Daripada Anas, bahawa Rasulullah SAW berdoa dengan doa: “Allahumma innii ‘auuzhu bika minal barashi wal junuuni wal-juzaami wa sayyi’il asqaam (yang bermaksud: “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari penyakit sopak, gila, penyakit kusta dan penyakit-penyakit yang berat).” (Hadis Riwayat Abu Daud)
Begitu juga hadis riwayat Abu Daud menyebut bahawa Rasulullah SAW berdoa: “Allahuamma Inni a’uuzu bika minal hammi wal hazan, wa ‘auuzhubika minal ‘ajzhi wal kasal, wa’auuzhu bika minal Jubni wal-Bukhl, wa’uuzhubika min ghalabatid daini wa qahrir rijaal (yang bermaksud: “Ya Allah, saya berlindung kepada-Mu daripada penyakit gelisah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu daripada penyakit lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada pengecut dan bakhil dan aku berlindung kepada-Mu daripada timbunan hutang dan penindasan orang.”
Apa yang penting pada hadis berkenaan ialah untuk menyatakan kelebihan dan manfaat besar kepada orang yang banyak menyebut ‘La Haula Wala Quwwata Illa Billah’. Maksudnya tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain Allah SWT.
Ucapan itu dinamakan Hauqalah. Apabila kita ditimpa sesuatu yang kita tidak sukai, banyakkan menyebut hauqalah.
Imam a-Nawawi berkata: “La haula wa la quwwata illa billah”, itulah kalimah yang digunakan untuk menyerah diri dan menyatakan bahawa kita tidak mempunyai hak untuk memiliki sesuatu urusan. Ia kalimah yang menyatakan bahawa seseorang hamba tiada mempunyai daya upaya untuk menolak sesuatu kejahatan (kemudaratan) dan tiada mempunyai daya kekuatan untuk mendatangkan kebaikan kepada dirinya melainkan dengan kudrat iradat Allah SWT juga.
Dalam sebuah hadis menyebut daripada Abu Zar, beliau berkata: “Aku berjalan di belakang Rasulullah SAW, lalu Baginda berkata kepadaku: “Wahai Abu Zar, mahukah aku tunjukkan kepada kamu satu perbendaharaan daripada beberapa perbendaharaan syurga? Aku berkata: Mahu ya Rasulullah. Baginda bersabda: “La Haula wala Quwwata illa billah.”
Begitu juga hadis daripada Abu Musa, beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda kepadaku: “Mahukah aku tunjukkan salah satu perbendaharaan dari perbendaharaan syurga? Saya menjawab: “Mahu ya Rasulullah. Kemudian Baginda bersabda: La haula wala quwwata illa billah.”
Daripada Ibnu Mas’ud beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda: Wahai Muaz, adakah kamu tahu tafsir (maksud) La haula wala quwwata illa billah? Muaz menjawab: Allah dan rasul-Nya lebih mengetahui. Rasulullah SAW bersabda: La haula (tiada daya) dari menghindari maksiat kepada Allah melainkan dengan kekuatan Allah, wala quwwata (tiada kekuatan) atas mentaati Allah melainkan dengan pertolongan Allah SWT. Kemudian Rasulullah SAW menepuk bahu Muaz dan Baginda bersabda: “Demikianlah yang diberitahu oleh kekasihku Jibril daripada Tuhan.”
Sebenarnya apabila kita banyak menyebut Allah SWT atau berzikir mengingati-Nya sebanyak-banyaknya, ia mampu menjadi penyembuh, tetapi sekiranya kita banyak ingat kepada manusia ia boleh menjadi penyakit. Best Blogger Tips

Dunia hanya persinggahan


Dari Ibnu Umar ra katanya; Rasulullah SAW memegang bahuku lalu ia bersabda: “Hendaklah engkau berada dalam dunia seolah-olah engkau orang berdagang atau orang yang sedang melalui di jalan (pengembara)”. Dan adalah Ibnu Umar ra berkata: “Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi; dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu petang. Dan gunakanlah dari sihat engkau bagi masa sakit engkau dan dari hidup engkau bagi masa mati engkau”. (al-Bukhari)
Dunia adalah tempat untuk manusia beramal dalam sekian waktu yang ditentukan dan bukanlah tempat untuk bermukim, bersenang lenang sepanjang hayat kerana kedudukan seseorang itu di dunia ini adalah seperti pedagang atau pengembara yang akan pulang ke kampung halaman tempat asalnya iaitu alam akhirat yang kekal abadi.
Untuk itu, setiap amal ada waktunya di mana apabila luputnya waktu sesuatu amal sudah tentu waktu itu tidak akan berulang kembali. Oleh itu orang yang mengerti nilai waktu akan menyedari bahawa waktu itu sebenarnya adalah umurnya yang jika habisnya suatu detik waktu maka berkuranglah jangka hayatnya dan berkurang pula tempoh amalnya. Selepas itu kekecewaan dan penyesalan tidak berguna lagi.
Oleh itu seseorang yang inginkan kebahagian yang kekal abadi hendaklah memelihara waktunya daripada terbuang dengan percuma atau sebelum tiba waktu yang menghalang seperti sibuk, sakit dan sebagainya. Manusia yang mengejar dan menghabiskan masa dengan mencari “sesuatu yang tidak diciptakan oleh Allah di dunia” (kebahagiaan yang hakiki) adalah manusia yang rugi dan perbuatan yang sia-sia. Best Blogger Tips

Masjid Al Haram, masjid terbesar dan tertua di dunia

Masjid al-Haram saat ini dan di tahun 2020



Sumber gambar: Wikipedia Bahasa Inggris dan Dar-ul-ishaat
Jika anda ke kota Makkah Al Mukaramah, Saudi Arabia anda akan melihat sebuah masjid yang besar, indah, megah, kokoh, suci dan sudah berusia lebih dari 14 abad. Itulah Masjid Al-Haram, masjid terbesar, terindah, termegah, tertua dan tersuci di dunia. Masjid ini dibangun di masa Nabi Muhammad SAW yang sebenarnya hanya tempat kosong. Di dalamnya terdapat suatu bangunan suci yang pasti anda lihat jika anda masuk ke dalam masjid ini. Dialah "Kakbah" bangunan berbentuk kubus yang terbuat dari batu bata dan ditutupi kain hitam yang disebut sebagai "Baitullah" atau "Rumah Allah" yang kini menjadi arah kiblat shalat di dunia. Masjid Al-Haram memiliki banyak arti. Ada yang mengartikan "masjid suci", "masjid yang haram" dan "masjid yang disakralkan". Sebenarnya, ketiganya merupakan arti dari masjid ini karena hanya umat muslim yang diizinkan masuk ke dalam masjid ini dan kota Makkah. Awalnya, masjid ini berukuran kecil saat dibangun pertama di tahun 638 M. Tahun 691 M masjid ini direnovasi dengan menambahkan dinding, sebuah minaret dan mengganti bahan dari kayu ke batu marmer. Namun masjid ini terbakar di tahun 1399 namun ajaibnya masjid ini tidak terbakar (sedikitpun) dan rusak oleh hujan deras. Masjid ini dibangun ulang selama 6 tahun menggunakan batu marmer yang bersumber dari sebuah gunung di daerah Hejaz. Sultan Selim II lah yang pertama mengarsiteki pembangunan masjid suci ini di tahun 1570. Kubah di atap digantikan dengan kaligrafi ayat-ayat Al-Qur’an dan menggantikan kolom-kolom yang kosong. Fitur itu bertahan hingga 1629 karena renovasi kembali terjadi dengan mengganti bangunan lama dengan bangunan yang baru. Masjid ini selesai tahun 1571. Sampai era Raja Abdul Aziz II masjid ini kecil. Baru kemudian Raja Fahd II merenovasi total masjid ini seperti sekarang. Renovasi kecil terjadi di tahun 2003 di mana kubah yang sebelumnya berwarnya gelap diganti menjadi warna putih dengan ukuran yang sama baik di lokasi kubah oval sebelumnya dan tiga kubah utama di atas pintu masuk utama masjid. Kubahnya berwarna putih terang dengan tiang dan bagian bawah kubah dibuat dari emas. Ada tempat untuk minum air zam-zam di sela-sela bangunan masjid. Begitu Raja Fahd mendengar proyek perluasan masjid besar ini, Ia dengan sukarela membantu mendanai proyek besar ini. Renovasi mencakup penggantian kubah dan pembangunan 2 menara baru yang semula dengan 7 menara sebelumnya. Total saat ini masjid suci ini memiliki 9 buah minaret yang terdiri dari 8 buah minaret tunggal di pintu masuk masjid dan 1 minaret tunggal di arah barat daya kakbah dan diapit oleh 9 kubahnya. Perluasan juga mencakup pemolesan atap masjid agar bisa ditempati untuk shalat dan tempat sa’i. Saat ini, masjid raksasa berlantai 3 ini ini mampu menampung 4 juta jamaah yang terdiri dari 1 juta jamaah di lantai 1 dan 2 dan 2 juta jamaah di lantai 3 alias di atap masjid. Setelah shalat di musim haji, 4 juta jamaah belarian ke arah kakbah untuk melakukan ritual mengelilingi kakbah sebanyak 7 kali yang disebut Tawaf. Dan 7 menit berikutnya, 4 juta jamaah menuju tempat khusus untuk melakukan ritual lain yakni mengelilingi bukit Safa dan Marwa sebanyak 7 kali dan mengingatkan kita kepada kisah keputus asaan dan kekhawatiran Siti Hajar karena bingung mencari air untuk putranya, Ismail yang kehausan dan setelah melakukan kedua ritual musim haji tersebut barulah jamaah meminum air suci dan berkhasiat yang diberi nama air Zamzam. Saat musim haji, jamaah yang shalat di masjid raksasa ini membludak bahkan bisa mencapai 5 juta jamaah. Untuk mengantisipasi hal tersebut, di masjid suci ini tersedia 7 buah eskalator untk memudahkan akses ke lantai 2 dan lantai 3 atau atap masjid. Saat ini, Raja Fahd bin Abdul Aziz tengah memperluas dan merenovasi masjid tua dan bersejarah ini. Renovasi mencakup perluasan tempat sa’i menjadi 3 lantai dari sebelumnya yang hanya 2 lantai dan perluasan lantai 3. Kedua tempat tersebut bisa menampung sekitar 6 juta  yang terdiri dari 3 juta jamaah di tempat sa’i dan 3 juta jamaah lagi di lantai 3 atau atap masjid. Dan perluasan juga mencakup area serambi masjid. Dan di area tersebut akan dibangun hotel-hotel mewah berbintang 5 dan 6 dan gedung pencakar langit tertinggi di Arab Saudi dan salah satu gedung pencakar langit tertinggi di dunia, Menara Abraj Al Bait. Dan setelah direnovasi total, masjid terbesar di dunia ini mampu menampung 10 juta jamaah di tahun 2020. Best Blogger Tips

Pahala ke masjid



Dari Ubai bin Kaab r.a katanya: “Ada seorang lelaki yang setahuku dialah yang paling jauh tempat tinggalnya dari masjid. Walaupun begitu dia tidak pernah ketinggalan bersolat jamaah. Kata orang kepadanya: “Alangkah baiknya jika kamu membeli seekor keldai untuk tunggangan kamu di malam gelap atau di panas terik”. Dia menjawab: “Aku tidak suka tinggal berdekatan dengan masjid kerana aku ingin supaya setiap langkahku pergi dan pulang dari masjid ditulis Allah pahalanya bagiku”. Sabda Rasulullah SAW : “Allah mengumpulkan pahala semuanya itu bagi mu”. (Muslim)
Begitu indah ‘panggilan Allah’ sehingga orang yang benar-benar beriman akan segera berganjak dari kesibukan mereka untuk segera menyahut panggilan-Nya. Demikian juga banyak sekali keutamaan yang diberikan kepada mereka yang memakmurkan rumah Allah (masjid). Maka sesuai dengan kemajuan hari ini juga, banyak surau-surau dan masjid yang cantik dibina bagi memudahkan kita untuk solat berjemaah. Apatah lagi jika surau atau masjid itu terletak berdekatan dengan kediaman kita. Tidak perlu kita berkenderaan untuk ke sana.
Namun kelazimannya manusia sentiasa tidak bersyukur di atas nikmat tersebut yang jika direnungkan amat ketara sekali pengabaiannya. Ini terbukti apabila kebanyakan masjid tinggal terbiar, sunyi sepi tanpa dimakmurkan oleh ahli kariah masing-masing sedangkan fungsi masjid amat luas iaitu selain menjadi tempat mendirikan solat ia juga berfungsi sebagai tempat untuk melaksanakan aktiviti ceramah, majlis ilmu, aktiviti kemasyarakatan dan sebagainya.
Hari ini apa yang menjadikan masjid meriah hanyalah jika tiba bulan puasa dan hari raya. Meskipun kedudukan masjid tidak jauh ternyata kita tidak tertarik untuk ke sana. Kata orang, hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tetapi jika hendak ke masjid, meskipun tidak hujan, panas, jauh sekali ribut petir kita tetap tidak pergi ke masjid. Betapa kita menilai bahawa pemberian gaji dan pemberian pahala itu seakan sesuatu yang asing. Kerja untuk dunia dan solat untuk akhirat. Sedangkan kerja juga suatu ibadah yang ganjarannya selain datang dari manusia yang berupa gaji, ia juga datang daripada Allah yang dengan sifat Pemurah-Nya memberikan kita rezeki (melalui kerja tersebut) dan Dia jugalah yang memberikan kita pahala jika kerja itu diniatkan sebagai ibadah yang dilakukan kerana Allah.
Maka kita selaku manusia sewajarnya bersyukur kepadanya dengan datang beramai-ramai ke masjid untuk memakmurkan rumah-Nya yang sekalipun kita tidak diberi gaji untuk itu tetapi yang penting kita dikurniakan pahala dan keberkatan oleh-Nya. Bukankah itu sebaik-baik jalan bagi manusia menuju kesejahteraan hidup memandangkan bahawa bumi ini adalah milik Allah dan kita hanyalah makhluk yang kerdil yang menumpang sementara di atasnya. Justeru hidupkanlah masjid sebagai tempat untuk menunaikan ibadah secara berjemaah selain mendirikannya di rumah secara sendirian ataupun bersama keluarga. Best Blogger Tips

Pahlawan Vs Perawan...


Soalan: Antara seorang pahlawan dan seorang perawan, mereka mempunyai satu perjuangan yang     sama...Apakah dia?? 


Jawapan: "Darah"....Pahlawan berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir, manakala perawan pulak berjuang hingga ke titisan darah yang pertama. Best Blogger Tips

Manjakani : Istimewanya pada Wanita


Ramai orang mengenali kacip fatimah tumbuhan herba yang besar peranannya dalam meningkatkan kesihatan golongan wanita, namun adakah anda mengetahui akan satu lagi tumbuhan herba yang turut bermanfaat kepada wanita iaitu manjakani.

Manjakani sesuai untuk golongan wanita;
  • Wanita yang mempunyai masalah longgar dinding vagina
  • Wanita yang mengalami masalah keputihan berlebihan, kegatalan dan bau yang tidak menyenangkan pada vagina 
  • Wanita yang kitaran haidnya terganggu
  • Wanita yang menderita PMS dan kekejangan
  • Wanita yang gemar mengekalkan atau menigngkatkan kecergasan serta kesihatan fizikal
  • Tidak digalakkan penambilannya untuk wanita hamil
Kelebihan dan Keistimewaannya;
  • Menjadikan badan kekal langsing
  • Mengetatkan otot-otot perut
  • Mengawal kitaran haid dan mengurangkan kekejangan serta sakit belakang semasa haid
  • Mengekalkan badan agar sihat, segar dan cergas sentiasa
Manjakani juga banyak digunakan dalam menghasilkan ubat-ubatan untuk kegunaan ramai. Antara kelebihan manjakani dalam perubatan ialah;
  1. Awet muda - Kandungan anti oksidannya mampu melambatkan proses penuaan
  2. Elak diabetes - Asid gallic berupaya membantu mengatasi masalah diabetes dan asma
  3. Hindari kanser payudara dan serviks - Kandungan anti oksidannya jugs berperanan mengatasi penyakit kanser.
  4. Atasi lebihan darah haid - Astringent di dalamnya boleh menyerap darah yang berlebihan ekoran haid.
  5. Penyembuhan tisu-tisu luar - Astringent dalam manjakani membantu menyembuhkan kerosakan tisu luar selepas bersalin
  6. Mencantikkan kulit - Astringent turut berpotensi melicinkan dan menegangkan kulit selain mencegah pertumbuhan jerawat disamping merawat kulit kering dan berminyak
  7. Mata sihat - Astringent dapat memulihkan masalah mata kerana kemampuannya mengecutkan tisu-tisu pada mata
  8. Rawatan payudara - Ciri-ciri keanjalan manjakani dalam merawat otot-otot membantu memperbaiki keanjalan payudara
  9. Gigi dan tulang - Kalsium yang didapati pada manjakani membantu memperkuatkan gigi dan tulang
  10. Mulut - Kandungan astringent dalam manjakani berfungsi memelihara kebersihan mulut
  11. Kaya dengan vitamin - Kandungan fiber yang terdapat dalam manjakani secara tidak langsung mencegah masalah sembelit.
Best Blogger Tips

Awas Bahaya Dalam Bekas Plastik



Dengan harga RM 1 saja, kita dah mampu membeli sebotol air mineral dan setelah airnya habis diminum rasa sayang untuk membuang botolnya pula. Lantas dibawa pulang ke rumah dan diisikan dengan air lain sebagai ganti. Pendek kata botol itu akan sentiasa dipastikan penuh berisi dengan air darimasa ke semasa. Namun  tahukah anda semua bahawa tindakan ini boleh mengundang bahaya kepada kesihatan kita?

Selama ini kita hanya menggunakan pandanagn mata kasar untuk menentukan samaada air yang hendak diminum,  itu bersih atau tidak dari luar botolnya sahaja. Walhal kita sendiri tidak tahu sama ada air tersebut mengandungi kandungan kimia yang berbahaya atau tidak. Jika anda perasan terdapat beberapa kod atau gred yang telah ditetapkan dalam setiap botol plastik yang dihasilkan. Ia dikeluarkan oleh The Society of Plastic Industry pada tahun 1988 di US.  Dan seterusnya kod-kod ini digunapakai oleh badan-badan yang berkaitan seperti ISO. Mari kita kenali jenis-jenis plastik yang dihasilkan dan digunakan secara meluas di seluruh dunia.

PETE @ PET - Polyethylene Terephthalate
Simbol ini biasanya diklasifikasikan untuk botol yang jernih seperti botol air mineral.  Penggunaannya disarankan hanya sekali pakai sahaja kerana jika terlalu kerap digunakan lebih-lebih lagi untuk mengisi air panas, lapisan polimer pada botol tersebut akan bocor dan mengeluarkan karsinogenik iaitu antara pencetus kanser. Semasa plastik jenis ini dihasilkan, antimoni trioksida yang boleh mengundang bahaya  kerana ia boleh memasuki tubuh melalui sistem pernafasan. Sekiranya seseorang terdedah pada bahan ini dalam jangka masa yang lama,iritasi pada kulit dan saluran pernafasan akan berlaku. Bagi wanita pula, ia boleh meningkatkan masalah haid, kegugran kandungan dan berkemungkinan anak yang dilahirkan mengalami  pertumbuhan yang lambat sehingga usianya menjangkau 12 bulan.
Code 2 Plastics - HDPE


HDPE - High Density Polyethylene 
Lazimnya kita menjumpai simbol ini pada botol susu dan bekas makanan. HDPE merupakan salah satu bahan plastik yang selamat digunakan kerana kemampuannya mencegah tindakbalas kimia antara kemasan plastiknya dengan minuman atau makanan yang diisi di dalamnya. HDPE memiliki sifat bahan yang kuat, keras dan lebih tahan pada suhu yang tinggi. Seperti juga PET, ia disarankan untuk sekali pakai kerana pembebasan antimoni trioksida akan meningkat dari masa ke semasa.

Code 3 Plastics - Vinyl or PVC
V @ PVC - Polyvinyl Choride
Ia adalah sejenis yang plastik yang paling sukar dikitar. Ia biasanya digunakan sebagai pembalut makanan (cling wrap) dan pada botol-botol yang lain. Ia juga mengandungi DEHA yang berupaya bertindak balas dengan makanan yang dibalut dengan plastik ini apabila ia bersentuhan secara terus. DEHA mencair pada suhu -15 darjah. Apabila berlaku tindak balas antara PVC dengan makanan yang dibalut dengannya boleh mengundang bahaya kepada ginjal, hati dan berat badan.


Code 4 Plastics - LDPELDPE - Low Density Polyethylene
LDPE adalah sejenis plastik berwarna coklat yang dihasilkan daripada minyak bumi (thermoplastic). Ia dipakai sebagai bekas makanan atau botol-botol yang kemek. Ia bersifat kuat, tembus cahaya, fleksibel dan permukaannya agak berminyak. Ia sangat tahan di bawah suhu 60 darjah selsius kepada tindak balas kimia dan mempunyai daya perlindungan yang baik terhadap wap air tetapi kurang elok bagi gas-gas lain seperti oksigen. Ia masih boleh dikitar semula tetapi sukar untuk dilupuskan.

Code 5 Plastics - PP PolypropylenePP - Polypropylene
Ia merupakan pilihan yang terbaik untuk bahan plastik terutamanya sebagai tempat menyimpan makanan, minuman dan botol susu bayi. Ia bersifat jernih, lebih kuat dan ringan dengan daya tembusan wap yang rendah, tahan terhadap minyak, stabil pada suhu yang tinggi serta berkilat. Boleh ditemui pada penutup botol, botol kicap dan juga pada bekas perubatan.

PS - Polystyrene
PS biasanya digunakan sebagai bekas makanan styrofoam dan cawan atau gelas minuman pakai buang. Ia juga merupakan polimer aromatik yang boleh mengeluarkan styrene pada makanan sekiranya ia bersentuhan. Styrene ini juga boleh ditemui pada asap rokok, kenderaan atau kilang. Plastik PS ini seharusnya dielakkan kerana ia berbahaya pada otak, berpotensi mengganggu hormon estrogen wanita yang mengakibatkan masalah kepada sistem peranakan, pertumbuhan dan sistem saraf. Ia juga susah dikitar semula malah memerlukan masa yang lama untuk memprosesnya.

Other - SAN (Styrene acrylonitrile), ABS (Acrylonitrile butadiene styrene), PC (polycarbonate), Nylon
Code 7 Plastics - MiscellaneousIa boleh ditemui pada bekas makanan dan minuman, komputer dan alat elektronik. PC biasanya digunakan untuk botol susu bayi, sippy cup, botol minuman dan tin susu formula. Bahan ini boleh memindahkan Bisphenol-A Jika suhu meningkat ekoran pemanasan kepada makanan dan minuman yang berpotensi merosakkan hormon, kromosom pada ovari, penurunan penghasilan sperma serta mengubah fungsi imunisasi. SAN dan ABS pula memiliki daya tahan yang tinggi terhadap tindak balas kimia dan suhu, kekuatan, kekakuan dan pertambahan tingkat kekerasan. SAN biasa terdapat pada mangkuk adunan (mixer), balutan termos, piring, alatan makanan, penapis minuman dan berus gigi manakala ABS pula digunakan pada barang mainan dan paip. SAN dan ABS merupakan bahan plastik yang sangat baik digunakan. Best Blogger Tips

Sekali klik dapat 10Dollar? Biar Betul!!!


Salam semua,

Pernah dengar pasal www.tendollarclick.com ??, dengar kata sekali klik dapat 10 Dollar...ada member saya yang dah cash out guna Paypal daripada nie...rasa mcm nak cuba...coz bukan kena keluar duit pun...register pun free jer...

so dengan tanpa ragu2 dan segan silu saya pun memulakan langkah pertama utk cuba main benda nie... www.tendollarclick.com mana la tau ada rezeki boleh cash out...tak cuba mana nak tau tul tak...lagi pun klu benda nie menipu...kita tak rugi apa2 coz kita tak kuar sesen pun....huhuhu....

haha....ait....mcm senang plak kan... sekali klik jer terus dpt 10 dollar...tp kena tunggu cecah 10,000 dollar dulu baru boleh cash out guna paypal...hehe...sabarul minal iman...

Cara dia mudah ajer :
01) masuk sini www.tendollarclick.com
02) lengkapkan pendaftaran
03) login guna ID yg dah di daftarkan
04) pergi ker "Earning Area"
05) pergi ker "Click Link"
06) jika ada available...klik la iklan2 tue...
07) bila iklan tu kuar...biar 60saat (refer countdown yg di papar)
08) bila countdown abis..akan keluar (Click 1/2/3/4/...9) dan kotak berisi nombor di sebelahnyer...
      Example : Click 9 [1][5[9][3]
                      kowang kena klik kat kotak no.9 seperti yg diminta...settle..
09) ulang balik step No.06-08....sampai abis sumer link available...
10) lepas selesai pergi ker "My Account" utk check baper masyuk dlm Account
      Example : 1 Link 10 dollar
                      klu ada 4 Link = 40 dollar dah masyuk utk hari ini...
Ulang balik step No.03 - 10 next 24hours or bila2 masa kowang online...

aku pun mula2 blur camner nak wat...setelah aku godek2...pastu try klik2...huh!

pada 14/04/2011 - 40 Dollar dah masyuk...
REGISTER NOW!!

 pada 15/04/2011 - 90 Dollar dah masyuk...
REGISTER NOW!!!



Terima kasih www.tendollarclick.com :)
Selamat mencuba!!!

Best Blogger Tips

berblog + komen = ?????


Memang tidak dinafikan, hampir setiap hari ada saja blog baru yang saya jumpa. Sebenarnya, saya menulis artikel ini disebabkan tertarik dengan salah satu artikel di blog kawan kita, Ariff Shah. Entri yang membiacarakan tentang etika dalam blogging, dan pastinya artikel sebegitu memang berguna bagi mereka yang baru dalam dunia blogging.
Daripada keseluruhan artikel yang ditulisnya, teguran mengenai komen amat menarik untuk dikongsi bersama anda semua. Secara umumnya, bagi blogger baru sudah pastinya mereka ada terbaca mengenai tips blogging dan salah satu perkara yang mereka ingin tahu adalah cara tingkatkan trafik blog. Setuju?
Salah satu cara dapatkan trafik blog dengan mudah dan paling berkesan adalah dengan meninggalkan komen di blog-blog lain. Sudahkah anda berbuat begitu? Kalau belum, bertindak sekarang.
Persoalanya, adakah anda meningalkan komen semata-mata kerana trafik atau menjaga hubungan sesama blogger? Jangan keliru dengan persoalan tersebut. Memang tujuan utama komen diblog lain adalah untuk mendapatkan trafik. Tetapi, adakah komen anda itu bermanfaat atau boleh dikelaskan sebagai komen spam?
Dalam blogging, etika dan peraturan haruslah dipatuhi kerana ia melibatkan dengan dunia luar. Begitu juga semasa anda meninggalkan komen di blog-blog, ianya memerlukan etika kerana ia melibatkan anda dengan pemilik blog dan pembaca blog tersebut.
Komen untuk trafik juga menjaga hubungan sesama blogger, bermakna bukan komen spam :
  1. Tinggalkan komen mengikut pendapat anda sendiri dan kongsi pengalaman anda. Sekiranya anda berada di sesebuah blog, anda tertarik dengan salah satu artikel di blog tersebut. Tidak kira ianya berkaitan dengan niche blog anda ataupun isu semasa, ambil sedikit masa untuk membacanya keseluruhan entri tersebut. Dan selepas itu cuba tinggalkan komen yang bernas dan bermanfaat berdasarkan apa yang disampaikan oleh penulis dalam artikel tersebut. Sekiranya pendapat anda boleh digunapakai dan pembaca lain sudah semestinya akan berminat dengan komen anda dan secara automatik mereka berminat dengan anda dan cuba untuk mengenali siapa anda. dengan ini mereka akan klik link anda dan seterusnya akan ke blog anda.
  2. Setelah singgah di blog anda dan mendapati artikel di blog anda bagus dan berkualiti, sudah pasti mereka  akan tertarik dengan blog anda itu dan tidak mustahil mereka ini akan menjadi pembaca setia blog anda. Trafik dan trafik yang anda dapat. Mudahkan?
Tolong jangan lakukan perkara ini :
  1. Komen berbetuk spam. Komen berbentuk spam ini boleh dikatakan semat-mata untuk trafik. Contohnya, ‘Hi, terima kasih, nice artikel’,  ’Salam, apa khabar?’ Sebenarnya komen seperti ini tidak berkait langsung dengan apa yang ingin disampaikan oleh penulis dan mereka menganggap anda tidak membaca artikel tersebut dan komen hanya untuk trafik atau suka-suka.
  2. Jangan sesekali letak link bersama komen anda kecuali link tersebut berkaitan dengan artikel dan info yang berguna untuk dikongsi. Bagi pengguna wordpress, mereka sebenarnya boleh setkan komen anda berserta link ituk masuk terus ke kotak spam. Tetapi kebanyakannya tidak berbuat seperti itu sebagaimana di blog ini. Saya menghormati setiap komen dari anda kerana satu komen anda lebih bermakna daripada 1000 komn spam.:) Tetapi perlu ingat, perkara sebegini harus dielakkan.
Anda sebagai blogger, sebenarnya tidak perlu risau akan trafik. Sekiranya anda tampil dengan kelainan, artikel yang menarik pastinya trafik ke blog anda boleh diibaratkan seperti coklat coco crunch mencurah-curah ke ladang gandum.
Kebanyakkan blogger mengambil mudah dan tidak menghiraukan sangat perkara kecil seperti ini, tetapi anda sebagai blogger harus tahu yang perkara kecil inilah senjata sebenar permulaan bagi kejayaan sesebuah blog. Dengan cara ini, anda bukan sahaja dapat meningkatkan trafik ke blog anda tetapi anda juga boleh mengeratkan hubungan anda dengan blogger-blogger lain hanya dengan ‘komen’.
Adakah anda salah seorang daripada ciri-ciri yang dinyatakan seperti di atas? Komen hanya untuk trafik atau juga menjaga hubungan sesama blogger?

ps; cara aku (cari bahan , edit + gambar + video)...x mnat nak tulis lebih2 takut jadi sbagian drpd tanda2 kiamat   ====>   banyaknya org memberi pendapat @ komen @ fatwa tak guna ilmu tapi guna nafsu....
Best Blogger Tips

the arrivals...band yahudi laknat



Molotov pula - seperti ana mengkaji seperti ilmuwan Islam yang lain - ana mengkaji bahasa-bahasa Hebrew - tidak seperti Nami Teh Tarik Gelas Besar yang suka tanpa merujuk kepada al-Quran dan sunnah - ana mengkaji bahawa Tov dalam bahasa Hebrew - bahasa Yahudi laknatulooh ini bermaksud bagus.Bermakna dalam album kali ini - The Arrivals datang dengan maksud "Letupan Yang Bagus".Kita lihat rejim Yahudi Zionis telah menyerang umat Islam dengan letupan yang besar-besar.Ini satu pencerahan yang cuba ana sampaikan,masha Allah,Allahuakbar!







Lagu pertama dia - Two Years - berceritakan rancangan mereka dalam tahun 2012.Ketika album ini dibuat - album ini dibuat pada tahun 2010.Seperti yang kita tahu,tahun 2012 dalam kebudayaan Maya adalah hari kiamat.Mereka percaya bahawa hari kiamat bakal berlaku tahun depan.Dan ana dapat lihat percubaan untuk menyesatkan umat Islam ini - telah mendapat kerjasama antara Yahudi dan Maya.Lihat lirik yang ana cari:

We got two more solid years
Before the bottom drops out
and the slate has been wiped clear
The craft girls will make it through
They're gonna know just what to do

The Mayan phantoms spoke!
It just seems like that when even your old man's broke
You know he'll make it through
So how bout you?


Nampak - dia telah menyebut nama hantu kaum Maya dan menyeru - untuk dua tahun lagi.Ini adalah rancangan yang mereka cuba lakukan.

Seterusnya lagu "New Gold Standard" - iaitu mereka mahu menipu dengan menidakkan nilai harga dinar emas yang umat Islam gunakan.Masha-Allah - mereka mahu meletakkan harga emas yang baru dengan standard yang mereka buat supaya dinar emas kita tidak lagi bernilai.Perbuatan mereka sungguh zalim.

Lagu "Water Water Everywhere" adalah sebahagian dari rancangan jahat Zionis - untuk menjadikan gurun Sahara dan Arab untuk hijau - supaya mereka dapat menakluk tanah Arab yang dimuliakan oleh Islam - kerana bahasa syurga adalah bahasa Arab.Water Water Everywhere ini kita sudah nampak rancangan jahat mereka - malah Obefiend sendiri pernah menulis tentang ini dalam Blog Serius.Seperti yang kita tahu,tanda-tanda hampirnya kiamat ialah apabila gurun telah dihijaukan dan disuburkan.Nampak tak tu?Mereka cuba membawa kita supaya kiamat semakin hampir!

Children's Crusade adalah satu dakyah dari pihak Freemensen dan Illumenati untuk mengkristiankan anak-anak kecil umat Islam.Ini kita sudah lihat - sehingga di Malaysia.Air holy water kini dititiskan dalam air mineral supaya akidah umat Islam akan digugat.Kita boleh lihat taktik halus ini - masha-Allah!

Lagu seterusnya - The Power Won't Be Staying So Long - adalah satu taktik jahat Zionis menggulingkan negara-negara Islam dengan menggunakan anak muda yang cepat terpengaruh dengan dakyah Freemensen - macam Nami Teh Tarik Gelas Besar.Cuba kita lihat - mengapa ia berlaku di negara-negara Islam dan bukan di negara-negara kafir?Di Venezuela pun diktator juga.Di Korea Utara pun diktator juga?Kenapa negara Islam - kerana mereka ingin menghancurkan Islam dengan idea-idea kominis,sosialis dan anarkis - macam Naminis.Rancangan mereka menjatuhkan kerajaan negara Islam seperti Tunisia dan Mesir telah berjaya.Kita semua tahu tempat pendidikan Islam terulung terletak di Al-Azhar di Mesir.Bayangkan kerajaan baru Mesiran nanti akan meletakkan dasar sosialis dan meletakkan orang-orang macam Nami menjadi lecturer?Konfirm hancus agama mereka.

Lagu Frontline pula adalah lagu tentang memuji senjata canggih Israel.Dari kereta kebal Merkava ke jet pejuang F-35 Lockheed Martin.Mereka berkata frontline mereka kuat sebab itu mereka akan terus mara menolak negara Islam untuk jatuh.

Lagu The Last Testament - masha-Allah,mereka cuba membuat dakyah baru untuk menyesatkan umat Islam.Seperti yang kita semua tahu,Bible Kristian ada Old Testament dan New Testament.Mereka cuba membuat Last Testament bagi umat Islam keliru bahawa adanya agama wahyu yang baru.Kita lihat tajuk lagu sahaja sudah mencukupi taktik jahat mereka ini.

Lagu "Simple Pleasure in America" ialah mereka mahu menyebarkan fahaman Amarekanisme terhadap seluruh dunia - khususnya umat Islam - dengan berkata "hidup yang mudah adalah nikmat - seperti Amareka".Nampak - kita sudah nampak betapa banyaknya makanan segera seperti McDonalds dan KFC,kini tiba tumbuh macam lumut di tepi longkang.Ada Wendy's,ada Burger King,ada A&W - masha Allah,mereka cuba menjadikan negara-negara Islam seperti Amareka.Cuba kita lihat kita kini terlalu bergantung kepada kereta - sama macam Amareka.Di Amareka mereka letak rancangan The Simpson pada waktu maghrib - di Malaysia mereka letak Doraemon.Kita dapat lihat taktik jahat mereka.

Sempena tulisan ini - ana berkongsilah kepada semua - dan berpesan untuk saling ingat mengingatilah sesama kita - bahawa Freemensen,Illumenati dan Yahudi sudah semakin hampir dengan rancangan mereka.Marilah kita bersama-sama berpesan-pesan untuk kebaikan umat sejagat.Amin. Best Blogger Tips

Air mineral + Holy water... Cerita layu.. Aduhai Melayu...


.
Pernah tak anda sama ada menerima, membaca atau mendengar cerita tentang air mineral yang dicampur dengan holy water?

Pertama kali saya mendapat maklumat ini adalah melalui sms yang dihantar kepada saya pada tahun 2008. Kemudian dihantar lagi ke email saya pada tahun yang sama. Topik hangat katanya. Minta seluruh umat Islam berhati-hati, katanya sesiapa saja umat Islam yang terminum air mineral ini, nescaya dia tidak dapat mengucap dua kalimah syahadah.

Aduhai Melayu... bilalah engkau nak berubah? Benda macam ini pun mudah sangat percaya tanpa usul periksa. Pergilah periksa dulu dengan Jabatan Agama atau pihak berkuasa yang bertanggungjawab.

Bila saya buat search di internet, rupanya cerita tentang air mineral yang dicampur dengan holy water ini telah terbit dan disensasikan semenjak tahun 2006 lagi. Oleh kerana ramai yang tak tahu maka cerita ini berulang terbitlah secara tidak berjadual ia di blog-blog bebas khususnya blog orang M pada tahun 2007, 2008 sampailah sekarang ini 2009, pun masih terbit lagi.

Pada tahun 2006, terdapat tiga (3) jenama air mineral yang dikatakan dicampur holy water:
  1. Al Barakah
  2. Al Mansur
  3. Bestari (ada yang kata al Bistari)

Petikan dari sebuah blog bebas (2007). Sila lihat bilangan paderi dan jenama air mineral
Bila masuk tahun 2007, 2008 dan 2009, macam-macam versi pula muncul. Ketakseragaman cerita tersebut boleh dilihat dari jumlah paderi dan ejaan jenama air mineral itu.
  1. dari 19 orang Paderi menjadi 1900 orang Paderi
  2. Nama jenama air mineral al-Barakah menjadi al-Baramkah, al-Mansor menjadi al-Mansori dan al-Bistari menjadi al-Bistaria.

Petikan dari sebuah blog bebas (2008). Sila lihat bilangan paderi dan jenama air mineral

Kini yang terbaru, jenama yang didakwa telah dicampurkan dengan holy water yang pada asalnya hanya tiga, kini telah bertambah menjadi 6-7. Anda boleh memeriksa sendiri perkara ini. Apa yang menggelikan hati adalah jenama yang disalah eja itu dijadikan sebagai jenama tambahan. Aduhai...

al-Barakah, al-Baramkah, al-Mansor, al-Mansori, al-Mansur, Bestari, al-Bistari, al-Bistaria, al-Mubarakh, tidak kurang juga Waterco..

Petikan dari sebuah blog bebas (2009)

Sebenarnya holy water tidak mempunyai kuasa apa-apa. Sekiranya holy water itu sangat berkuasa, sudah tentu tiada seorangpun paderi Kristian yang memeluk agama Islam. Buat homework, berapa ramai orang Eropah dan Amerika di kalangan penganut Kristian yang beralih kepada Islam semenjak peristiwa 11 September?

Kalau holy water benar-benar berkuasa, maka seluruh penduduk dunia pasti menjadi Kristian. Curah saja holy water di kolam-kolam bekalan air seluruh negara.

Kalau benar-benar mereka nak sabotaj umat Islam secara yang demikian, tak perlu tunggu jenama Bestari, al-Barakah dan al-Mansor. Jenama-jenama lain banyak lagi seperti Spritzer, Cactus dll. Nak senang lagi campurkan saja dalam Coca Cola, Pepsi atau apa-apa jenis minuman yang lain.

Lagipun sehingga kini tiada gambar botol air mineral berkenaan muncul di internet atau di kedai-kedai di kawasan yang dimaksudkan. Kalau ada gambar botol air mineral dari jenama tersebut, sebarkanlah gambarnya. Sedangkan gambar orang buat maksiat boleh dirakam, masakan gambar air mineral tidak boleh?

Ramai orang Melayu masuk Kristian? Ya betul, perkara ini telah lama berlaku. Bukan salah holy water tetapi salah orang Melayu itu sendiri yang mengabaikan agama Islam.

Cerita orang tidak dapat mengucap dua kalimah syahadah setelah masuk Kristian, itu cerita lama, telah lama saya dengar ketika saya remaja lagi. Tapi saya yakin sekiranya ia berlaku, ia disebabkan oleh orang itu telah mendapat laknat Allah disebabkan kebobrokannya menolak Islam. Cerita tidak dapat mengucap dua kalimah syahadah disebabkan holy water mungkin direka untuk menutup kelemahan diri sendiri dan keluarga. Wallahu a'lam.

Setakat pengetahuan saya yang tak seberapa ini, tiada air yang boleh memudaratkan manusia kecuali air yang tercemar.

Malah air sebenarnya boleh dijadikan ubat dan penawar apabila dibacakan dengan ayat-ayat Allah (sila rujuk perubatan Islam). Best Blogger Tips

Holy Water


Assalammualaikum.
Semoga kita selalu dirahmati Allah.
Jangan takut pada air. Takutlah pada yang menjadikan air. Apa sebenarnya
Holy Water? Ianya tidak lebih daripada air yang sering digunakan oleh umat
Kristian dalam sembahyang mereka. Kalau saudara perhatikan ketika umat
Kristian memasuki gereja untuk upacara sembahyang, mereka akan mengambil
Holy Water dengan menyentuh satu ‘ takungan air ‘ lalu melakukan tanda salib
dengan menyebut, ” In the name of the Father, and of The Son and of the
Holy Spirit, Amen”. Kalau kita perhatikan, wudu ‘ merupakan salah satu
hukum yang telah ditinggalkan oleh Bani Israil. Maka tidak hairan bilamana
umat Kristian mengambil jalan mudah dengan mengambil Holy Water sebagai
pengganti ” wudu ‘ ” yang telah ditinggalkan, sebelum upacara sembahyang
mereka. Selain dari itu, Holy Water juga digunakan untuk tujuan lain
seperti ‘ pendinding ‘ dari gangguan hantu, ketika sakit dan pada bila-bila
saat dan ketika seseorang itu merasakan perlunya penggunaan Holy Water.
Saya kurang pasti sama ada penelitian saya terhadap Holy Water tidak
menyeluruh, namun saya tidak mendapati adanya ayat tentang Holy Water dalam
bible. Kalau ada saudara-saudara yang pernah terbaca dalam bible, tolong
khabarkan pada saya di bab yang mana. Saya tidak percaya bahawa Holy Water
mempunyai satu kekuatan atau kemampuan yang luarbiasa sehingga mampu
mengugat akidah seseorang. Kalau boleh saya mahu berkongsi pengalaman
dengan saudara tapi saya minta tidak akan ada yang menyalah tafsir
kenyataan saya.
1) Saya pernah minum Holy Water yang diambil dari gereja. Berbekalkan
kalimah ‘ Bismillah ‘ saya minum, ternyata sekarang saya masih lagi Islam.
Saya sependapat dengan saudara Rozi bahawa Holy Water yang ‘ ada di
pasaran ‘ sekarang merupakan air yang dijampi. Kalau Holy Water yang
terdapat di gereja-gereja, memang tidak ada kemampuan luarbiasa. Air
longkang itu lebih luarbiasa. Kalau diminum, barangkali bisa mati……..
2) Pernah suatu hari, anak saudara saya (Kristian) mengalami sakit misteri.
Saudara saya telah menjemput saya ke rumah. Ketika saya sampai, anak kecil
itu sedang terlantar dan ada seorang yang saya tidak kenal sedang
sembahyang dan merenjis-renjis Holy Water ke badan anak itu. Saya hanya
memerhatikan dan selepas itu beredar. Keesokan hari saya datang lagi,
ternyata anak itu masih tidak sembuh. Kerana kasihan, lalu saya minta
kebenaran saudara saya untuk bersendirian bersama anak kecil itu buat
seketika. Lalu saya baca ayat-ayat Al-Quran dan saya sentuh kaki anak itu
sambil berdoa dalam hati semoga Allah mengasihani dan menyembuhkan anak
kecil yang tidak mengerti apa-apa. Saya bukan bomoh tapi anak kecil itu
sembuh pada sebelah petangnya.
3) Tempat saya tinggal merupakan sebaris rumah yang terdiri dari 5 buah
bilik. Bilik saya di hujung dan bilik sepupu saya di hujung yang lagi satu.
Rumah ini agak ‘ panas ‘ kerana ada ‘ pengganggu ‘ nya. Kalau saudara perhatikan
setiap pintu bilik itu ada tergantung benda-benda sama ada kertas atau
tangkal penghalau hantu. Sepupu saya seorang Kristian, udah kahwin, punya
anak umurnya kurang dari setahun. Di biliknya itu selalu didatangi
pengganggu dan anaknya itu kalau menangis, nangisnya sampai ke subuh.
Sepupu saya menggunakan Holy Water setiap kali dikunjungi pengganggu.
Kerana hantunya tidak pandai lari,lalu dia meminta pertolongan saya. Lalu
saya berikan segelas air yang dibacakan ayat-ayat Al-Quran dan saya tambah
dengan satu doa yang diajarkan oleh seorang Syed kepada saya. Ternyata
biliknya itu aman dan anaknya tidak lagi diganggu. Kalau nangis, ya…..
mahu susu.
Makanya saya berharap saudara-saudara tidak keliru dengan Holy Water.
Sesunggunya ia hanya air biasa yang tidak pernah terbukti kehebatannya.
Kita harus ingat bahawa umat Kristian itu sangat cemburu dengan kelebihan
dan kemampuan luarbiasa ayat-ayat Al- Quran. Pernah seorang Kristian
mengatakan kepada saya bahawa ilmu kebatinan orang Kristian juga
menggunakan doa-doa ‘ Our Father ‘ , ‘ Hail Mary ‘ dan sebagainya. Lalu saya
cabar dan kami ketemu seorang Kristian yang berkebolehan dalam ilmu batin.
Beliau mengakui banyak amalan-amalannya menggunakan kalimah ‘ Bismillah… ‘
dan ‘ Kun Faya Kun ‘ dan menafikan penggunaan doa-doa agama Kristian.
Kerana akidah umat Islam terlalu mantap, maka umat Kristian tidak ada cara
lain untuk mengugat akidah orang Islam melainkan dengan taktik kotor
seperti yang diutarakan oleh Saudara Rozi. Satu cara ialah dengan
menggunakan air jampi dukun-dukun keparat, lantas mereka mengatakan air itu
Holy Water. Ya.. barangkali sekadar mahu memperbesar-besarkan kemampuan
Holy Water kerana segala amalan mereka itu tidak ada hebatnya. Biasa dong
pak. Kalau memperbesar-besarkan satu usul, umat itu terlalu arif.
Jadi, tidak perlu takut pada air, takutlah pada yang menciptakan air untuk
manusia. Sekian Best Blogger Tips

Gambaran sebenar sarawak semasa pemerintahan taib mahmud

video


                 ps; org umno semua sama jer....semua nak jadi firaun Best Blogger Tips

TAUBAT DALAM SUNNAH NABI SAW.



Dalam sunnah Nabi Saw, kita banyak menemukan hadits-hadits yang mengajak kita untuk bertaubat, menjelaskan keutamaannya, dan mendorong untuk melakukannya dengan berbagai cara. Hingga Rasulullah Saw bersabda:
"Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah SWT, karena sesungguhnya aku bertaubat kepada Allah SWT dalam satu hari sebanyak seratus kali". (Hadits diriwayatkan oleh Muslim dari Al Aghar al Muzni.)
Aku cukupkan dengan menyebut beberapa hadits yang disebutkan oleh hafizh al Mundziri dalam kitabnya "at-Targhib wa Tarhib", dan aku sebutkan hadits-hadits yang paling penting dari hadits-hadits itu dalam kitabku: "al Muntaqa min at Targhib wa Tarhib".

Dari Abi Musa r.a. diriwayatkan bahwa Rasulullah Saw bersabda:
"Sesungguhnya Allah SWT membuka "tangan"-Nya pada malam hari untuk memberikan ampunan kepada orang yang melakukan dosa pada siang hari, dan membuka "tangan"-Nya pada siang hari, untuk memberikan ampunan kepada orang yang melakukan dosa pada malam hari, (terus berlangsung demikian) hingga (datang masanya) matahari terbit dari Barat (kiamat)". Hadits diriwayatkan oleh an-Nasaai.
Dari Abi Hurairah r.a. bahwa Rasulullah Saw bersabda:
"Jika kalian melakukan dosa hingga dosa kalian sampai ke matahari, kemudian kalian bertaubat, niscaya Allah SWT akan mengampuni kalian". Hadits diriwayatkan oleh Ibnu Majah dengan sanad yang baik. (Hadits diriwayatkan oleh Ibnu Majah dalam kitab Az Zuhd (4248), dan dalam kitab az Zawaid diterangkan: ini adalah isnad hasan.).
Dari Jabir r.a. ia berkata: Aku mendengar Rasulullah Saw bersabda:
"Di antara kebahagiaan manusia adalah, panjang usianya, dan Allah SWT memberikan rezeki taubat kepadanya".
Hadits ini diriwayatkan oleh Al Hakim. Dan ia berkata: isnad hadits ini sahih. (Penilaian Al Hakim ini disetujui oleh Adz Dzahabi (4/240) dan Al Haitsami menyebutkan sebagian hadits ini dan berkata: Hadits ini diriwayatkan oleh Ahmad dan Al Bazzar, dan sanadnya adalah hasan (10/203).).

Dari Abi Sa'id al Khudri r.a. dari Nabi Saw beliau bersabda:
"Perumpamaan orang mu'min dan iman adalah seperti kuda dalam kandang (ikatan) nya, ia berjalan sebentar ke luar untuk kemudian kembali ke kandang (ikatan) nya . Dan seorang mu'min dapat lalai dan melakukan kesalahan namun kemudian ia kembali kepada keimanannya. Maka berikan makanan kalian kepada kaum yang bertakwa, dan kaum mu'minin yang baik". Hadits diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dalam sahihnya. (Yaitu dalam al Mawaarid (2451), dan diriwayatkan pula oleh Ahmad dan Abu Ya'la seperti dikatakan oleh al Haitsami, dan para periwayatnya adalah sahih, selain Abi Sulaiman al Laitsi, dan Abdullah bin al Walid at Tamimi, keduanya adalah tsiqat (10/201).
Dari Anas r.a. bahwa Nabi Saw bersabda:
"Seluruh anak Adam adalah cenderung berbuat salah, dan paling baik orang yang berbuat salah adalah mereka yang bertaubat". Hadits diriwayatkan oleh Tirmizi, Ibnu Majah, dan Hakim. Seluruhnya dari riwayat Ali bin as'adah.(Ibnu Hajar berkata tentangnya dalam kitab at Taqrib: ia Shaduq dan mempunyai sedikit kelemahan (awham).
Tirmizi berkata: hadits ini gharib, kami hanya medapatkannya dari Ali bin Mas'adah dari Qatadah. Al Hakim berkata: Isnadnya sahih. (Hadits riwayatkan oleh Tirmidzi dalam kitab Shifaat al Qiyaamah (1, 25) dan Ibnu Majah dalam kitab az Zuhd (4252), dan al Hakim (4/244). Adz Dzahabi berkata: Ali adalah layyin (agak lemah), dan Ibnu Al Qaththan mendukung al Hakim seperti terdapat dalam kitab Al Faidh (5/17). Dan dinilai hasan oleh Al Albani dalam kitab Sahih Jami' Shagir (5415).).

Dari Abi Hurairah r.a. bahwa ia mendengar Rasulullah Saw bersabda:
"Seorang hamba melakukan dosa, dan berdo'a: 'Ya Tuhanku, aku telah melakukan dosa maka ampunilah aku'. Tuhannya berfirman: 'hamba-Ku mengetahui bahwa ia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dan menghapus dosanya, maka Tuhan-pun mengampuninya'. Kemudian waktu berjalan dan orang itu tetap seperti itu hingga masa yang ditentukan Allah SWT, hingga orang itu kembali melakukan dosa yang lain. Orang itupun kembali berdo'a: 'Ya Tuhanku, aku kembali melakukan dosa, maka ampunilah dosaku'. Tuhan-nya berfirman: 'Hamba-Ku mengetahui bahwa dia mempunyai Tuhan Yang mengampuni dan menghapus dosanya', maka Tuhan-pun mengampuninya. Kemudian ia terus dalam keadaan demikian hingga masa yang ditentukan Allah SWT, hingga akhirnya ia kembali melakukan dosa. Dan ia berdo'a: 'Ya Tuhanku, aku telah melakukan dosa, maka ampunilah daku'. Tuhan-nya berfirman: 'Hamba-Ku mengetahui bahwa ia mempunyai Tuhan Yang mengampuni dan menghapus dosanya'. Maka Tuhannya berfirman: 'Aku telah berikan ampunan kepada hamba-Ku, dan silahkan ia melakukan apa yang ia mau". Hadits diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Redaksi: 'falya'mal ma syaa' "silakan ia melakukan apa yang ia mau" maknanya adalah wallahu a'lam: selama dia melakukan dosa dan beristighfar kemudian diampuni, dan ia tidak melakukan dosa itu lagi. Dengan dalil redaksi: "kemudian ia melakukan dosa lagi" maka ia dapat melakukannya lagi jika itu merupakan perangainya, sesuai kemauannya. Karena ia, setiap kali ia melakukan suatu dosa maka taubat dan istihgfarnya menjadi penghapus dosanya itu, dan ia tidak mendapatkan celaka. Tidak karena ia melakukan suatu dosa, kemudian ia beristighfar dari dosanya itu dengan tanpa berusaha membebaskan dirinya dari kebiasan buruknya itu, karena itu adalah taubat orang yang suka bohong.

Telah disebutkan sebelumnya, Rasulullah Saw bersabda:
"Sesungguhnya seorang hamba, jika ia melakukan dosa maka terdapat bintik hitam dalam hatinya, dan jika ia bertaubat dan meninggalkan perbuatan dosa itu serta beristighfar, maka hatinya kembali dibersihkan".
Dari Ibnu Abbas r.a. ia berkata: kaum Quraisy berkata kepada Rasulullah Saw: 
"Berdoalah kepada Rabbmu agar bukit Shafa dijadikan emas bagi kami, dan jika ia telah berhahasil menjadi emas, kami akan mengikutimu". Maka Rasulullah Saw berdoa kepada Rabbnya dan Jibril a.s. datang dan berkata: "Rabbmu mengucapkan salam kepada engkau. Dan berfirman kepada engkau: Jika engkau mau maka dapat Aku jadikan emas bukit Shafa itu bagi mereka, namun jika kemudian dari mereka itu (kaum kafir Quraisy) ada yang kafir, maka Aku akan azab dia dengan azab yang tidak pernah aku timpakan kepada seorangpun di dunia. Dan jika engkau mau, Aku buka bagi mereka pintu taubat dan rahmah". Rasulullah Saw bersabda: "(aku ingin dibukakan) Pintu taubat dan rahmat saja". Hadits diriwayatkan oleh Thabrani, dan para perawinya adalah sahih. (Dan sejenisnya disebutkan oleh Al Haitsami (10/196) seperti diriwayatkan oleh Al Hakim. Dan ia berkata: Isnadnya sahih, dan itu setujui oleh Adz Dzahabi (4/240).
Dari Abdullah bin Umar r.a. dari Nabi Saw bersabda:
"Sesungguhnya Allah SWT akan menerima taubat seorang hamba selama nafasnya belum sampai di tenggorokan (sakratul maut)".
Hadits diriwayatkan oleh Ibnu Majah, dan Tirmizi. Ia berkata: hadits ini hasan. (Hadits diriwayatkan oleh At Tizmidzi dalam kitab Ad Da'awat (3531) dan Ibnu Majah dalam az Zuhd. Dan ia menjadikannya dari hadits Abdullah bin Amru. Seperti diriwayatkan oleh al Hakim juga dan ia mensahihkannya, serta disetujui oleh adz Dzahabi (4/257). Dan Al Haitsami menyebutkannya dalam kitab Majma' Zawaid sebagian dari hadits itu dari salah seorang sahabat, dan ia berkata: Hadits ini diriwaytkan oleh Ahmad dan para perawinya adalah sahih, selain Abdu Rahman (bin al Bailamani) dia adalah tsiqat (10/197).).

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. dari Nabi Saw bersabda:
"Orang yang bertaubat dari dosa adalah seperti orang yang tidak berdosa". Hadits diriwayatkan oleh Ibnu Majah, dan Thabrani dan keduanya dari riwayat Abi Ubaidah bin Abdullah bin Mas'ud dari bapaknya. Dan ia tidak mendengar darinya. Dan para perawi Thabrani adalah sahih. (Hadits diriwayatkan oleh Ibnu Maad dalam kitab Al Zuhd (4250) dan Ibnu Hajar menghukumkannya hasan, dengan melihat hadits-hadits sejenis yang menguatkannya, seperti terdapat dalam kitab Al Maqhashid, al Faidh, al Kasyf. Dan Al Albani mensahihkannya dalam kitab Sahih Jami' Shaghir (3008).
Dan hadits ini diriwayatkan pula oleh Ibnu Abi Dunya, dan Baihaqi secara marfu' juga dari hadits Ibnu Abbas. Dan ia menambahkan: "dan orang yang meminta ampunan dari suatu dosa, sementara ia masih tetap melakukan dosa itu adalah seperti orang yang mengejek Tuhannya". Tambahan ini diriwayatkan secara mauquf, barangkali ia lebih mirip.

Dari Abdullah bin Ma'qal ia berkata; Aku masuk bersama ayahku kepada Abdullah bin Mas'ud r.a. dan ayahku berkata kepadanya: Aku mendengar Nabi Saw bersabda: 
"Penyesalan adalah taubat"? (Maksudnya, pokok yang paling utama dalam taubat adalah penyesalan. Seperti terdapat dalam hadits "Hajji adalah Arafah". Maka itu tidak menafikan keharusan adalah tekad dan meninggalkan perbuatan dosa itu untuk mencapai taubat yang sempurna.)
Ia menjawab: benar. Hadits diriwayatkan oleh Al Hakim. Dan ia berkata: isnadnya sahih. (Disepakati oleh Adz Dzahabi (4/243) dan Al Mundziri lupa untuk menisbahkannya kepada Ahmad, seperti kami telah singgung. Syaikh Syakir berkata: Sanadnya sahih. Seperti diriwayatkan oleh Ibnu Majah juga 4252).).

Dari Abi Hurairah r.a. dari Nabi Saw bersabda:
"Demi Dzat Yang jiwaku berada dalam kekuasaan-Nya, jika kalian tidak berbuat dosa niscaya Allah SWT akan membinasakan kalian dan mendatangkan suatu makhluk lain yang berbuat dosa, sehingga mereka kemudian meminta ampun kepada Allah SWT dan Allah SWT mengampuni mereka". (Karena di antara nama Allah SWT adalah "Al Ghaffaar" --Maha Pemberi ampunan. Maka siapa yang akan memberikan ampunan jika seluruh hamba-Nya adalah orang-orang yang tidak pernah melakukan dosa?!! Maka orang yang telah melakukan dosa hendaknya tidak menjadi putus asa, selama dosa yang ia lakukan itu adalah bukan dosa besar. Karena ampunan Allah SWT lebih besar dari dosanya itu. Dan Allah SWT berfirman: "Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Penyampun lagi Maha Penyayang". (QS. Az-Zumar: 53).). Hadits diriwayatkan oleh Muslim dan lainnya.
Dari 'Imran bin Hushain r.a. bahwa seorang wanita dari Juhainah datang kepada Rasulullah Saw, dan wanita itu sedang hamil karena zina. Kemudian wanita itu berkata kepada beliau: Wahai Rasulullah Saw aku telah melanggar had, maka jatuhkanlah kepada saya hukumannya". Kemudian Nabi Saw memanggil keluarganya. Dan bersabda:
"Perlakukanlah dia dengan baik, dan jika ia telah melahirkan maka bawalah dia kemari". Keluarganya pun menjalankannya. Kemudian (setelah datang masanya) Rasulullah Saw memerintahkan untuk menjatuhkan hukum atasnya, dan badannya diikat, kemudian ia pun dirajam. Setelah itu Rasulullah Saw menshalatkan jenazahnya. Melihat itu Umar bertanya: Wahai Rasulullah Saw apakah baginda menshalatkannya padahal ia telah berzina? 
Rasulullah Saw bersabda:
"Ia telah melakukan taubat yang jika taubat itu dibagi-bagi bagi tujuh puluh penduduk Madinah niscaya mencukupi mereka, dan apakah engkau dapati yang lebih baik daripada orang yang datang menyerahkan dirinya kepada Allah SWT?". Hadits diriwayatkan oleh Muslim.
Dari Abi Sa'id al Khudri r.a. bahwa Nabi Saw bersabda:

"Pada zaman sebelum kalian ada seseorang yang telah membunuh sembilan puluh sembilan manusia, kemudian ia mencari manusia yang paling alim di muka bumi, dan ia pun ditunjukkan kepada seorang rahib. Ia mendatangi rahib itu dan bertanya: bahwa ia telah membunuh sembilan puluh sembilan manusia, maka apakah ia masih dapat bertaubat?. Sang rahib menjawab: 

"tidak". Dan orang itupun membunuh sang rahib, hingga ia melengkapi bilangan seratus orang yang telah ia bunuh. Kemudian ia kembali menanyakan tentang orang yang paling alim di muka bumi, dan ia pun ditunjukkan kepada seorang alim, dan ia bertanya: 

bahwa ia telah membunuh seratus manusia, maka apakah ia dapat bertaubat? 

Orang alim itu menjawab: 

"ya bisa, siapa yang menghalangi antaranya dengan taubat? Pergilah engkau ke daerah ini dan ini, karena di sana ada manusia yang menyembah Allah, maka beribadahlah bersama mereka, dan jangan kembali ke negerimu lagi; karena ia adalah negeri yang buruk". Orang itu kemudian berangkat menuju negeri yang ditunjukan itu hingga sampai di tengah perjalanan, di sana malaikat maut mendatanginya dan mencabut nyawanya. Kemudian malaikat rahmat dan malaikat azab bertengkar; malaikat rahmah berkata: Orang ini telah berangkat untuk bertaubat kepada Allah SWT (oleh karena itu ia berhak mendapatkan rahmat). Sedangkan malaikat azab berkata: orang ini tidak pernah melakukan kebaikan sedikitpun (oleh karena itu ia seharusnya diazab. Selanjutnya, datang malaikat dalam bentuk seorang manusia, dan berkata kepada keduanya: Ukurlah antara dua negeri itu (antara tempat asalnya dan tempat tujuannya), tempat mana yang lebih dekat orang itu, maka orang itu dimasukkan dalam kelompok itu. Malaikat pun mengukurnya dan mendapati orang itu lebih dekat ke tempat yang ditujunya (tempat orang saleh), maka orag itupun dicabut oleh malaikat rahmah".

Dalam satu riwayat:

"Maka diketahui orang itu lebih dekat ke negeri yang saleh sekadar satu jengkal, sehingga iapun dimasukkan dalam golongan orang saleh itu".

dalam riwayat lain:

"Allah SWT memerintahkan kepada negeri yang buruk itu untuk menjauh dan kepada negeri yang soleh untuk mendekat. Kemudian memerintahkan kepada malaikat: Ukurlah antara keduanya, dan para malaikut mendapati orang itu lebih dekat ke negeri yang saleh sekadar satu hasta, maka Allah SWT mengampuni orang itu".

Dalam riwayat lainnya: Qatadah berkata: Hasan berkata: Diceritakan kepada kami bahwa ketika beliau didatangi malaikat pencabut nyawa ia menyodorkan dadanya kepadanya". Diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan Ibnu Majah dengan sejenisnya.

Dari Abi Hurairah r.a. bahwa Rasulullah Saw bersabda:
"Allah SWT berfirman: " Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku kepada-Ku, dan Aku akan bersamanya ketika ia berdzikir kepada-Ku, dan Allah SWT lebih senang dengan taubat seorang manusia dari pada seorang kalian yang menemukan kembali perbekalannya di padang tandus. Barangsiapa yang mendekat kepada-Ku satu hasta maka Aku akan mendekat kepadanya satu lengan, dan barang siapa mendekat kepada-Ku satu lengan maka Aku akan mendekat kepadanya dua lengan, dan jika ia menghadap kepada-Ku dengan berjalan maka Aku akan menemuinya dengan berlari". Hadits diriwayatkan oleh Muslim, dan lafazhnya darinya, juga Bukhari dengan lafazh yang sama.
Dari Syuraih yaitu Ibnu Harits ia berkata: Aku mendengar seorang laki-laki dari sahabat Rasulullah Saw berkata: Rasulullah Saw bersabda:
"Allah SWT berfirman: Wahai anak Adam, bangunlah kepada-Ku niscaya aku akan berjalan kepadamu, dan berjalanlah kepada-Ku niscaya Aku datang kepadam dengan berlari". hadits diriwayatkan oleh Ahmad dengan sanadnya yang sahih. (Dan al Haitsami berkata: Diriwayatkan oleh Ahmad dan para perawinya adalah sahih, kecuali Syuraih bin Harits, ia adalah tsiqat (10/196, 197).
Dari Anas bin Malik r.a. ia berkata: Rasulullah Saw bersabda: 
"Allah SWT lebih berbahagia mendapati hamba-Nya bertaubat dari seorang yang tiba-tiba menemukan kendaraannya kembali setelah hilang di padang pasir", hadits diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Keduanya juga meriwayatkannay dari Ibnu Mas'ud dengan redaksi yang lebih luas dari itu. Dan akan disebutkan pada waktunya nanti.
Dari Abi Dzar r.a. ia berkata; Rasulullah Saw bersabda:
"Barangsiapa yang melakukan kebaikan pada masa usianya yang tersisa maka ia akan diampuni akan dosa-dosanya yang telah lalu, dan barangsiapa yang berbuat buruk pada masa usianya yang tersisa maka ia akan dipertanyakan akan dosa yang telah lalu dan dosa pada usianya yang tersisa". Hadits diriwayatkan oleh Thabrani denagn sanad hasan. (Seperti itu pula al Haitsami berkata: (10/202).
Dari 'Uqbah bin 'Amir ia berkata: Rasulullah Saw bersabda:
"Sesungguhnya perumpamaan orang yang mengerjakan keburukan dan kemudian melakukan kebaikan adalah seperti orang yang mengenakan pakaian besi yang telah menjepitnya, kemudian ia melakukan kebaikan dan pakaian besi itupun membuka satu sisinya, dan ketika ia melakukan kebaikan yang lain baju besi itupun makin mengendur hingga akhirnya ia dapat keluar darinya". Hadits diriwayatkan oleh Ahmad, dan Thabrani dengan dua sanad, dan salah satu sanadnya adalah sahih. (Dan al Haitsami berkata: Hadits diriwayatkan oleh Ahmad dan Thabrani. Dan satu sanad Thabrani para perawinya adalah sahih (10/201, 202).
Dari Abi Huraira r.a. ia berkata: bahwa seorang laki-laki mencium seorang wanita, dalam riwayat lain disebutkan: seorang laki-laki datang kepada Rasulullah Saw dan berkata: Wahai Rasulullah Saw, aku mengobati seorang wanita di ujung kota, dan aku menyentuh bagian dari tubuh yang seharusnya tidak perlu aku sentuh [dalam pengobatan] (Perkataannya: "menyentuh bagian dari tubuh yang seharusnya tidak perlu aku sentuh (dalam pengobatan)" maksudnya adalah melakukan perbuatan selain bersetubuh.), saya mengakui perbuatan saya, maka berikanlah hukuman kepada saya sesuai kehendak Rasulullah Saw". Umar berkata: Allah SWT akan menutupi perbuatanmu jika kamu menutupinya. Ia berkata: Dan Nabi Saw tidak mengatakan apa-apa kepadanya. Kemudian orang itu bangkit dan berjalan. Dan kemudian Rasulullah Saw mengutus seseorang untuk memanggilnya kembali dan membacakan ayat ini:
"Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat" (QS. Hud: 114).
Seorang laki-laki dari yang hadir berkata: Wahai Nabi Allah, apakah itu hanya khusus baginya? Rasulullah Saw bersabda: "Namun bagi seluruh manusia". Hadits diriwayatkan oleh Muslim dan lainnya.

Dari Abi Thawil Syathbul Mamdud bahwa ia mendatangi Nabi Saw dan bertanya: 

Apakah orang yang telah melakukan segala dosa seluruhnya, dan tidak ada suatu dosa apapun yang tidak pernah dilewatkannya, baik dosa yang kecil maupun yang besar telah ia lakukan, apakah ia masih terbuka taubat baginya?" 

Rasulullah Saw bersabda: 
"Apakah engkau telah masuk Islam?". sedangkan saya, maka aku bersaksi bahwa tidak ada tuhan selain Allah, dan bahwa engkau adalah Rasulullah Saw". 

Rasulullah Saw bersabda: 

"Lakukanlah kebaikan, dan tinggalkanlah seluruh keburukan, niscaya Allah SWT akan menjadikan itu semua sebagai kebaikan". Orang itu kembali bertanya: "Apakah itu termasuk dengan perbuatan-perbuatan burukku yang lalu?". 

Rasulullah Saw menjawab: 

"Ya". Orang itu mengucapkan: Allah Akbar!, dan ia terus bertakbir (sambil berjalan) hingga tubuhnya tidak terlihat oleh kami. Hadits diriwayatkan oleh Al Bazzar, dan Thabrani, dan lafazh hadits itu adalah riwayatnya. Dan isnadnya adalah jayyid dan kuat. (Al Haitsami berkata: (10/202) hadits ini diriwayatkan oleh Thabrani dan Al Bazzar dengan riwayat yang sama. Dan para perawi Bazzar adalah sahih, selain Muhammad bi Harun Abi Nasyith, dia adalah tsiqat.).
Best Blogger Tips

CARA SOLAT TAUBAT

Taubat sebelum terlambat. Mungkin esok atau bila-bila masa saja Malaikat Izrail boleh mengambil nyawa kita. Bayangkan kalau diri kita dipenuhi dengan segala dosa besar atau sekecil zarah.

Pernah dulu ada seorang kawan yang sama-sama berkhidmat dalam tentera. Beliau berkata...

"Segala dosa besar dia pernah buat semasa dalam perkhidmatan. Adakah Allah SWT akan mengampunkan dosanya"

Jadi aku pun berkata kepadanya! Kalau dibanding dengan kisah seorang hamba Allah pada zaman Rasulullah SAW, dosa dia lagi banyak dan lebih dasyat perbuatannya masa hidup tapi Allah SWT ampun juga.

Pada zaman Rasulullah SAW, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur selepas jenazah baru ditanam ditanah perkuburan. Hamba Allah ini akan mencuri kain-kain kapan dari jenazah dan dijual untuk menyara hidup. Dibiarkan jenazah dalam keadaan bogel selepas itu. Kalau jenazah itu seorang wanita cantik, hamba Allah ini akan setubuh jenazah tersebut, dan perkara ini telah diketahui oleh sahabat Rasulullah SAW akan perbuatannya.

Pada suatu hari hamba Allah ini meninggal dunia, tidak seorang pun sahabat-sahabat Rasulullah SAW mahu menolong atau membantu untuk menguruskan pengebumian jenazah hamba Allah ini kerana terlalu banyak melakukan dosa semasa hidupnya. Mendengar akan perkara ini Rasulullah SAW pergi menguruskan jenazah hamba Allah ini.

Semasa mengusung jenazah hamba Allah ini ke tanah perkuburan, sahabat-sahabat melihat dari jauh dan ternampak Rasulullah SAW terlompat-lompat semasa mengusung jenazah ke tanah perkuburan.

Selepas selesai Rasulullah SAW mengurus jenazah hamba Allah ini, maka sahabat-sahabat pun bertanya mereka kepada Rasulullah SAW.

"Ya Rasulullah, kenapa semasa Ya Rasulullah SAW mengusung jenazah hamba Allah itu, kami nampak Ya Rasulullah terlompat-lompat, Maka Rasulullah menjawab! Semasa mengusung jenazah hamba Allah itu, sekalian malaikat berebut-rebut untuk mengusung jenazahnya kerana hamba Allah ini adalah ahli syurga"

Terkejut semua sahabat-sahabat. Rasululah SAW memberitahu kepada sahabat-sahabatnya. Dalam masa hidupnya, dalam setahun, dalam bulan Rejab hamba Allah ini tidak melakukan maksiat, malah beliau hanya melakukan solat taubat dan memohon keampunan kepada Allah SWT atas perbuatannya. Maka Allah SWT pun mengampunkan segala dosa-dosanya sebelum beliau mati.

Jadi sebesar-besar mana pun dosa kita dengan Allah SWT nescaya diampunnya. Tidak termasuk dosa-dosa sesama manusia tidak diampun oleh Allah SWT jika selagi seseorang itu tidak diampun oleh insan lain. Jadi mulai saat ini marilah kita sama-sama melakukan solat taubat sebelum terlambat. Jika terdaya lakukan tiap-tiap siang atau malam jika kesempatan selama sebulan.
----------------------------------------------------------------------
Cara menyempurnakan Solat Sunat Taubat

ALLAH swt sentiasa memerintahkan kita supaya bertaubat, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar.” (At-Tahrim: 8.)

Allah telah membuka pintu harapan kepada hamba-hambaNya:

Katakanlah; wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar: 53)
Syarat-syarat taubat :

1. Ikhlas ingin bertaubat
2. Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi
3. Menyesal atas perbuatan yang telah dilakukan
4. Harus mempunyai tekad di dalam hati tidak akan melakukan dosa itu untuk selama-lamanya
5. Dikerjakan sebelum ajal tiba
Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubat yang dilakukan itu tidaklah sah. Jika dosa berkaitan dengan manusia yang lain, maka syaratnya ditambah lagi, iaitu harus dapat membebaskan diri dari hak orang yang berkaitan. Contohnya jika hal itu berbentuk harta, harus dikembalikan. Jika berbentuk hukuman, ia harus menyerahkan diri mohon dimaafkan. Jika hal berupa cacian dan sebagainya, maka ia harus memohon keredhaannya.
Waktu melaksanakan taubat :
Taubat tidak boleh diundur-undur atau ditunda. Kerana jika demikian ia sangat berbahaya bagi hati manusia. Jika tidak segera menyucikan diri sedikit demi sedikit, maka pengaruh dosa itu akan bertompok-tompok, dan akhirnya akan merosakkan hati sehingga tertutup dari cahaya kebenaran.
Di antara penyebab yang akan membangkitkan jiwa bertaubat seseorang itu adalah jiwa yang selalu mengingati hari kematian dan hidup bersendirian di dalam kubur. Kata-kata mati adalah sesuatu yang sangat menakutkan kebanyakan manusia. Mati beerti berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Hari terputusnya segala nikmat. Sedangkan berpisah sebentar sahaja dengan anak atau isteri, dapat mengalirkan air mata kesedihan, apa lagi berpisah untuk selamanya
Firman Allah: “Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati pula.” (Az-Zumar: 30)
Di samping mengingat tentang azab penderitaan yang bakal dihadapi oleh orang-orang yang berdosa mengingat kenikmatan syurga yang bakal ditempati oleh orang-orang yang soleh juga akan dapat membangkitkan keinginan jiwa untuk melakukan taubat dengan segera.
Cara melaksanakan solat taubat :
Cara melaksanakan solat taubat ini sama dengan solat biasa, iaitu setelah berwuduk dengan sempurna, lalu berdiri di tempat yang suci, menghadap kiblat;
a. Waktu di lakukan – bila-bila masa merasa telah berbuat dosa (kecuali waktu makruh tahrimutk melakukan solat)*. Sebaik-baiknya 2/3 malam (pukul 2 pagi ke atas), semasa Qiyamullail

b. Lafaz niat: “Sahaja aku mengerjakan solat sunat taubat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.” (Cukup di dalam hati, ada perbahasan ulama’ tentang lafaz niat dlm ibadah – sila rujuk kpd pakar feqah)

c. Rakaat pertama membaca (disunatkan membaca doa Iftitah) kemudian surah Al-Fatihah. Selepas itu mana2 ayat atau surah dalam al-Quran atau Ayat Kursi (11 kali).

d. Rakaat kedua membaca surah Al-Fatihah. Selepas itu mana2 ayat atau surah dalam al-Quran.

e. Semasa sujud akhir rakaat kedua, ucapkanlah Doa Nabi Yunus sebanyak 40 kali (bersungguh-sungguh di dalam hati memohon keampunan dari Allah Ta’ala),






Ertinya: “Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.”

f. Selepas salam, perbanyakkan istighfar seperti,


Ertinya: Ampunilah hamba Ya Allah. Tuhan yang Maha Agung. Tiada Tuhan yang lain melainkan hanya Engkau. Dialah Tuhan yang Maha Hidup lagi Maha Perkasa dan hamba bertaubat kepada Engkau ya Allah.

g.dan berdoa dengan Penghulu Istighfar,


Ertinya: “Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Mu sekuat mampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.”

Best Blogger Tips
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts