And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Friday, April 15, 2011

Kawal nafsu dengan akal dan hati




Setiap makhluk yang hidup di muka bumi Allah SWT ini mempunyai nafsu yang berbeza-beza. Bezanya manusia dan binatang  adalah kerana manusia dikurniakan akal fikiran. Tapi nafsu manusia kadang-kadang lebih teruk dan hina dari binatang. Tanpa pertimbangan yang waras dan kurangnya iman seseorang itu akan bertindak mengikut nafsu tanpa berfikir. Tapi akhirnya akan menjerumus ia ke lembah yang hina dan dibenci oleh Yang Maha Pencipta. Kerana nafsu, manusia sanggup lakukan apa saja kesalahan dan dosa besar yang dilarang oleh Allah SWT.

Kawallah nafsu dalam semua perkara untuk kehidupan yang singkat ini supaya dirahmatiNya. Jangan nafsu mengawal fikiran kita dan bertindak mengakibatkan seseorang itu dicela oleh masyarakat sekeliling semasa hidup dan  matinya pulak tidak terlepas dari azab seksaNya.

Nafsu buas dan nafsu binatang adalah sebahagian ungkapan yang kerap digunakan  bagi  menggambarkan  betapa  nafsu  itu apabila gagal dikawal dengan iman maka ia pasti akan memburukkan keadaan.

Ungkapan terbabit  juga  mempunyai  kaitan rapat dengan perilaku seks. Benar,  terlalu  banyak  kes  seperti  suami  yang 'makan luar', isteri gemarkan 'pucuk  muda',  guru  menodai pelajar, pensyarah paksa pelajar   buat  oral  seks  dan remaja belasan tahun ditangkap ketika asyik memadu kasih.

Amat  luar  biasa  perkembangan  itu  kerana kegilaan nafsu seks semakin hebat melanda kebanyakan orang di sekeliling kita.

Demikianlah  nafsu  jahat, apabila berada di tahap tinggi, ia tidak lagi mengenal  sesiapa di hadapannya.  Apa  yang pasti dia dapat melunaskan hajat jahatnya.

Nafsu yang gagal dikawal sentiasa mendesak untuk melakukan perkara yang luar  biasa.  Bahan  lucah pula sekarang berlambak-lambak dan amat mudah didapati.  Masalah  suka  melihat  gambar  dan  video  lucah juga antara penyumbang  terbesar  kepada  gejolak  nafsu sehingga berlakunya zina di sana  sini.  Pernahkah  kita terfikir kenapa ramai kanak-kanak perempuan   dirogol?  Ini  kerana golongan  berkenaan  amat  mudah diperdaya selain membuktikan  perogol  berada pada tahap tidak mampu lagi melawan nafsu   sehingga  tergamak  menodai  kanak-kanak  sebaya dengan adik atau anak mereka  sendiri.  Jelas  membuktikan  tahap  bahaya zina sekarang sangat   meruncing  sehingga virus itu mampu membunuh iman. Zina, seperti perkara lain  yang  boleh membangkitkan syahwat seksual adalah sama dengan dadah  atau kegilaan  orang  ramai  mengejar  harta  benda.  Ia  boleh membawa seseorang menjadi lupa segala-galanya.

Sebagaimana  hadis  Rasulullah SAW  yang bermaksud:

"Sekiranya anak Adam itu mempunyai  dua  lembah  dipenuhi  emas,  nescaya sudah tentu mereka akan inginkan  yang  ketiga,  dan tidak disumbatkan ke dalam perutnya kecuali   tanah (mati)". Riwayat al-Bukhari).

Dorongan  ingin  hidup  berpasangan  sememangnya naluri semula jadi yang dianugerahkan  Allah SWT  kepada  seluruh  manusia.  Namun,  cara dan tindak tanduk  yang  tidak  diiringi  dengan  akal  dan  iman boleh melunturkan   pegangan  apabila  berdepan  dengan  ujian  terbabit. Individu lain pula tidak  boleh  mendabik  dada  jika  mereka tidak pernah diuji sedemikian   rupa.  Jadi  berhati-hatilah  dengan percakapan serta tindak tanduk kita kerana  tidak mustahil Allah SWT akan memberikan pula dugaan itu kepada kita pada bila-bila masa.

Allah SWT berfirman  yang  bermaksud: 

"Dan  orang yang menjaga kemaluannya kecuali  terhadap  isteri  mereka  atau hamba sahaya yang mereka miliki; maka  sesungguhnya  mereka  dalam  hal  ini  tiada tercela; barang siapa   mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang yang melampaui batas. (Surah al-Mukminun ayat 5 hingga 7). 

Ada  sesetengah  mereka  menerima  hubungan  seksual  sebelum kahwin itu sebagai  satu  perkara  biasa  dalam  kehidupan. Maka amat beruntung dan bertuah  sekali  buat remaja yang tidak pernah terjebak atau jauh sekali  mendekati  zina. Semua tahu berzina adalah satu dosa besar yang boleh meruntuhkan  institusi  kekeluargaan  kelak.  Mereka  yang  kini menjadi   tunangan  orang  sekalipun  bukan tiket bagi memadu kasih kerana syaitan sentiasa  akan  "menyerang"  mereka  sehingga  tertewas.  Kejahatan yang   pernah  dilakukan  walaupun  dengan 'ringan-ringan' ketika bercinta akan memberi  kesan buruk selepas mereka mendirikan rumah tangga serta kepada   zuriat yang bakal mereka lahirkan.

Tidak  hairanlah  ia  berpotensi melahirkan suami curang, isteri berzina  dengan lelaki di tempat kerja dan anak yang berzina.

Persoalan  mengenai  remaja yang berdepan dengan dilema selepas terjebak dengan kegiatan hina ini menjadi antara topik utama yang sering diterima menerusi ruangan  soal  jawab  agama di sisipan ini. Bahana itu menjadi   tamparan  hebat  buat semua, tetapi fokus kepada pendidikan perlu dibuat daripada  awal.  Memang  benar syaitan cukup bergembira dapat menewaskan   manusia.  Tiada  jaminan  khas  meskipun orang itu bergelar ustaz, sudah beristeri,  belajar dalam bidang agama sekalipun jika mereka gagal tewas  dengan  godaan  yang satu itu. 

Bagi mencapai taubat yang sebenar, setiap individu  perlu  mempunyai  kesedaran  yang  bukannya  didesak dari luar kerana  keinsafan  itu  terbit  daripada  ilmu dan iman. Seseorang perlu bertaubat nasuha  supaya  tidak mati dalam keadaan yang sangat hina dan  keji.  Malah  pada zaman Rasulullah SAW, datang seorang lelaki dan berbicara dengan baginda mengenai perihal keinginannya untuk berzina.

Sahabat lain ingin membunuhnya kerana sangat marah lantaran sikap kurang ajar yang dipamerkan lelaki berkenaan kepada baginda. Namun, Rasulullah SAW tetap  tenang dan  bertanya kepada pemuda itu: "Sukakah kamu jika orang berzina  dengan  ibumu?  Sukakah  kamu jika orang berzina dengan adikmu? Sukakah kamu jika orang berzina dengan isterimu? Sukakah kamu jika orang berzina  dengan  anakmu?  Pemuda  itu marah dan menjawab tidak suka sama sekali.  

Rasulullah SAW berkata  yang bermaksud:

"Begitu jugalah orang yang kamu  ingin  berzina  itu, dia adalah seorang anak, seorang ibu, seorang adik,  seorang  isteri  lalu  Nabi SAW letakkan tangannya yang mulia di dada lalu  berdoa  untuk  hamba  Allah SWT berkenaan.  Pemuda itu sangat terharu dengan  nasihat  yang  diberikan Rasulullah SAW. Sebelum itu dia sangat mahu  berzina,  tetapi  sekarang  tiada  yang  lebih  yang  dibencinya  selain daripada perkara terkutuk itu. Cerita zina yang berlaku pada akhir zaman  ini  dianggap biasa bagi mereka yang hilang pedoman. Umat Islam sama ada lelaki atau wanita memang sedang dilanda lemah kawalan nafsu syahwat.

Dengan  menyedari setiap dosa yang dilakukan nescaya hati pasti terdetik mahu  bertaubat.  Allah SWT pasti membantu mereka yang membulatkan tekadnya untuk berubah. 

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat  bagi  orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilannya  yang  kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka   itulah  yang  diterima  Allah  taubatnya  ( Surah an-Nisa ayat 17).

Kita perlu  sentiasa  benar-benar berharap Allah SWT akan pasti mengampunkan dosa   yang  pernah  dilakukan. 

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Hai hamba-Ku yang melampaui  batas  terhadap  diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus  asa  dari  rahmat  Allah.  Sesungguhnya  Allah mengampuni dosa semuanya.
Sesungguhnya  Dialah  Yang  Maha  Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah  az-Zumar ayat 53).

Dengan  kata  lain,  setiap  pasangan  yang masih segar dalam percintaan perlu  menghindarkan  diri  daripada apa saja keadaan yang boleh membawa kepada  zina.  Segera  lenyapkan  apa juga cara yang boleh membangkitkan perasaan berahi termasuk ingin dibelai manja, berjalan berpimpin tangan serta  berpelukan.  Nafsu  perlu  diurus  tadbir  dengan  sempurna dalam  memenuhi keperluan serta kehendak manusia.

"Hawa nafsu hadir dalam dua bentuk iaitu sederhana dan memuncak. Jika ia dalam keadaan memuncak, ia tidak lagi berpaksi kepada kawalan akal, hati dan roh sebenar.

"Sebab  itu,  manusia  tidak  boleh  sesekali  memandang  remeh terhadap  pelaksanaan  ibadat.  Ia  perlu  dilakukan  dengan sempurna supaya dapat menghalang daripada melakukan maksiat," katanya.

Mengulas  mengenai  keadaan orang melakukan ibadat namun masih melakukan maksiat,  ibadat  yang  mereka  lakukan  itu tidak ubah seperti lakonan kerana ia dilakukan dengan sambil lewa.

"Solat  bertujuan  mencegah  manusia daripada melakukan perkara mungkar,  jika  mereka  masih  'tegar' melakukan maksiat bermakna ibadat itu tidak dihayati sepenuhnya.

"Orang  yang beramal dengan sempurna sudah pasti mendapat keberkatan dan  terhindar  daripada  melakukan  maksiat.  Solat itu barangkali dilakukan hanya buat tatapan orang ramai saja," katanya.

Beliau  berkata,  Allah SWT  memberi  jaminan  jika  manusia  mengawal selia kualiti solat  dengan  baik  ia  akan  memberi kekuatan dalaman. "Jadi, setiap  manusia  yang  pernah  tersilap  langkah  mereka  perlu  kembali   bertaubat dan berazam tidak mengulangi kesilapan lalu," katanya.

Manusia  perlu menunjukkan tahap kesabaran tinggi jika diuji hebat untuk melakukan  maksiat.  "Penting  kepada kita untuk menjaga kehormatan diri kerana  dosa silam tidak akan padam dan sentiasa berlegar-legar di ruang  minda kita.

"Tiada  gunanya  mengecapi  'kemanisan' maksiat kerana ia hanya bersifat sementara, tetapi kesan dosa membuatkan seluruh hidup manusia dibelenggu perasaan bersalah walaupun sudah taubat," katanya.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts