And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Saturday, July 30, 2011

Wajib Baca ++

Pernah tak kita merasa kehadiran malaikat ketika membuat kerja?
Pernah kita berfikir sejenak tentang apa yang akan kita lakukan harini?

Mungkin ada sesetengah diantara kita, pagi pagi lagi dah semangat untuk berblog. (aku jarang ye!).
mungkin ada diantara kita bangun pagi je dah mencarut, dah berniat tak baik, dah buat dosa, dah buat jahat.

itu adalah sebahagian daripada kehidupan. kita tak pernah terlepas. ada diantara kita, semalam punya la bertaubat, datang hari ni je, dah mula buat balik benda yang tak elok. sedar la kembali wahai sahabat sekalian.


Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : "Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa."
Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhati oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati. Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malaikat maut. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati sebagaimana firman Allah SWT:  “Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, ” (Al-Imran :185)

Jadi bermula hari ini gunakanlah peluang yang berbaki untuk beramal soleh, berazamlah serta panjatkan doa agar kita mati dalam keadaan “Husnul khatimah – seelok-elok Kesudahan/kematian” dan mohon juga dari Allah dijauhkan kesudahan yang tidak baik.

1 hari = 24 jam = 1440 minit
1440 minit / 70 (ziarah Izrail) = 20.571  minit.

Ini bermakna malaikat maut menziarahi kita setiap 21 minit, Subhanallah.. Allahu Akbar. Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita dikembalikan, Wallahualam Best Blogger Tips

Friday, July 29, 2011

Perempuan Tak Bertudung vs Bertudung


sumber asal : kakifacebook.com
Best Blogger Tips

Thursday, July 28, 2011

I'm sorry.... that some Christians wrongly label Muslims as terrorists

oleh Oh! Media pada pada 27hb Julai 2011 pukul 1.23 pagi
Dari email yang diterima melalui support@ohmedia.my

Assalamualaikum wbt..

Nak kongsi satu gambar yang menarik yang berlaku di RMIT University, Melbourne, Australia.

Hari ni, salah satu kelab pelajar di sini telah mengadakan satu kempen di mana ahli - ahli kelab tersebut telah beratur dalam satu barisan yang panjang dengan sukarela memegang sepanduk- sepanduk yang menyampaikan mesej-mesej positif yang sangat bermakna. 

Salah satu mesej yang menarik untuk dikongsi ialah " I'm sorry.... that some Christians wrongly label Muslims as terrorists"

Sangat jelas mesej yang nak disampaikan di sini oleh pelajar warga Australia ini dengan menyatakan kekesalan beliau terhadap cacian dan tomahan yang dibuat ke atas penganut beragama Islam di seluruh dunia.

Diharap agar pihak Oh! Media dapat menyebarkan gambar ini untuk manfaat semua.

Sekian, terima kasih.

Gambar daripada ' Pelajar RMIT University'

(tolong jangan pamerkan nama dan emel sebenar saya. terima kasih.)



Terima kasih kepada insan ini. Best Blogger Tips

Cincin 24 Juta, Rosmah cuba diselamatkan.


Dua dokumen di bawah muncul di laman2 blog Pro UMNO untuk membela Rosmah kononnya sebagai bukti bahawa Cincin yang bernilai USD24Juta itu bukanlah milik Rosmah tetapi dipinjamkan untuk pameran..

Sejak kali pertama sebahagian bukti mengenai belian 24.45 j itu didedahkan bukan sedikit puak-puak pengampu Imelda Rosmah muncul untuk membuat pembelaan.

Antara pembelaan 'segera' yang dihamburkan ialah

- gambar screen komputer itu kononya palsu dan dah diubah suai
- A. Krishnan tidak wujud
- tidak ada belian semahal RM24.45 j


Namun apabila SAMM tampil membuat laporan SPRM dan SPRM bertindak dengan 'menahan' individu yang namanya terdapat dalam sistem komputer tersebut, ini telah membuktikan bahawa pendedahan itu bukan palsu. Maka 'pengampu' terpaksa memasuki episod baru membuat pembelaan mengampu untuk membuktikan mereka membuat kerja.

Kita juga harus faham bukan sedikit yang dilaburkan oleh regim atau bagi pihak regim dalam memenangi perang cyber ini.

SPRM telah menahan A.Krishnan dan siasatan berkisar kepada bagaimana belian tersebut boleh dibawa masuk dengan cukai 'RM0' sahaja. Nampak sangat SPRM tidak membuat kerja rumah dengan betul. Memang menurut undang - undang yang telah dipinda oleh Najib dalam membentangkan belanjawan belian, perhiasan serta pakaian (termasuk yang mewah) tidak lagi dikenakan cukai. Adakah pindaan cukai itu untuk memenuhi selera individu tertentu ? Namun sesuatu yang amat berharga diperolehi dari tindakan SPRM ini ialah SPRM membuktikan bahawa data dari sistem kastam mengenai belian RM 24.4 j itu benar wujud dan bukan palsu.

Sebaik sahaja siasatan SPRM bermula maka sistem kastam di Kargo, KLIA telah 'down' hampir 3 jam. Kakitangan agen pengurusan kargo tidak lagi boleh mengakses sistem kastam seperti biasa selepas itu, perbagai 'syarat' dikenakan semuanya dijalankan secara 'manual'. Satu perkeliling ditampal mengenai perkara ini di papan kenyataan di Kargo, KLIA tetapi hanya beberapa jam dan ditanggalkan kembali mungkin kerana tidak mahu 'arahan rasmi' ini bocor. Ramai kakitangan agen pengurusan kargo marah kerana kerja yang seharusnya boleh selesai dengan mudah tetapi kini susah seperti mahu menyelindungkan sesuatu.

Kami telah menjangkakan sebelum ini pun data dalam sistem ini mungkin saja akan dipadamkan atau dipinda untuk menjaga Imelda Rosmah. Bayangkan dalam kes lebih serius iaitu kes pembunuhan Altantuya rekod imegresen pun boleh dipadamkan.

Najib pernah bersumpah dengan nama Allah bukan sahaja tidak pernah jumpa malah tidak pernah kenal dengan Altantuya, tetapi sehingga kini masih berdiam dengan cabaran YB Saifuddin Nasution Ismail yang mencabar Najib menafikan yang Najib pernah bersama naik satu penerbangan dengan Altantuya.

Kini selepas sistem kastam 'down' hampir 3 jam, semalam muncul pula borang asal (hanya boleh dicetak oleh pegawai tinggi kastam atau agen pengurusan terlibat) transaksi membawa masuk belian RM 24.45 j tersebut dan muncul juga kononya borang 2, kastam yang kononya membuktikan belian itu dibawa keluar ke Singapura 4 hari selepas belian itu masuk.

Kononya belian itu hanya untuk pameran belian yang dibuat di rumah VVIP sahaja dan kemudian dibawa keluar semula ke Singapura.

Menurut sumber dalaman kita yang meragui mengenai kewujudan borang kedua tersebut menyatakan




Kalau tengok kat borang 2 Kastam yang muncul selepas sistem kastam 'down', belian tersebut keluar guna hand carry dan borang secara 'manual' keluar ke Singapura...

Cuba lihat betul-betul kenapa FOB tak sama!!! sedangkan FOB adalah nilai sebenar barang mengikut invoice...mustahil atau tidak barang yg keluar nie barang lain sikit (yg murah sikit)...lagi satu cuba tgk maklumat asal yg kita dapat no invoice tak sama!!! Nombor daftar ROC Jacob & co pun tak sama!!! Sepatutnya jika barang masuk untuk pameran dan sebagainya seharusnya ada terma ikrar, tetapi sebaliknya dalam sistem kastam ketika belian itu masuk lansung tidak wujud sebarang terma ikrar hanya untuk pameran dan akan dibawa keluar semula.

Kini mungkinkah mereka sedang bersungguh - sungguh ingin mencari rumah VVIP mana yang akan direkayasa sebagai tempat konon telah diadakan pameran 'sulit' tersebut. Sudah tentu akan disusun tetamu-tetamu sulit untuk membuktikan telah diadakan pameran sulit tersebut.

Kalau tak betul hari pertama lagi Imelda dah muncul nafi. Sekarang ini dijemput Imelda Rosmah tampil untuk menyatakan sepatah dua kata mengenai perkara ini.

Bagaimana pula dengan gelang 'zebra' dan jam 'zebra' yang juga keluaran Jacob & co yang jelas ada gambar Imelda Rosmah menggunakannya ? Adakah Jacob & co hanya bagi pinjam kerana dia terpulih menjadi duta produk Jacon & co
Best Blogger Tips

Tuesday, July 26, 2011

Sedetik

video
ditujukan khas kepada Suhana bt Fadzlullah


Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu

Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu

Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa

Kasihku ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu

Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih adanya kamu




Best Blogger Tips

Sunday, July 24, 2011

Pusat Bumi - Ummul Qura, induk bagi kota-kota

Allah berfirman: ‘Demikianlah Kami wahyukan kepadamu Al Qur’an dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Makkah) dan penduduk (negeri-negeri) sekelilingnya..’ (asy-Syura: 7)



Qs.5 Maa’idah:97. "Allah telah menjadikan Kaabah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia". Ayat ini menunjukkan dengan jelas bahawa Allah telah maktubkan Kaabah sebagai "Rumah Suci" di dalam alQuranul Karim.
Makkaul Mukarramah
Saya petik ayat di atas sebagai pendahuluan artikel ini kerana teransang dengan hujahan seorang blogger yang membuat tuduhan bahawa Kaabah itu adalah berhala kaum Muslimin  Saya membuat carian di Google dan menemui sebuah blog yang dirasakan ada sesuatu muslihat terkandung dalam rencana yang ditulis, berdasarkan tajuk-tajuknya. Saya amati tulisannya untuk pastikan adakah dia yang meninggalkan komen mengenai "berhala" dalam blog ini yang telah membangkitkan kemarahan beberapa orang pembaca.. Setelah membuat beberasa semakan, akhirnya saya pasti memang dialah yang cuba melakukan provokasi beberapa kali di blog saya sebelum ini. Blog beliau ialah "kaabahituberhala"

Blog ini seperti yang diduga, lengang dan tidak mendapat sambutan samalah seperti yang terjadi kepada blog Asalama yang kini semakin sepi. Ada beberapa pengikut yang mungkin terdiri dari para simpatis atau rakan-rakannya. Walaupun begitu, terdapat sedikit kelebihan berbanding blog Mahadaya yang berbentuk kuno itu. Paling menarik, hujahan blogger bernama-nick "baca quran"  itu banyak menggunakan dalil serta berlandaskan ayat-ayat alQuran, contohnya seperti di bawah:
"Walaupun Al Quran tidak menjelaskan secara terperinci cara-cara penyempurnaan aktiviti ritual agama Arab pagan – apa yang jelas ialah – segala apa yang diamalkan oleh orang-orang muslim diseluruh dunia hari ini – tiada satu pun diantaranya diperintah oleh Allah dalam Al Quran – pendek kata – Allah tidak pernah menetapkan aktiviti-aktiviti ritual ini sebagai satu komitmen kepada hamba-hambaNya. Dan Allah telah memberi peringatan kepada hamba-hambaNya: tetapi menafikan beberapa firmanNya".
My Photo
icon atas nickname baca quran
Hadis telah ditolak mentah-mentah dengan andaian ia tidak boleh dipercayai kebenarannya dan hanyalah cakap sianu kepada si anu. Katanya:
Untuk meyakin pengikut-pengikut mereka - setiap cebisan-cebisan maklumat yang dikumpul dikatakan ianya disampai oleh jejak keaslian rantai salasilah. Mereka mengunakan rumusan yang aneh dengan berkata seperti berikut:
"Mengikut dari si-anu dan si-ani - yang mendengarnya dari si-anu atau si-ani - sepupu atau bapa saudara kepada si-anu – yang mendengarnya dari si-anu atau si-ani – yang mendengarnya dari si-anu semasa dalam perjalan mereka dari Syam ke Murbut – bahawa Nabi telah bersabda itu dan ini – dan itu dan ini......” .
Daripada beberpa artikel yang dikeluarkan saya dapati manusia ini berbangsa Melayu yang fasih, nampak berpelajaran dan dapat menulis dengan baik . Bagi saya beliau seorang yang agak kreatif juga kerana mampu mencari selidik beberapa sumber dari alQuran. Dalam setengah hal, dia menganggap dirinya lebih bijak, lebih sempurna berbanding orang Islam (Melayu), menyangka dirinya mempunyai ketajaman berfikir (bukan pak turut).

Sayangnya kajian yang dilakukannya tidak dibuat secara menyeluruh dan gagal menemui sesuatu yang tersirat disebalik ayat-ayat alQuran itu. Dari sini kita dapat menelah sesungguhnya dia telah gagal mencapai nur yang dilimpahkah Allah melalui RasulNya dan hanya mampu mentafsirkanya dengan akal yang sejengkal itu. Dengan berbekal akal yang kecil seperti itu, apakah dia mampu mencapai kebenaran?
"Pakar-pakar Pak Turut ini mengelabukan penipuan-penipuan mereka dengan cara berkata ”Hadis ini mengikut sanad yang betul” – walaupun mereka sendiri tidak tahu siapa yang mula membuat cerita tersebut. Orang-orang bukan Arab apabila mereka dengar perkataan ”Sanad” – mereka akan terpegun dan terus menjadi bisu. Mereka tidak akan menyoal lebih lanjut ulamak-ulamak Melayu yang menjadi Pak turut ini."
Kita boleh lihat hujahnya yang dangkal itu, andainya alQuran itu tidak diperturunkan dari ulama kepada ulama secara turun temurun sebagaimana hadis, bagaimanakah pula dia dapat membacanya pada hari ini dan mempercayai kandungannya pula. Jika hadis disifatkan sebagai kata-kata yang tidak boleh dipercayai, bagaimana pula halnya dengan alQuran?

Dia hanya bermain dengan akal semata-mata. Di sinilah terlucutnya kebijaksanaannya berhujah. Hanya mereka yang tidak berilmu sahaja yang mungkin akan dapat dipengaruhi. Hujahnya kelihatan "bodoh" dan "Membodohkan". Dia hanya menyesatkan dirinya sendiri walaupun ada niat tersembunyi cuba memperlekeh.kepercayaan kaum Muslimin. Kenyataannya iman itu tidak dapat dijual beli.

Pada satu keadaan saya merasakan blogger ini seorang "Bukan Islam" yang berusaha mempengaruhi sebilangan anak muda atau kaum intelek mengikut kepercayaannya. Tidak mustahil pula ia adalah orang Jesuit yang menggunakan jarum secara halus mempengaruhi anak bangsa meninggalkan Islam. Satu bentuk tipu helah Jesuit dalam usaha meruntuhkan kekuatan Muslimin di Malaysia? Di satu sudud lain pula menggambarkan dia telah hanyut jauh dibawa arus "anti hadis" sehingga menjadi manusia bingung. Kemungkinan juga dia seorang murtad akibat telah tenggelam punca.

Terkejut pula saya bila saya gunakan carian Google mengenai "kaabah", lamannya "kaabah itu berhala" mendapat tempat istimewa dalam carian. Seolah Google juga membantu mempopularkan blognya. Apakah ada konspirasi di sana? Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Dalam pada itu, saya terjumpa pula satu blog Hindu yang menghujah bahawa Kaabah dan Hajaratul Aswad itu milik orang Hindu. Hal ini memang melucukan.
"Hindus have been referring their Deity moon goddess Durga as “Allah” in Sankrit in their chants since early period of Hinduism”; Ref: http://www.hinduism.co.za/kaabaa.htm
He also chose Hindu God Lord Siva’s temple “Kaaba” (built by King Vikramaditya* for Moon God Siva) as Islam’s holiest place and required all Muslims to pray and bow towards it. In addition he picked Hindu pilgrimage Haj as the highest form of worship and the only worship which washes all the sins away. He made black stone (Hajar Aswad ,the symbolic lingum (private part ) of Lord Siva , which was made a part of Siva temple Kabah by King Vikramaditya), as the most revered stone of of Islam , to be touched and kissed by all pilgrims.
Penulis mendakwa bahawa pendapatnya berdasarkan sejarah dan kajian yang dilakukan terhadap kitab suci Hindu. Pada saya, jika benar pun ianya ada tertulis di sana (tentunya berkias), ia bukanlah bermakna Kaabah itu sebahagian dari hak orang atau agama "Hindu" sebaliknya kitab tersebut menceritakan kebenaran yang gagal mereka cungkil kerana telah tersasar jauh. Dr Zaki Naik telah berjaya mengupas hakikat Veda itu (Kitab Suci Hindu) adalah sebuah kitab yang asalnya dibawa oleh seorang pesuruh Allah.

Dr Zaki Naik

Semakin hari semakin ramai orang yang melalut membuat pelbagai andaian yang tidak realistik malah ada yang berkeadaan seperti orang mabuk dan tidak siuman. Saya amat terperanjat bila mengetahui begitu ramai kalangan yang mengambil berat mengenai Kaabah, pusat ritual Kaum Muslimin. Samaada ingin memperbaiki keimanan dengan mengkaji rahsianya atau mempertikai kebenaran atas tujuan untuk menghina atau menentang Islam.

Ada pula pihak yang membuat tuntutan gila yang tidak masuk akal. Apa pun tujuan mereka, secara sepadu mereka yang mempertikai Kaabah ini cuba membuktikan kepada dunia bahawa Kaabah itu adalah "berhala" dan agama Islam adalah agama pagan dari Arab. Semoga Allah mengampuni mereka atas kejahilan ini.

Pertama kali saya temui mengenai isu ini ialah sekitar 5 tahun yang lalu. Saya dapati gerak kerja Jesuit melalui laman-laman web Indonesia dengan garangnya telah membangkitkan tuduhan bahawa Kaabah itu adalah "berhala" orang Islam. Walaupun saya terasa marah pada mulanya, akhirnya ia memberi kekuatan pula kepada saya untuk mencari jawapan yang konkrit terhadap tuduhan melampau ini serta membantu saya mendapatkan bukti bahawa hujahan mereka itu tersangat lemah dan dangkal. Jika Kaabah itu berstatus berhala sebagaimana "salib" atau patung, kenapa kaum Muslimin tidak membuat replika atau duplicate untuk disembah di rumah atau masjid sebagaimana berhala agama-agama lain?

Dalam pada itu seorang blogger telah memberi satu contoh yang baik:
"Jika kaabah itu mampu diusung dan dibawa ke Malaysia sekalipun, arah kiblat tetap menghadap ke Baitul Haram. Ianya merupakan simbol penyatuan umat. Kami hanya menghadap ke arah satu kiblat. Jika diteliti sejarah nabawiyah, muazzin akan naik ke atas Kaabah untuk melaungkan azan. Dan jika dibandingkan dengan agama lain, pernahkan mereka memijak kepala patung Jesus atau pun Mary ketika beribadah di gereja? Sejadah yang digunakan ketika beribadah, antaranya ada gambar kaabah. Orang Islam memijaknya tanpa ada perasaan melakukan satu kesalahan kerana, bagi orang Islam Kaabah itu bukanlah Tuhan.
Tidak menghairankan pada ketika itu kaum kristian Indonesia menggunakan isu ini kerana mereka sedang bergelut dengan hujahan pendakwah-pendakwah Islam di sana yang telah bangun dengan berani menempelak kepalsuan agama Kristian. Kisah penipuan Paulus telah ditelanjangi dengan hebat dan juga berkaitan isu memakan daging babi, perkara ini amat melemaskan penganut keristian tersebut dan atas gugatan ini timbullah serang balas yang tidak kurang hebatnya dari mereka.

Pemuda Islam Indonesia dan ada juga dari Malaysia harus dipuji kerana mempunyai inisiatif mempelajari beberapa versi bible (mencontohi Syeikh Ahmad Deedat) dan mampu membahas kepalsuan yang wujud di dalam (alkitab) bible berbahasa Indonesia. Sebenarnya tindakan pemuda Islam ini adalah semata-mata bertujuan untuk mempertahankan diri dari serangan ganas penganut Keristian Indonesia terhadap Islam oleh gerakan para mubaligh kristian begitu ghairah untuk memurtadkan seluruh Muslimin Indonesia dan seperti yang kita tahu ia sekarang telah menular ke Malaysia.

Dari sinilah mula timbulnya berbagai propaganda baru atas bantuan penyelidik Jesuit menyerang keutuhan penganut Islam. Mereka melakukan hebahan secara besar-besaran melalui gereja dan internet dengan menggunakan beberapa ciri kelemahan (pada sangkaan mereka) yang mereka anggap mampu memberi tekanan kepada Islam.

Antara yang popular ialah menyamakan umat Islam adalah kaum pagan dan Islam adalah agama pagan Arab. Nabi Muhammad saw adalah pengikut Syaitan, Nabi Muhammad saw mengambil ajaran Bukhaira dan bapa saudara isterinya mencipta agama palsu dan banyak lagi. Orang Islam didakwa penyembah batu (Kotak hitam dan batu hitam) di Makkah.  Satu lagi serangan hebat ialah dengan cara meruntuhkan kredibiliti Rasulullah saw, mendakwa Baginda seorang yang gila seks mengahwini ramai wanita. Peribadi Baginda dihina dengan dahsyat dengan memanipulasi kisah Saidatina Aisyah ra yang mengahwini Rasulullah saw pada usia muda.

Serangan terhadap peribadi Rasulullah saw sudah semakin kendur setelah ramai intlektual Islam segera membuat kajian terperinci kisah Saidatina Aisyah ra ini, dan akhirnya mendapati hadis yang digunakan oleh Jesuit tersebut adalah sesuatu hadis yang lemah serta diragui ketepatannya bersandarkan perawinya. Selain dari hadis tersebut, mereka tidak berupaya membuktikan kebenaran dakwaan mereka. Namun golongan bawahan masih lagi menggunakannya sebagai senjata serangan brutal yang tidak berilmiah. Serangan yang lainnya tidak menggugat kaum Muslimin kerana hujah mereka tidak disokong oleh fakta kukuh.

Mengenai isu Kaabah juga akhirnya mereka menghadapi kebuntuan, namun masih ada beberapa kerat dari mereka yang masih menyanyikannya. Lagu yang mereka dendangkan menjadi semakin serak dan sumbang. Sebetulnya, memang benar janji Allah. Mereka telah sesat dan Allah tambahkan lagi kesesatan mereka. Hati mereka telah terlalu hitam untuk menerima cahaya.

KAABAH Yang Mulia

Qs.5 Maa’idah:97: Allah telah menjadikan Ka’bah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia.

Al-Quran secara khusus, berkali-kali menyebut kota ini dengan pelbagai nama yang berjumlah sebelas semuanya. Antaranya Makkah, Bakkah, Al-Baladul Amin, Al-Haramul Amin, Ummul Qura dan Al-Baldah Al-Tayyibah. Bahkan, Allah bersumpah dengan kota suci ini serta memberikan kelebihan dan keistimewaan besar, yang tidak diberikan kepada kota lain. Di pinggir Kota Makkah, iaitu di Jabal Nur pula, turunnya wahyu llahi yang pertama iaitu surah Al-Alaq. Selepas itu wahyu turun berturut-turut kepada Nabi Muhammad saw melalui Jibril, ayat suci al-Quran yang turun di kota ini dinamakan ayat Makkiyyah, manakala yang turun di Madinah dinamakan ayat Madaniyyah.

Abdullah bin `Adi bin Al-Hamra meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah saw bersabda, maksudnya: "Demi Allah! Kamu (wahai Makkah) adalah tanah Allah yang terbaik dan yang sangat dicintai oleh-Nya. Andai kata aku tidak diusir dari kamu, aku tak akan berpisah (daripada kamu)." Hadis riwayat Ahmad, Ibn Majah dan Tirmidhi).

Ada pihak mengatakan  piring parabola astro perlu di hadapkan ke arah kiblat untuk mendapat siaran yang lebih jelas. Saya tidak begitu pasti mengenainya, tetapi ianya mungkin satu kebetulan kecuali dapat dibuktikan secara saintifik. Andaian mereka adalah disebabkan Mekah itu pusat bumi dan terdapat satu tenaga atau gelombang yang terpancar dari sana yang lebih kuat dari tempat lain. Mungkin ada pembaca yang dapat memberikan info yang lebih spesifiks mengenainya.

Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama ke bulan telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.

Neil Amstrong pula secara tidak sengaja telah membuktikan bahwa kota Mekah adalah pusat kepada planet Bumi. Fakta ini telah di diteliti melalui penelitian Ilmiah dan juga satu siaran vedio dari Apollo 11 yang kemudiannya telah di ghaibkan oleh pihak NASA. Ketika Neil Amstrong melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet Bumi, dia berkata : “Planet Bumi ternyata tergantung di satu area yang sangat gelap, siapakah yang menggantungnya?.”

Terdapat satu "spot" di dalam kegelapan tersebut yang memancarkan cahaya yang sangat terang. Pihak NASA telah membuat ujikaji dan menemui fakta yang memeranjatkan. Cahaya tersebut terpancar dari Bandar Makkah. Selain dari itu para angkasawan melaporkan terdapat satu gelombang pendek yang aneh, setelah menelitinya ia dikesan terpancar dari kaabah menyambungkan Makkah dengan sesuatu di angkasa lepas.

Planet  Bumi juga dikesan mengeluarkan radiasi yang sukar diterjemahkan oleh saintis. Radiasi tersebut berpusat di kota Mekah, tepatnya dari Kaabah. Mengejutkan lagi adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berujung), hal ini terbukti ketika mereka mengambil foto planet Mars dan radiasi tersebut masih wujud dan berlanjutan. Para pengkaji Muslim mempercayai bahwa radiasi ini adalah satu sinar yang menghubungkan Kaabah di Bumi dengan Kaabah di langit (Baitul Makmur).

Saintis secara rasminya telah mengumumkannya di Internet, 21 hari kemudian laman tersebut telah hilang dari senarai (ghaib) dan pastinya mempunyai sesuatu tujuan tersembunyi dibalik penghapusan website tersebut.

Mungkin wawancara ini dapat membantu mengesahkan dakwaan tersebut

Gambar-gambar Satelit, yang muncul kemudian sekitar tahun 90-an, menekankan hasil yang sama ketika kajian lanjutan dilakukan yang tertuju kepada topografi lapisan-lapisan bumi dan analisa geografi untuk meneliti tempoh waktu daratan itu dicipta.

Telah menjadi teori yang kukuh secara ilmiah bahwa lempeng bumi terbentuk dalam usia geologi yang amat panjang, bergerak secara teratur di sekitar lempeng bumi Arab. Lempengan ini terus memusat ke satu arah seolah-olah menunjuk arah Makkah.

Kajian ini dilaksanakan untuk tujuan yang pelbagai, bukan atas maksud untuk membuktikan Makkah adalah pusat bumi. Kajian ini telah diterbitkan di dalam banyak majalah sain di Barat.

"Demikianlah Kami wahyukan kepadamu Al Qur’an dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Makkah) dan penduduk (negeri-negeri) sekelilingnya." (asy-Syura: 7)

Kata ‘Ummul Qura’ berarti induk bagi kota-kota lain, dan kota-kota di sekelilingnya menunjukkan Makkah adalah pusat bagi kota-kota lain. Lebih dari itu, daftar kata "ummu (ibu)" itu mempunyai arti yang penting di dalam kultur Islam.

Sebagaimana maksud ungkapan ibu (induk) maka Makkah juga merupakan sumber bagi semua negeri lain, sebagaimana dijelaskan. Secara tidak langsung, perkataan ‘ibu Qura’ memberi kelebihan Makkah mengatasi semua kota lain di bumi.


Makkah atau Greenwich

Ada hadis yang menerangkan bahawa Masjidil Haram di Mekah, tempat kaabah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan yang membentuk bumi.

Nabi SAW bersabda maksudnya: "Wahai orang-orang Mekah, wahai orang-orang Quraisy , sesungguhnya kamu berada di bawah pertengahan langit".

Berdasarkan kajian di atas, bahawa Mekah berada pada tengah-tengah bumi (pusat dunia), maka benar-benar diyakini bahawa Kota Suci Mekah, bukan Greenwich, yang seharusnya dijadikan rujukan waktu dunia.

Berdasarkan pertimbangan yang saksama terbukti bahwa Makkah berada tengah-tengah bumi sebagaimana yang dikuatkan oleh kajian dan gambar-gambar geologi yang dihasilkan olah satelit, maka benar-benar diyakini bahwa Kota Suci Makkah, bukan Greenwich, yang seharusnya dijadikan rujukan waktu dunia. Hal ini akan mengakhiri kontroversi lama yang dimulai empat dekad yang lalu. Adakah pembinaan Jam Gergasi di sisi Kaabah menjurus kepada tujuan ini? Sila lihat artikel sebelum ini berkaitan Abraj alBait.

Ada banyak argumendari sudud penyelidikan georgrafi membuktikan bahwa Makkah merupakan wilayah "zero" sangkar bujur yang melintasi kota suci tersebut, dan jelas ia tidak melewati Greenwich di Eropah. GMT dipaksakan pada dunia ketika  sebahagian besar neger-negara di dunia berada di bawah jajahan Inggris. Jika waktu Makkah yang diterapkan, maka mudah bagi setiap orang untuk mengetahui waktu sholat. Perbentangan ini agak prejudis, tetapi itu adalah kebenarannya.


Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu kawasan yang bernama ‘Zero Magnetism Area’, ertinya ialah apabila kita menggunakan kompas di sana, jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali karena daya tarikan yang sama besarnya antara kedua kutub.




Penelitian saintis mengungkapkan bahwa batu Hajarul Aswad merupakan batu tertua di dunia dan ia juga didapati aneh kerana boleh terapung di atas air. Di sebuah muzium di Barat, ada tiga potongan kecil batu tersebut yang telah terpecah akibat satu peristiwa, pihak Barat mengambil kesempatan melarikan serpihan kecil itu ke Eropah. Pihak muzium juga mengatakan bahwa batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem bumi. Bermakna ia tidak terdapat di mana-mana kawasan di bumi ini. Kebenaran tersingkap lagi. Apakah masih mereka mahu mempertikaikannya?

Dalam salah satu sabdanya, Rasulullah SAW bersabda, “Hajar Aswad itu diturunkan dari surga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adam lah yang menjadikannya hitam. ( Jami al-Tirmidzi al-Hajj (877) )

Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam semua urusan dunia atau kehidupan disamping untuk akhirat.

Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat. Hal sedemikian turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur berbanding di tempat lain. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

Telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tisu badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula menjadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini.

Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di "Centre of the earth". Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi.

Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah. Bagi yang bukan Islam sila kaji dengan kepakaran ilmiah terhadap fakta ini dan pasti akan mendapat kebenaran-Nya.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, setiap umat Islam perlu mengetahui arah Kaabah, walaupun di mana mereka berada, kerana Kaabah merupakan kiblat untuk kita menunaikan solat. Berbagai kaedah digunakan bagi menentukan arah kiblat seperti melihat arah matahari terbit atau terbenam, dan juga menggunakan kompas. Menyedari betapa pentingnya hal ini, Profesor Hosien Kamal El Din Ibrahim dari Mesir telah mencuba satu kaedah baru bagi menentukan arah kiblat dari seluruh penjuru dunia. Beliau banyak menerbitkan artikel-artikel saintifik di bidang kejuruteraan awam.

Untuk itu beliau telah melukis peta dunia yang baru, yang dapat menunjukkan arah Makkah dari kota-kota lain di dunia. Dengan menggunakan perkiraan matematik dan kaedah "spherical triangle" Prof. Hosien mendapati kedudukan Makkah betul-betul berada ditengah-tengah daratan bumi. Penyelidikan beliau ini membuktikan bahawa bumi ini berkembang dari Makkah, di mana Makkah adalah "pusat bumi". Penyelidik-penyelidik lain kemudiannya mengakui ketepatan kiraan beliau apabila mereka menggunakan program komputer bagi membuat kiraan dan melukis peta tersebut.

Sebelum itu, Abi Fadlallah Al-Emary yang meninggal dunia pada tahun 749 Hijrah turut melukis peta yang menentukan arah kiblat. Peta tersebut terdapat di dalam kitabnya "Masalik Al Absar Fi Mamalik Al Amsar". Beliau menggunakan kaedah astronomi bagi menentukan arah kiblat. Seorang lagi pemikir Islam, Al-Safaksy (meninggal tahun 958 Hijrah) turut melukiskan peta dengan menggunakan pendekatan astronomi. Penyelidik-penyelidik zaman moden kemudiannya telah mengkaji kedua-dua peta tersebut dan membandingkannya dengan kaedah astrologi moden. Mereka mendapati kaedah yang digunakan oleh Al-Emary dan Al-Safaksy adalah sangat tepat dan kedua-dua peta tersebut membuktikan Makkah dan Kaabah adalah "pusat bumi". Hasil kajian ini telah diakui benar dan diisytiharkan oleh "The Egyptian Scholars of The Sun and Space Research Center" yang berpusat di Kaherah, Mesir." http://wwww.mhccgroup.com/article/articleview.cfm?AID=19581

TARIKAN GRAVITI BUMI BERPUSAT DI SEKITAR KAABAH!


Bagi yang belum berpeluang,keinginan kesana pasti ternanti-nanti.Tiada siapa yang sangka suatu ketika dulu ianya merupakan sebuah padang pasir yang kering-kontang kini menjadi tumpuan seluruh umat Islam.Disitulah letaknya Kaabah sebagai pusat bumi dan disitu jugalah sumber air zam-zam yang tidak pernah putus-putus simpanannya.

Ramai yang telah menyetujuinya dan tak kurang juga memandang sinis terutamanya golongan bukan Islam dan muslim yang hanya berfikiran logik semata-mata. Apatah lagi Stephen Howking yang tidak mempercayai Tuhan, makin bertambah dungulah dia yang sememangnya telah dungu dari cahaya kebenaran jika diberi peluang untuk mengkaji kehebatan kuasa Allah di bumi Makkah itu.

Bagi yang memahami hukum fizik dan mereka-mereka yang mengkaji mengenai kehebatan Makkah pasti menemui sesuatu yang baru.Dikota Makkah keadaan gravitinya adalah sangat stabil. Mengikut pengiraan sains yang dipelopori pihak barat, Kutub Utara dan Kutub Selatan melebihi daya gravitinya berbanding equator (garisan Khatulistiwa).Perlu diingatkan, Equator atau Garisan Khatulistiwa adalah garisan tengah yang membahagikan antara dua kutub bumi.

Tetapi kutub magnetik (diutara dan selatan) bumi adalah berbeza sama-sekali.Ia tidak berada tepat diatas kutub Utara dan Selatan.Malahan ia condong beberapa darjah dan berjauhan sebanyak 810km dari Kutub Utara dan 2826km dari Kutub Selatan.(Pengiraan diambil pada tahun 2005 melalui satelit pengesan medan magnetik).

Bagi pengiraan jarak dari peta magnetik (jangan rujuk peta atlas dunia yang biasa), Makkah adalah amat hampir dengan garisan tengah antara kedua-dua kutub magnetik itu. Kekuatan medan magnetnya juga hampir-hampir sifar iaitu 1 darjah ke timur. Perlu diingat disini bahawa pengiraan ini adalah dari keupayaan manusia yang hakikatnya amat sedikit ilmunya berbanding ilmu Allah.

Sudah tentu ilmu Allah tidak terbatas, tidak keterlaluan jika kita katakan bahawa Makkah itu benar-benar di atas pusat dunia, kekuatan graviti yang amat tinggi.  Ia disokong pula oleh rumusan Golden Ratio yang telah lazim di gunapakai dalam industri perkilangan, kejuruteraan dan akitek.

Sebelum ini, kiblat umat Islam adalah kearah Masjid Al-Aqsa dan disitulah pusat bumi ketika itu.Kemudian melalui perintah Allah ke atas Nabi S.A.W, kiblat ditukarkan kearah Kaabah di Makkah. Menurut seorang professor, telah terjadi gempa bumi dan pergerakan platlet bumi di tanah Arab. Kesannya pusat bumi telah beralih arah ke Kaabah, Makkah. Kuasa Allah mengatasi segalanya.

Jadi apa rasionalnya kita mengaitkan gejala graviti dan medan magnetik di Makkah ini? Ya memang rasional malahan memang terbukti dari segi saintifiknya. Mengikut saintis, pengaruh graviti banyak memainkan peranan untuk merangsangkan kelenjar pineal yang terletak di otak tengah untuk mengawal kekuatan imun badan.Imun badan kita menjadi kuat secara semulajadi tanpa sebarang vaksin. Cuba kita teliti satu dari amalan sunat orang Islam, tidur menghadap tibuh ke arah kiblat. Begitu juga kedudukan mayat yang dibaringkan di liang lahat. Adakah segalanya sia-sia?

Apabila graviti makin kuat, maka banyak ion-ion negatif berkumpul disitu. Memang terbukti bahawa mereka yang sebelum itu mengalami sakit-sakit badan, bila tiba di tanah suci kesakitan yang dialami hilang dengan serta-merta. Tekanan graviti yang tertumpu di situ memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan. Jadi keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh badan menjadi lebih baik dan lancar jika dibandingkan keadaan manusia di tempat-tempat lain di sekitar dunia.

Bagi medan magnetnya yang sifar pula adalah disebabkan tarikan untuk kedua-dua medan adalah seimbang. Ketika tawaf mengelilingi Kaabah, tenaga anda seperti dicas semula dan mendapat kekuatan serta kesegaran yang luar-biasa.Perasaan dan tubuh anda akan rasa tenang, segar dan bertenaga. Sebenarnya, dengan bertawaf mengikut lawan jam juga memberi satu tenaga hayat secara semulajadi kepada alam semesta. Buktinya Neil Armstrong ketika berada di luar angkasa, beliau mengesan satu gelombang yang hebat telah dipancarkan dari bumi.

Setelah diselidikinya, gelombang itu berpunca dari Kaabah.Beliau mencari dimana hujungnya gelombang yang dipancarkan itu berakhir, tetapi tidak di temuinya. Gelombang itu tidak berpenghujung atau infiniti. Ia melimpahkan kekuatan iman dan keyakinan bahawa Baitul Haram (Makkah) itu bersambung terus ke Baitul Makmur (Langit ke tujuh). Andai kata seketul batu jatuh dari Baitul Makmur, ia pasti akan mengenai Kaabah di bumi kita. Maka gelombang yang dikesan oleh Neil Armstrong itu dipercayai terus-menerus hinggalah ke Baitul Makmur di mana tempat tawaf para malaikat.

Kemudian apakah kesannya apabila tanah Makkah Al-Mukaram yang tidak diganggu medan magnetik serta berkeadaan graviti yang stabil dan tinggi itu? Menurut pakar sains, tanah-tanah yang mempunyai graviti yang tinggi mengandungi kandungan garam dan air yang banyak.Terbukti sememangnya Makkah itu tidak kering dengan air zam-zamnya. Dipercayai juga dengan kepekatan graviti sungai-sungai dibawah tanah akan terhasil dengan banyaknya. Betapa pentingnya bekalan air yang berterusan andai kita di alam peperangan. Disinilah atas rahmat dari Allah S.W.T,  Dia telah menganugerahkan air zam-zam buat kita semua untuk digunakan baik ketika keadaan tenang mahupun genting.

Andaikata umat Islam keputusan bekalan makanan dan minuman, maka Makkah Al-Mukaramlah yang akan mencukupinya. Tidak hairanlah jika berlakunya peperangan besar, Makkah yang akan menjadi benteng Kota terakhir umat islam, paip air zam zam telah di bina oleh kerajaan Arab Saudi menghubungkan Masjidil Haram dengan Masjidil Nabawi di Madinah.  Dua kota ini tidak dapat ditembus oleh Dajjal laknatullah. Sudah pasti kita tahu yang air itu merupakan satu keperluan utama bagi manusia. Tiada siapa tahu rancangan Allah yang Maha Perancang lagi Bijaksana.

Dipercayai di akhir zaman kelak,ketika kemunculan sang dajjal laknatullah itu akan menguasai dunia ini terutamanya bekalan air.Dipercayai juga ketika diakhir zaman kemarau yang berpanjangan akan berlaku (mungkin kesan dari perang nuklear?),haiwan ternakan banyak yang telah mati,tumbuh-tumbuhan terbantut dan tercemar,sungai-sungai kering serta hujan berasid.Ketika itulah sang dajjal laknatullah akan “mengofferkan” bantuannya.Jadi apa yang perlu dilakukan?Larilah…carilah perlindungan di kota Makkah dan Madinah.InsyaAllah disitu terjamin keselamatan kita buat umat Islam.

Adakah dajjal akan mengambil bekalan-bekalan air yang telah tercemar sebagai minuman? Tidak,..tidak sama sekali, kerana dia telah membuat perancangan lebih awal. Lihatlah apakah yang ada di monumen-monumen tinggalan tamadun-tamadun purba dahulu? Stonehenge, pyramid, Easter island dan pelbagai tapak sejarah lain mengandungi mata air yang banyak serta bertekanan graviti yang tinggi serta pusat kuasa magnetik. Dia dajjal sang kutuk itulah yang membina monumen-monumen tersebut sebagai persediaan huru-hara di akhir zaman. Cuba lihat hadis dibawah:

Nabi S.A.W bersabda “Sesungguhnya Dajjal itu akan berada di bumi selama 40 pagi di mana dia akan tiba pada setiap sumber air tetapi tidaklah dia dapat menghampiri 4 buah masjid iaitu Masjidil Haram, Masjid Nabawi, Masjid At-Thur dan Masjidil Aqsa” (Riwayat Imam Ahmad.Sahih rujuk Fath Ar-Rabbani 24:26).

Lihatlah sehebat-hebat dajjal laknatullah itu,lebih hebat lagi Allah yang Maha Besar.Perancangan dajjal tidak dapat menandingi perancangan Allah. Allah telah menetapkan keselamatan kaum mukminin sejak dari awal lagi dengan Air Zam-Zam yang tidak putus-putus bekalannya didalam Kota yang amat kebal dan ampuh dari sebarang senjata iaitu Makkah Al-Mukkaramah. InsyaAllah Kota Makkah juga bakal menjadi saksi akan kemunculan pembela umat Islam yang berdarah daging dari Rasullullah S.A.W. Amin… http://wyna95nubies.blogspot.com/2011/05/tarikan-graviti-bumi-berpusat-di.html
kredit untuk  IBRAHIM ABDULLAH dari Halaqah

Best Blogger Tips

Friday, July 22, 2011

Negaraku, MALAYSIA


Sila klik gambar ini untuk dibesarkan

SEAWAL TAHUN 1937 NAMA 'MALAYSIA' TELAH DISEBUT DALAM SEBUAH BUKU BERTAJUK,"MALAYSIA: A STUDY IN DIRECT AND INDIRECT RULE" YANG DIKARANG OLEH RUPERT EMERSON, NEW YORK,MC MILLAN (20 tahun sebelum merdeka dan sebelum Jepun menyerang tanah melayu). TAJUK BUKU INI ADA KAMI JUMPAI SEMASA SURFING.

Kita andaikan begini,kalaulah mereka dahulu (TAR and the gang) nak bincang kemerdekaan dan nama negara, sudah pasti selepas Jepun tewas tahun 1945 dan 12 tahun kemudian Malaya yang merdeka dan nama Malaysia ini hanya wujud pada tahun 1963,kombinasi saudara kita di Sabah dan Sarawak. Bukan kah begitu kefahaman kita selame ini??? Anehnya buku ini terhasil jauh lebih awal dari tarikh-tarikh ini.JADI persoalannya, NAMA NEGARA KITA MALAYSIA INI AGENDA SIAPA SEBENARNYA? US terlibat juge ke?



Tidak salah jika kami katakan bahawa sejarah Malaysia hari ini harus dibongkar sedaya yang boleh. Terlalu banyak kepincangan yang kita temui. Kesarjanaan kita bukanlah untuk mendabik dada mengatakan akulah pakar yang tahu semua sejarah bangsa. Yang amat mengetahui hanyalah Allah SWT sahaja. Jangan sampai kita dipersalahkan oleh anak cucu kita dikemudian hari kerana tidak berbuat apa-apa hari ini.
Best Blogger Tips

Ilmu Nafas Melayu.

Ilmu Nafas Melayu



Bangsa Melayu adalah satu bangsa mistik yang memiliki banyak ilmu tersembunyi.Antaranya ialah ilmu nafas.Semua pendekar melayu pasti akan diperturunkan ilmu nafas dan pelbagai petua yang kesemuanya berkaitan dengan nafas.

Dengan memerhatikan suhu dan pergerakan keluar masuk nafas melalui hidung,digabungkan dengan sedikit ilmu firasat, biasanya pendekar melayu mampu meramal untung nasibnya di medan tempur.Semasa hendak turun tangga untuk meninggalkan rumah samada untuk berkerja atau merantau pun , petua dalam ilmu nafas selalu digunakan oleh orang-orang tua kita.Nafas kiri atau nafas kanan cukup diambil kira! Tapi sayang, kini ilmu ini semakin pupus dan jarang diperturunkan oleh orang orang tua kita.

Tidak dapat dinafikan lagi, bukan bangsa melayu saja, tetapi boleh dikatakan semua bangsa juga mempunyai ilmu dan kaedah berkaitan dengan nafas ini.Contoh yang paling baik ialah senaman Yoga, ia amat menitik beratkan berkaitan dengan cara mengolah pernafasan!

Mungkin ada yang terkejut jika saya katakan bahawa ada orang melayu lama kita yang boleh menyimpan atau menahan nafas sehingga berjam-jam lamanya.Ada juga yang boleh menyelam di dalam air agak lama.Ada juga yang kebal dan tidak lut senjata tajam hanya dengan kaedah mengendalikan nafas mereka ! Semua ini berkaitan dengan ilmu nafas.Jika anda membaca artikel saya yang lama tentang pendekar sufi dan Mat Kilau, saya ada menulis tentang bagaimana Mat Kilau pura-pura mati sehingga beberapa hari untuk mengelirukan Inggeris.Mungkinkah Mat Kilau telah menggunakan ilmu nafasnya dan amat mahir dalam ilmu nafas ini?

Lebih hebat lagi, ada juga orang-orang tua kita yang membunyikan zikir-zikir tertentu ketika masuk atau keluarnya nafas mereka.Ilmu ini tersangat rahsia dan jika kita hendak mempelajarinya, carilah guru yang benar-benar tahu tentang ilmu ini.Biasanya mereka akan belajar dengan sangat mendalam berkaitan nafas sehingga kepada ampas, tanapas dan nupus, malah dikatakan juga dengan ilmu ini, si pengamalnya akan dapat mengetahui bilakah saat saat kematiannya!

Bagaimana pula ilmu nafas ini dari sudut pandangan sains dan kesihatan?

Rahsia tahap kesihatan seseorang bergantung kepada cara pernafasannya! Ini adalah kerana dengan kaedah pernafasan, manusia memperolehi bekalan gas oksigen untuk keperluan sel sel badan.Oksigen penting untuk mengekalkan fungsi dan tahap kesihatan setiap sel badan.

Udara yang disedut akan memasuki paru-paru dan gas oksigen akan diserap di Alveolus paru-paru kedalam salur kapilari darah.Sel-sel darah merah yang beredar akan mengangkut oksigen tersebut seperti yang diterangkan dibawah :



Setiap unit sel yang sihat akan membentuk satu organ yang sihat dan setiap organ yang sihat akan membentuk satu sistem yang sihat di dalam badan kita.Beberapa sistem dalam badan kita pula akan berinteraksi dan membentuk satu jasad badan yang kita kenali sebagai manusia.

Di antara sistem yang paling penting dalam badan ialah sistem darah dan peredarannya serta sistem limfa.

Dalam youtube dibawah, anda akan dapat melihat bagaimana sel-sel darah merah yang mengangkut gas oksigen menggunakan Hemoglobinnya beredar dalam salur darah dan membekalkan gas oksigen kepada sel-sel badan.



Cara bernafas bukan saja mempengaruhi oksidasi sel, malah ia juga mengawal peredaran sistem cecair limfa.Sistem cecair limfa yang mengandungi sel darah putih adalah merupakan sistem pertahanan badan yang penting bagi manusia untuk melawan kuman dan penyakit.Banyak juga toksin dikumuhkan melalui sistem limfa.

Selain dari pergerakan otot (muscular movement ), “deep breathing” atau cara pernafasan yang efektif juga dikenalpasti mempengaruhi sistem peredaran cecair limfa.Dr Jack Shields, seorang Lymphologist dari Santa Barbara, California dalam kajiannya terhadap immune system telah meletakkan sebuah kamera didalam badan pesakit untuk melihat apakah mekanisma yang menjalankan pembersihan terhadap sistem limfa, lalu beliau membuat kesimpulan bahawa “ a deep diaphragmatic breath is the most effective way to stimulate cleansing of lymphatic system”.

Dr Otto Warburg, Pengarah The Max Planck Institute for Cell Physiology, yang juga bekas pemenang Hadial Nobel Prize telah membuat satu kajian khusus tentang kaitan oksigen terhadap sel.Dalam kajiannya itu beliau mendapati jika kandungan oksigen yang diperlukan oleh sesuatu sel yang sihat itu dikurangkan , maka sel itu akan cepat berubah menjadi ‘malignant cell’.Selepas itu kajiannya diteruskan pula oleh Dr Harry Goldblatt. Dalam Journal of Experimental Medicine 1953, Goldblatt menyatakan hasil kajian ilmiahnya itu keatas spesies tikus.

Anthony Robbins, dalam bukunya “Unlimited Power” telah menyarankan agar kita bernafas dengan cara nisbah 1:4:2 ataupun Inhale one count,Hold four count,Exhale two count.

Untuk lebih memudahkan anda , saya berikan contohnya, jika anda tarik nafas melalui hidung secara perlahan-lahan dan mendalam selama 5 saat, maka tahan nafas anda selama 20 saat dan hembus nafas perlahan-lahan selama 10 saat, ia terpulang kepada anda, tetapi jangan lupa : dengan nisbah 1:4:2

Mengapa masa hembusan nafas [exhale] 2x ganda masa sedutan nafas[inhale]? Ia adalah untuk memastikan semua toksin dari sel dikumuhkan sepenuhnya ke dalam cecair limfa.

Mengapa pula perlu menahan nafas [hold] dalam masa 4x ganda lebih lama berbanding masa sedutan nafas? Ia adalah untuk memastikan semua gas oksigen yang disedut itu akan digunakan secara optima oleh setiap sel badan dan dalam masa yang sama akan mengaktifkan sistem limfa.

Anda cubalah bernafas dengan formula ini, iaitu 1:4:2 atau gunakan gandaaan ini mengikut kemampuan anda!anda boleh cuba dengan nisbah 2:8:4 atau 3:12:6 dan sebagainya.

Cubalah anda bernafas dengan cara ini bermula dari 10x sedutan 3x sehari dan insyaAllah anda akan merasakan kelainannya seperti lebih tenang, lebih bertenaga dan lebih sihat, cubalah . Lebih elok lagi jika latihan nafas ini anda lakukan selepas solat, dikala hati dan jiwa kita tenang.

Cara bernafas nisbah 1:4:2 yang saya terang diatas ini adalah mengikut sains, jika ada di antara pembaca sekalian yang ingin berkongsi ilmu dan pengalaman dalam ilmu nafas melayu lama, komen dan pendapat anda amatlah saya alu-alukan!

Mungkinkah nenek moyang kita dahulukala selalu mempraktikkan ilmu nafas mereka setiap hari atau lebih hebat lagi mereka selalu melakukan riadah riadah jiwa seperti dibawah ini sambil mengoptimakan kecerdasan spiritual mereka? Cuba kaji dan cuba fikir-fikirkan, semoga melayu kembali gemilang dan terbilang diakhir zaman.













Sangtawal Sakranta..
Best Blogger Tips

Teknik Mengurut Zakar (18SG)....UNTUK LELAKI SAHAJA



Amalan mengurut zakar memang terdapat dalam tradisi masyarakat Melayu lama. Amalan ini dikatakan telah dibawa oleh pedagang Arab ke Tanah Melayu. Telah tersebut dalam kitab Rawd-At-Tirr karangan Sheikh Nefzawi seorang penasihat istana kerajaan Arab-Tunisia di abad ke-17, berkenaan kaedah membesarkan saiz zakar melalui urut.


Nota : penderita sakit kencing manis [ diabetes ] pada tahap kritikal tidak digalakkan untuk mengurut zakar.

1. Tujuan mengurut zakar
Terdapat beberapa pendekatan serta tujuan mengurut zakar :
* bagi mengubati tanda-tanda awal penyakit mati pucuk dan lemah tenaga batin
* untuk mengatasi masalah pancutan awal atau ejakulasi pramatang
* tujuan membesarkan dan memanjangkan zakar. Menurut ilmu tabib Cina, zakar boleh ditambah saiz sehingga 1 hingga 2 inci. Namun rawatan urut Melayu dan kitab-kitab Arab mencatat bahawa saiz boleh ditambah sehingga 4 inci. Malahan ahli Yoga India ada yang mampu memanjangkan zakar sehingga 14-inci!
* bagi meningkatkan keampuhan dan keupayaan zakar – supaya zakar menegak lebih tegar dan galak, condong ke atas dan timbul urat-urat zakar serta kepala zakar kembang dengan garang seperti singa apabila menghadapi isteri ketika perstubuhan.
* mengurut zakar untuk meredakan gejolak nafsu – terutama kepada lelaki bujang atau suami yang berjauhan dari isteri (tanpa menumpahkan air mani) serta mengelak dari maksiat zina.
* sebagai latihan untuk menghadapi situasi sebenar persetubuhan. Urut zakar dengan latihan pernafasan tertentu boleh membantu suami mengawal kepala zakar untuk mengembang dan menguncup untuk kepuasan jimak pihak isteri. Sekaligus amalan urut ini berfungsi membantu ketahanan suami dalam senggama dan jimak.

2. Kaedah Mengurut zakar
Ada pelbagai kaedah mengurut zakar yang meliputi cara mengurut, kawasan tubuh badan yang diurut, minyak atau alat yang digunakandan peraturan tempoh waktu amalan urut dilakukan, malahan ada yang menggunakan jampi serapah seperti dalam amalan dukun Melayu.

Berikut ini adalah koleksi kaedah urut zakar seperti yang diamalkan oleh masyarakat tradisi Melayu-Arab yang diturunkan kepada anak daripada bapa apabila anak lelaki mula mencapai umur baligh. Ianya adalah Rahsia yang perlu diketahui oleh setiap lelaki yang mengambil berat akan kesihatan fizikal zakarnya.

* Mengeraskan Zakar Sebelum tidur ambil sedikit minyak urut dan gosokkan dengan laju pada tapak tangan untuk memanaskannya apabila mengurut. Letakkan sedikit minyak tersebut pada jari-jari tangan dan urut kelengkang ia itu antara dubur ke telur zakar (seakan-akan Istibra selepas kencing). Tekan sedikit dan pastikan anda urut sehala saja, yakni dari dubur mengarah ke telur zakar. Lakukan sebanyak 7 kali. Ada juga amalan yang disertai dengan zikir-zikir tetentu, seperti contohnya wafaq berikut:
Ya Qadim
Ya Daim
Ya Ahad
Ya Wahid
Ya Samad
Ya Allah – Ya Allah – Ya Allah
Ya Qahar – Ya Qahar – Ya Qahar
Lailaha il’aLlah hu Wahidul Qahar

Kesan dari amalan ini akan dapat dilihat pada malam itu juga, di mana zakar akan menegang dengan galak sekitar 3 pagi sehingga waktu solat subuh. Amalkan ia kalau boleh pada setiap malam sebelum anda tidur terutama ketika cuaca sejuk supaya ligament dan urat-urat zakar berada pada tahap kecergasan yang terbaik.

* Urut untuk Memecahkan Lemak & Angin pada batang Zakar
Semasa bangun dari tidur, selatkan pangkal batang zakar [ kawasan yang berhampiran dengan bumi zakar ] menggunakan jari telunjuk dan jari tengah tangan kanan atau tangan kiri. Hujung jari-jari itu menekan ke bumi zakar sambil mengurut-urutnya ke atas dan ke bawah.

Lakukan selama kira-kira 2 minit atau hitungan 99-kali. Lakukan pada setiap pagi kerana amalan ini akan memecahkan lemak dan angina dari berkumpul pada pangkal zakar. Ianya juga dapat mengelakkan dari berlakunya tersimpul urat buah zakar apabila usia meningkat tua.

* Menahan Mani

Menurut kitab Tajul Muluk dan Rawd-at-Tirr, mengurut menggunakan minyak urut yang khas boleh membantu lelaki bertahan lebih lama ketika bersetubuh. Caranya ialah dengan mengurut sehala dari pangkal zakar menghala ke hujung zakar, berulang-ulang kali. Tempatkan ibu jari di bahagian atas batang zakar, jari tengah di bahagian bawahnya. Lakukan urutan selama 2 minit atau 99-kali hitungan. Latihan ini boleh dilakukan pada bila-bila waktu lapang, kecuali pada waktu Zohor dan Maghrib.

* Urut Memanjangkan Zakar Kebanyakan lelaki merasakan zakar mereka tidak menepati saiz yang sepatutnya. Purata zakar normal lelaki dewasa Malaysia ialah sekitar 4 inci hingga 6 inci, namun perlu diingatkan bahawa kebanyakan lelaki tidak mencapai saiz zakar yang optima. Maka atas sebab ini kaedah mengurut boleh meningkatkan zakar ke tahap yang lebih besar dan panjang.
Dalam satu kajiselidik di Amerika, majoriti wanita di negara tersebut menginginkan lelaki yang mempunyai zakar sekitar 7 inci dengan ukur keliling yang tebal. Alasan yang diberikan mereka ialah untuk dapat merasakan zakar penuh atau sendat di dalam vagina dan supaya kepala zakar dapat menyentuh mulut rahim (cervix atau Batu Meriyan dalam istilah perbidanan Melayu)

1. Mengurut zakar untuk memanjangkannya elok dilakukan pada awal pagi. Sapukan sedikit minyak urut pada tapak tangan dan gosok dengan laju untuk memanaskannya.

2. Tarik nafas dalam-dalam. Kemutkan dubur, genggam pangkal batang zakar dengan tangan kanan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk.

3. Lurutkan batang zakar itu membawa tangan ke hujung zakar tapi hendaklah anda berhenti bila sampai ke takuk zakar. Dengan cara ini, anda menghantar lebih banyak darah ke dalam kepala zakar dan dikunci tenagannya oleh cengkaman tangan tadi. Tahan nafas selama 7 kiraan sambil mengekalkan cengkaman itu. Kemudian lepaskan.

4. Lenturkan batang zakar ke arah paha kanan dubur. Kemudian lepaskan lenturan itu. Lakukan sebnyak 21 kali.

5. Lenturkan batang zakar ke arah paha kiri dubur. Kemudian lepaskan lenturan itu. Lakukan sebanyak 21 kali.

6. Pegang kepala zakar, pusingkan zakar mengikut jarum jam sebanyak 21 pusingan. Kemudian lakukan yang sama pada arah berlawanan jarum jam.

Saksikan perbezaan pada zakar anda pada hari-hari ke 7, ke-14 dan pada hari ke-21 dan hari ke-40. Sebaik-baiknya anda mengukur zakar terlebih dahulu sebelum memulakan latihan ini.

Mengurut Zakar Melalui Persetubuhan
Zakar adalah anggota tubuh yang sukar dikawal oleh minda. Adalah sukar bagi lelaki normal untuk memerintahkan zakarnya menegang mengikut sesuka hati. Ereksi atau ketegangan zakar antara lain digerakkan oleh deria penglihatan, sentuhan dan bau yang menghantar mesej ke otak untuk merembes hormon jantan dan seterusnya mengeraskan zakar untuk tegak kerana terangsang atau berahi apabila bersama perempuan.

Oleh kerana saiz, tahap kekerasan dan bentuk zakar merupakan faktor-faktor bagi memudahkan isteri mencapai klimaks dan inzal, maka disebutkan bahawa teknik mengurut zakar pada liang faraj isteri adalah satu latihan yang perlu dipelajari oleh suami.

Salah satu cara bagi memuaskan isteri ialah dengan membuat faraj isteri dapat merasakan zakar mengurut dan mengusap keseluruhan liang faraj atau vagina dalam setiap dayungan. Ini akan hanya dapat dilakukan apabila suami dapat mengawal kepala zakarnya agar boleh kembang dan kuncup apabila dikehendaki.

Tekniknya ialah sepertiberikut :

* dayungan masuk – kuncupkan kepala zakar apabila menusuk ke dalam faraj
* dayungan keluar – kembangkan kepala zakar apabila menarik zakar dari faraj

Melalui cara yang disebutkan tadi, isteri akan merasa seluruh urat-urat di dalam farajnya dibelai dan diusap oleh zakar, dan ini akan memberi nikmat dan kelazatan seks yang tidak terhingga pada isteri.

Cara melatih zakar untuk responsif kembang-kuncup ialah melalui urutan dan perlu disertai dengan kaedah pernafasan tertentu. Ketika bangun pagi, semasa zakar masih tegang, ambil sedikit Wild-X Gen 2 dan gosokkan pada tapak tangan supaya panas. Tuam tapak tangan pada bahagian pinggang dan urut dari hala atas ke bawah.

CATATAN ISTILAH
Istibra’ (Membersihkan sisa-sisa air kencing di dalam zakar) Istibra’ dilakukan dengan cara: * Mengusap dengan kuat antara lubang dubur dan zakar sebanyak tiga kali . Usapan hendaklah dilakukan sehala saja dari arah dubur ke telur zakar. * Meletakkan telunjuk di bawah batang zakar dan ibu jari di atas batang zakar dan lalu mengusapkannya dengan tekanan hingga hujung zakar sebanyak tiga kali * Menekan ujung zakar [kepala zakar] tiga kali. Dilakukan seperti memerah kepala zakar, untuk mengeluarkan sisa-sia air kencing.
Jika setelah istibra’ keluar cairan yang meragukan apakah air kencing atau bukan maka dianggap suci dan tidak membatalkan wudhu tetapi jika tidak istibra’, maka dihukumi najis dan membatalkan wudhu’. Antara manfaat amalan Istibra’ ialah mencegah masalah Prostate dan masalah radang jangkitan pada saluran kencing.



Best Blogger Tips

Ramai wanita bertanya dan seorang lelaki menjawab


Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.
  1. “Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”
  2. “Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”
  3. “Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”
  4. “Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”
  5. Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”
  6. “Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”
  7. “Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”
Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada diolah untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.
  1. “Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut? Jangankan saya, tapi tok imam akan tercabut serbannya jika tengok awak hanya pakai seluar pendek!”
  2. “Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun di sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”
  3. “Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalo isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”
  4. “Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan, malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!”
  5. “Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”
  6. “Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”
  7. “Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”
    “Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”
    Lantas, wanita-wanita tadi menangis dan berkata;
    “MasyaAllah, demikian sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”
Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman. Ingat firmanNya, bahawa mereka tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan itu.
Sebagai Zat yang Maha Pencipta, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.
Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.
Adalah sabda Rasulullah s.a.w bahawa ketika lelaki memiliki dua atau lebih anak perempuan, mampu menjaga dan menjadikannya muslimah yang baik, maka syurga adalah jaminannya.
Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti!
Best Blogger Tips

Tips Buat Suami Isteri Yang Suka Bergaduh


Sepasang suami isteri yang sudah menikah selama 7 tahun dan memiliki 3 orang anak, terlibat dalam sebuah pertengkaran hebat. Begitu hebatnya pertengkaran mereka, sehingga akhirnya mereka memutuskan untuk bercerai, mengakhiri kehidupan rumah tangga mereka secepat mungkin.

Mereka menemui seorang peguam, untuk melangsungkan perundingan pembahagian harta sepencarian di antara mereka. Perundingan berlangsung lancar dan akhirnya sebahagian besar masalah dapat diselesaikan, baik tanah, rumah, dan semua aset harta mereka dapat dibahagi dan mencapai kepuasan kedua belah pihak.

Hanya satu hal tidak ditemukan jalan keluarnya, iaitu mengenai pembahagian anak [jangan lupa anak mereka tiga orang]. Baik si suami mahupun si isteri, sama-sama ingin mengasuh 2 anak, tidak ada yang mahu mengalah, dan anak tidak mungkin dibelah dua.

Akhirnya mereka menemui seorang tokoh agama, meminta nasihat bagaimana jalan keluar yang harus ditempuh. Sang Imam akhirnya memberikan jalan keluar yang bijak, iaitu mereka diminta menunda perceraiannya selama satu tahun, mereka harus menambah satu orang anak selama satu tahun. Apabila Allah mengizinkan penceraian mereka, Allah akan memberikan tambahan satu anak. Jadi, mereka akan mempunyai 4 orang anak, sehingga mudah untuk dibahagi di antara mereka berdua.

Kerana si suami dan si isteri sangat serius untuk bercerai, mereka mengambil keputusan berusaha keras untuk menambah anak, dan akhirnya mereka berhasil.

Setahun kemudian, ketika Sang Imam berjalan-jalan, beliau bertemu dengan pasangan suami isteri ini, sedang bergandingan tangan dengan mesra, sehingga Sang Imam bertanya :

"Apakah kalian tidak berhasil menambah anak sehingga kalian batal bercerai?".

Sang Suami lalu menjawab :

"Allah maha pengasih. Dia memberikan kami tambahan anak, tapi sekaligus juga memberikan isyarat agar kami saling memaafkan dan saling mengasihi. Jadi kami memutuskan untuk tidak bercerai".

"Bagaimana Allah memberikan isyaratNya?", tanya Sang Imam.

"Allah memberikan kami tambahan anak, bukan satu anak, tapi dua anak. Anak kembar!!".




Moral of the story :

1. Menunda tindakan negatif sering bermanfaat, apalagi ketika seseorang sedang dikuasai emosi. Ada baiknya jika kita sedang marah kita menunda sesuatu yang ingin kita lakukan. Jangan bila kaki tangan dah naik, baru hendak menyesal.


2. Mampu mengendalikan marah adalah kunci kebaikan, sehingga Nabi SAW menekankan 'laa taghdhab' [jangan marah] kepada sahabatnya.


3. Kisah diatas menunjukkan kasih sayang Allah, tetapi ada yang lebih baik daripada kisah di atas iaitu pasangan suami isteri yang selalu berhasil mereda pertengkaran mereka. Mungkin keluar rumah meninggalkan isteri/suami yang marah untuk sebentar kemudian kembali membawa buah tangan atau hadiah yang akan membuatnya tersenyum, meminta maaf dan berfikir betapa baiknya suaminya/isterinya.


4. Pertengkaran itu lumrah rumah tangga. Dengan pertengkaranlah membuat keharmonian semakin terasa nikmat. Orang bijaksana akan menikmati pertengkaran dan masa-masa setelahnya dengan tetap mengendalikan suasana agar tidak sampai keluar dari sunnah Nabi saw. Kerana pertengkaran itu seperti api. Ketika kecil menjadi kawan. Apabila besar menjadi lawan.


5. Untuk mengelakkan berlakunya penceraian, buatlah anak sekerap yang mungkin. Kah Kah Kah.. Ok, yang ni aku tambah. Err.. Tapi tak mustahil kan..? :D
Best Blogger Tips
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts