And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Friday, April 15, 2011

Arak



Rasulullah saw bersabda yang maksudnya: “Dalam persoalan arak ada sepuluh orang yang dikutuk kerananya iaitu pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan hasil wangnya, pembayarnya dan pemesannya”. (Riwayat Anas ra)
Arak yang juga disebut khamar dalam bahasa Arab bermaksud minuman yang memabukkan. Ia menjadi minuman kemegahan bagi orang-orang fasik, kafir dan munafik. Di dalam Islam hukum meminumnya adalah haram.
Rasulullah saw pernah bersabda bahawa arak itu adalah ibu segala kejahatan. Ini terbukti di mana hasil kajian mendapati bahawa arak sebenarnya boleh merosakkan fizikal dan mental manusia di mana dari segi ilmu perubatan arak itu boleh memberi kemudaratan pada tubuh badan manusia seperti menyebabkan penyakit lemah jantung, barah mulut, tengkuk, kerongkong, penyakit saraf dan penyakit hati.
Manakala dari aspek mental pula al-Quran sendiri ada menyebut bahawa arak itu akan mendedahkan gejala yang tidak baik kepada individu, masyarakat dan negara di mana seseorang yang meminum arak pasti akan mengalami gangguan minda, hilang pertimbangan dan kesedaran diri menyebabkan ia akan melakukan sesuatu perkara buruk yang tidak pernah dilakukan ketika dia berkeadaan waras. Inilah puncanya berlaku permusuhan dan kebencian serta terjadinya penyakit sosial seperti gejala seks bebas, pembunuhan dan kemalangan jalanraya.
Sesungguhnya tujuan utama Islam mengharamkan pengambilan arak adalah untuk menjaga keperibadian manusia daripada perkara-perkara yang merosakkan selain daripada kesan arak itu sendiri yang boleh melalaikan diri daripada mengingati Allah. Bahkan para fuqaha mengatakan bahawa jenayah arak ini sebenarnya samalah seperti kesalahan mencuri dan berzina di mana hukuman yang bersabit dengan arak ini adalah sebat antara 40 hingga 80 kali.
Larangan arak selain daripada yang disebutkan di dalam hadis di atas juga berlaku pada larangan menghadiri majlis di mana arak disediakan untuk para tetamu. Oleh itu menjadi tanggungjawab setiap Muslim untuk menjauhi arak daripada kehidupan mereka dan bersama membenteras gejala tidak sihat ini daripada terus menular di dalam masyarakat.




                                                                       7-ELEVEN

Saya tidak faham kenapa ada yang marah apabila hendak diadakan peraturan melarang atau menyusahkan umat Islam untuk membeli arak.

Umat Islam bukan hendak menyekat orang bukan Islam meminum arak tetapi sekadar hendak memastikan umat Islam terutamanya para belia tidak dirosakkan oleh arak. Kenapa susah sangat hendak memahami?

Saya lihat masalah arak di kalangan belia Islam membimbangkan. Saya pernah menghalang seorang remaja Islam membeli arak di kedai 7-11 di Pandan Indah. Di padang permainan berdekatan rumah saya di Taman Kencana kadang-kala penuh dengan botol-botol arak kosong yang dibeli di pasaraya KK yang berhampiran. Saya tahu yang minum bukan orang Cina atau India kerana mereka boleh minum di "pub" dan "bar".

Semua ini membimbangkan umat Islam terutamanya yang mempunyai anak-anak remaja. Seolah-olah ada "tangan-tangan ghaib" yang mahu memusnahkan belia-belia Islam. Saya pernah terlibat di dalam bantahan terhadap sebuah kedai 7-11 di AU2, Taman Seri Keramat. Ia di kawasan hampir 100 peratus penduduk Islam dan di hadapan Pejabat Agama Gombak Timur tetapi menjual arak. Untuk siapa arak itu? Tidak hairan apabila ada yang mengatakan wujud konspirasi untuk menghancurkan generasi muda umat Islam.

Ada yang berkata ini semua terpulang kepada kekuatan diri masing-masing. Sebagai seorang Islam dan lebih-lebih lagi sebagai ahli sebuah parti Islam, saya tidak boleh berdiam diri melihat belia-belia Islam dirosakkan. Ibu bapa yang mendidik anak-anak mereka dari kecil tidak rela melihat anak-anak itu dirosakkan oleh mereka yang mahu mencari keuntungan yang lebih. Setelah bersusah-payah membesar mereka tiba-tiba ada pula orang yang hendak merosakkan anak-anak mereka. Kononnya ini hak mereka untuk menjual arak kepada siapa sahaja. Seperti yang pernah diucapkan oleh seorang bapa, "Kita jaga anak kita betul-betul dari kecil tetapi mereka sesuka-hati hendak hendak menghancurkan masa depan mereka".

Orang Melayu, orang Islam mungkin lemah lembut dan berbudi bahasa. Tetapi ini tidak bermakna mereka boleh diperbodoh, dihina, ditengking, dibentak atau diperlakukan menurut sesuka hati. Belajarlah dari sejarah.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts