And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Sunday, March 27, 2011

gereja terbesar telah dibina di bukit jalil

terkejut aku bila dpt tau dari member aku yg ade sebuah gereja yg terbesar di asia akan di bina di bukit jalil..mula2 aku x percaya pon...tp lepas aku selidik n kaji..huhuhu..rupa-rupanya mmg betul dakwaan member aku tu..masyaALLAH...lebih mengejutkan aku..gereja terbabit mengandungi unsur2 freemason...maybe kebetulan atau sebagainyer...aku pon x tau...tp ape yg penting...bila da siap kita tgk..sape yg RASMI kan gereja ni nanti.

tekan READ MORE untuk tgk gambar gereja dan baca ttg gereja ini
gereja yg akan menjadi gereja terbesar di asia ini diberi nama CCC atau Calvary Convention Centre akan siap dibina bersebelahan Bukit Jalil Golf & Country Club berhadapan Anjung Hijau Kondominium.

kos untuk membina gereja ini ialah RM100 juta tidak termasuk kos tanah RM35 juta.gereja 6 tingkat dan tercanggih di dunia ini dalam proses untuk menyiapkanyer sekarang.untuk maklumat lanjut ttg gereja ini rujuk laman web gereja ini http://www.calvary.org.my/CCC/ccc_intro.html dan http://www.calvary.org.my/

Dengan kapasiti auditoriumnya yang mampu memuatkan 5 ribu orang pada satu-satu masa, maka kawasan sempit ini dijangka akan mengalami kesesakan teruk apabila ia siap nanti.










  beginilah rupa gereja itu apabila siap dibina

mengejutkan juga..gereja ini mempunyai unsur2 freemason





Jangan terkejut jika setelah selesai pembikinanya nanti, gereja ini akan diisi oleh anak-anak Melayu yang bukan beragama Islam.


Dikhuatiri juga akan lebih ramai lagi remaja Melayu yang beragama Islam yang akan murtad.


Lihatlah saja kepada misi-misinya:




The Mission Statement of the Calvary Convention Centre is:


* To be an inspiration and to benefit all in Malaysia and beyond
* To be a dynamic and positive influence in our society
* To care and to share with those who are without hope
* To equip and train those who desire to serve and help others
* To declare God’s love and His faithfulness to mankind


Persoalannya, perlu ke di negara kita ini dibina sebuah gereja yang sebegitu besar?. Adakah pihak berkenaan mahu mencabar kedudukan Islam di negara ini?. Adakah mereka tidak berpuas hati melihat Masjid Jamek Seri Petaling yang sangat besar?. Namun, keluasan tapak masjid berkenaan tidak sebesar gereja ini.



psstt : menurut maklumat yg aku dapat..gereja ini telah lame dibina..sejak tahun 2008..apekah kesudahan gereja ini..?????????????? Best Blogger Tips

174 comments:

  1. Kenapa sesuatu badan berkuasa di malaysia ini yang kebanyakan nya terdiri dari orang-orang yang sama kita boleh meluluskan projek ini?? tak cukup ker duit dan kekayaan yang malaysia ada?..OH DUNIAWI....

    ReplyDelete
  2. Ntah2 PM kite yg akan potong reben pembukaan gereja ni..trok

    ReplyDelete
  3. jgn nk slahkn PM lak, yg p mnx maaf isu gereja tu bkn MB selangor ke? then, klu dlm kawasan selangor.. spe yg bkuasa>? smpai isu UNISEL pn nk politik msok cmpur...

    ReplyDelete
  4. astaga....dunia da nak kiamat....bertaubatlah....

    ReplyDelete
  5. besaulah wahai umat islam!!!!apabla kite bsatu kte akn mampu untk mngalhkn org kapir..
    ketepikn isu politik!!dan bsatulh ats dasar kalimah islam..kte bsatu sbgi umat islam bkn sbgi satu parti politik!!!

    ReplyDelete
  6. korang ni tau ber ckp je....kuat kn la iman korang barulah x termurtad, klau mcm ni iman orng kristian lg kuat wlpn d mlsia ada brpuluh2 masjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu tak apa,kalau takut murtad,kuatkan saja iman..

      Delete
  7. wahhh...bgus la mesia..nk bina gereja terbesaq tu.. haha..atas dasar kebebasan beragama.. lepas ni boleh la idup dengan islam ntah kemana..
    ape punye pemimpin lah!

    ReplyDelete
  8. Apa salahnya,apabila mereka mahu bina rumah ibadat ??.Mereka juga punya tuhan dan kepercayaan.

    Mereka bukan bina rumah pelacuran.Bukan pusat judi.Mahupun pusat maksiat.Mereka bina kepercayaan mereka.

    Kenapa islam di malaysia mahu melatah ??.

    Kat kota melaka itu,sudah beratus-ratus tahun.Gereja2 lama binaan penjajah,tinggi menjulang dari masjid.Namun~Tiada tidak sekalipun,tok nenek kita melatah dan bertukar akidah.

    Apa yang kita ( umat islam )dapat,dari mengadu domba,menimbulkan syak wasangka,dan fitnah terhadap agama lain ??.Akhirnya,mereka akan lagi memandang rendah terhadap islam.

    Mana toleransi kita ??.
    Mana kasih sayang kita ??.
    Mana kekuatan iman kita ??.

    Hanya kerana sebuah gereja di bina.Kita akan tertukar agama ??.Allah binakan satu alam semesta,untuk jadi bukti kewujudan/kekuasaan-Nya.Tapi anak manusia bina gereja sekecil ini~Melayu dah melatah.

    Maaf,saya tak lah mahu tunjuk bijak.
    Saya bodoh-jahil dan tak punya apa.

    Saya cuma ada sedikit rasa rasional.
    Untuk masa depan Negara Malaysia dan anak cucu kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko org doh ckup kuat iman ke r.....

      Delete
    2. Setuju sgt2, Islam seseorang bukan terletak pada besar atau banyaknya masjid... kalau diri dah betul2 cukup teguh dgn agama Allah, apa yg nak di takutkan...

      Delete
    3. Thanks bro. Kerana buka mata rakyat malaysia yang masih x berfikiran positif thadap apa yg dilakukan. Lihat diri sdri dulu. Klau betul kuat pegangan agama. Tak perlu takut. Sy baru shja berpijak di bumi semenanjung ini. Tapi tak menjadi masalah pun dikelilingi sahabat beragama islam. Masih boleh meneruskn kehidupan sprti biasa.

      Delete
    4. Thanks bro. Kerana buka mata rakyat malaysia yang masih x berfikiran positif thadap apa yg dilakukan. Lihat diri sdri dulu. Klau betul kuat pegangan agama. Tak perlu takut. Sy baru shja berpijak di bumi semenanjung ini. Tapi tak menjadi masalah pun dikelilingi sahabat beragama islam. Masih boleh meneruskn kehidupan sprti biasa.

      Delete
  9. kita yg ada ni,,,bersatu la..kuatkan iman..walau sebesar mane gereja ke ape,kalu iman dhati ni kuat,maka ianya xkan mngalahkan agama Islam..contohnya di Kelantan,salah satu patung Buddha terbesar..ianya dh lame jgk btapak di Kelantan..kita xleh nk salahkan sesape,masing2 bebas beragama..,,,bersatu kita teguh,bercerai kita roboh..

    ReplyDelete
  10. setuju dengan muhammad. islam sendiri tidak memaksa manusia menganutinya. islam itu satu nikmat yang diberi kepada mereka yang terpilih. sekurang-kurangnya mereka beragama dan mempercayai Tuhan. bukanlah saya ingin katakan yang saya menyokong agama kristian tapi konteksnye di sini adalah agama. kita sepatutnya menghormati agama lain dan bukannya cuba menjatuhkan mereka. apa yang penting iman dalam diri. kita sendiri perlu kuat dan jangan cepat melatah bila benda sebegini terjadi.konklusi selagi kita menghormati agama lain lambat laun mereka juga akan kagum dengan kita. umat islam jangan cepat melatah.

    sekadar memberi pandangan. maaf jika tidak menyenanginya

    ReplyDelete
  11. "Mereka juga punya tuhan dan kepercayaan."

    saya kurang bersetuju dgn kenyataan ni. bunyinya macam saudara mengakui ada tuhan lain selain daripadaNya. cukuplah sekadar dengan kepercayaan mereka. yang point lain-lain tu saya faham.

    maaf kalau saya tersalah sangka. sekadar memberi pandangan.

    apapun kita yang ada ni kena kuatkan iman masing-masing agar tak terpesong akidah.

    jazakallah khayran.

    ReplyDelete
  12. bukan melatah cuma sbgai ingatan...jgn sampai anak, keluarga sendiri sudah terkena baru kita nak bertindak...dlm alquran sendiri ada diberi tahu,apa agenda mereka yg sebenarnya...

    ReplyDelete
  13. haah..dah lme ni..tak twu pe cter skrg sal gereja ni..

    ReplyDelete
  14. hmmm hidup xkn susah kalau mengamalkan islam dgn baik

    ReplyDelete
  15. YA ALLAH JANGAN LAH KAU PESONGKAN HATI KAMI SETELAH KAU BERI HIDAYAH KEPADA KAMI,SESUNGGUHNYA KAU MAHA PEMBERI

    ReplyDelete
  16. bile kite marah pemimpin orang marah .. bile kite sanjung pemimpin orang marah .. bile kite ckp bile gereja tu salah .. kite melenting! .. bile kite ckp bine geraje tu tak salah kite pun melenting! .. pokoknya sume terletak kt pemimpin Negara, die nak jadikan negara kite ni pure negara Islam ke .. negara Multi races ke .. Rakyat dok melalak macam mane pon klau PM say YES! still xbley buat ape2 ... yg tanggung .. rakyat sendiri .. :((

    ReplyDelete
  17. kalau ini benar.. terima kasih malaysia..

    ReplyDelete
  18. lepas ne bole bina mega kuil ngan mega tokong plak kn malaysia??duet krajaan kn byk..puih!!

    ReplyDelete
  19. masyaallah....kerajaan sekarang semakin teruk..ini ertinya dunia dh nk kiamat la nie...

    ReplyDelete
  20. kiamat makin hampir... xtakutkah pada Allah??? siapa yang benarkan?? knp kerajaan diamkan diri??

    ReplyDelete
  21. MasyaALLAH... korang kene tau sejarah sebenar pembinaan ngr ni, krjn kt da cukup toleransi dgn kewujudan serta kebebasan beragama kaum lain dgn menyedia kn kuota berapa banyak yg blh d diri kn utk kuil and gereja since this country is officially Islamic country.. talked about being rational, cuba korang btl2 fam erti rasional yg sbnr. adakah rasional serta relevan nya membina gereja sebesar itu di tanah ni? then talked about the Churh during the ancestors time, knp iman mrk x goyah? sb dulu Islam telah menempat lebih awal dr Kristian melalui dagangan org ARab n Raja2 & Sultan adalah selaku ketua Agama Di Tanah MElayu.. dan meraka sgt akur, hormat akn Pemerintah nya dan gak dorang punyai jati diri yg kuat mrk x sokong penjajah.. Mrk Sgt cinta serta syg akn Duli Yg Maha Mulia.. Maka kt jgn mudah ikut serta percaya akn omongan org yg melihat sesuatu itu dari segi perspektif yg nmpak benar n relevant kat situ,y not u being analytical cari ape yg btl2 relevant.BTW, nk ckp, cuba korang fam erti ayt "selagi kuat iman maka xkn jd" betul2.. maknanya kalo iman dia kuat x jd kn? tp da kalo iman dia x kuat time tu jadi pe?? kita ni hanya manusia biasa dan hidup lak pd zaman akhir ni kn.. senang cite korang da blh tgk keadaan ank muda kini dari segi percakapan, pemakaian serta pemikiran mrk sendiri.. korang pikir lah sendiri, Da BEsar KN? :) sb tu " PREVENTION IS BETTER THAN CURE!".. dan sbb tu gak kt kene ada ilmu so that kt xkn jd slh satu bangsa yg hanya pandai ckp n nmpak konon modernize,liberal,updated and no longer being that typical Malay dgn melahir kn kata2 serta hujahan tanpa faham n tau sejarah n cite sbnr.. So ank2 MELAYU ni kene SEDAR akn kemunduran kamu/kami/kita di alam PENGETAHUAN sb tu pentingnya ilmu tu maka kt akn tau apa yg sebetulnya.. kt sendiri akn tahu apa yg ade d sebalik nya n kt akn lahir menjadi golongan yg x mudah d perdayai n cerdik pandai. Korang kene SEDAR atas perlunya meninggikan darjat pengetahuan bangsa korang sendiri agar tidak mudah d jual beli, di pijak d bumi sendiri.. Dan korang kene SEDAR bahawa maju mundur, kaya miskin, & hina mulianya bangsa itu terletak kat tgn korang sendiri.. lgpun ALLAH S.W.T sindiri da kt bahawa "AKu xkn ubah nasib suatu kaum itu mlainkan mrk mengubah nya sendiri"... so renung2 kn n selamat beramal, yg baik dr ALLAH S.W.T dan yg kurang itu dr aku - NADIO
    ps/ aku de kwn baik Cina, INDia, Singh n org SAbah, Sarawak dorang ni sindri memelihara nasib bangsa mrk knp tidak BANGSA Kt(Malay) Sendiri? :)

    ReplyDelete
  22. tiada yg lain.. ini hnyalah satu lg kontroversi yg dtmbulkan utk mncetuskan fenomena sbg propaganda politik..scara rasional..siapa pn perdana menteri..najib mahupun anwar..mreka tdak akan bgitu kurang bjak utk mluluskan projek ini..cuba prhatikan dan bandingkan gmbar kedua dan ketiga dr bawah..dua gmbar yg brbeza..gmbar kdua dr bawah adalah utk mngelirukan pmbaca dgn konsep freemason..dan kkliruan ttg konsep ini sndiri mnjadi satu msalah kpd pnggemar ilmu internet..freemason mrupakan slah satu sirah lipatan sejarah pperangan antara agama..freemason adalah jentera kpd yahudi dan yahudi tdak prnah brkemudi dgn kristian..jd mngapa freemason dkaitkan dgn gereja? pperangan antara yahudi dgn kristian sama tebal dgn crusade [perang salib]..spt pristiwa pnaklukan "kingdom of heaven" iaitu jerusalem [palestin] oleh kaum frank yg kbanyakannya trdiri dr knights of templar..dgn mnghapuskan stiap jasad brnyawa dr kaum yahudi yg knonnya mmpertahankan temple of solomon..

    ReplyDelete
  23. yes Hj Dobert, like i said the importance of knowledge! so manusia tu akn dpt mengenal pasti sesuatu dan x kn mudah d perdaya.. bila ada ilmu maka kt akn jd bijak dan dpt menganalisa sesuatu. it is proved thru u,if u don't have the knowledge u can never talked and wrote this thing.. right? :)

    ReplyDelete
  24. takde masalah apa pun...

    dekat kelantan ada Patung Buddah paling besar dalam Asia/asean

    dekat Batu caves ada Kuil hindu dengan patung besar..

    ada masalah?? takde masalah...

    yg menulis dan menyebar2kan ni ada niat jahat dan niat politik... itu saja

    ReplyDelete
  25. orang kristian berpegang teguh pda lambng salip....setiap gereja yg di bina ad lmbang salip yg jelas trpampang d bhagian atas gereja walaupun gereja itu kecil....knapa gereja trbesar di bina tnpa lambng salip......dh nmpak kn ini satu penipuan besar....yg gmbar kt atas 2 gmbar pembinaan komplexx beli belah kot....politik suma nie....nauzubillah

    ReplyDelete
  26. korang x tgk ke unsur2 freemason yg kat atas tu.. ape korang buta ke hape? mmglah islam tidak mnghalang org kafir utk mmbina rumah ibadatnya krna dorg juga mmpunyai agama masing2, tapi korang tahu ke apa perjuangan/misi pertubuhan freemason(illumilati) yg diasas oleh kaum yahudi.. korang balaja tggi2, x kan korang x tahu langsong kot.. bodoh ke benor la korang xD
    kalau korang islam, peliharalah nama baik islam.. kalau nak maju skali pon, xde idea lain ke nak buat.. dgr crite rakyat mlysia ni ramai yg cerdik2.. tp aku tgk sume bangang2.. perihal freemason pon x tahu xD.. tlg jgn tnjuk pandai kalau jahil.. aku x ckp pada sume org, tapi pada pandangan aku.. kes ni patut dipandang serius, x kan korang x perasan.. negara malaysia kan negara org islam.. tapi terkenal dgn gereja terbesar di Asia.. apa pandangan umat islam di negara jiran? korang x pikir ke semua tu? masih bodoh lagi? ksian umat akhir zaman yg cetek ilmu pengetahuan.. korang tahukan freemason adalah agenda yahudi utk menyesatkan umat islam.. yahudi adalah musuh islam sampai kiamat.. korang islam x nie? ke ic je islam??
    saya amat bersetuju dgn Hj Dobert.. saya confuse, ni nak buat gereja ke, nak buat tmpt pemujaan dajjal(freemason).. tgk reka bentuk pon dah tahu..
    maaf lah kalau ayat sy terlalu kasar.. tp sy nak mmbuka mata dan minda umat islam.. dan pulak mase nie, sy taip dgn rasa mrh, geram, sedih dgn org melayu kita yg cetek ilmu pengetahuan..

    ReplyDelete
  27. Bukit Jalil terletak dalam bidang kuasa kerajaan negeri bukan kerajaan persekutuan.....sela tanay MB Selangor la....

    ReplyDelete
  28. hurm. biarlah diorang nak buat pun. (bukan nak sokong) . Kuatkan lah iman kita. Berhujah panjang pun tak ada guna. Selitkanlah hadis atau ayat Al-Quran lebih elok

    ReplyDelete
  29. AsSalam, kalau fikir secara logik..betol ker rm100 juta pnya gereja gomen negri selangor (PR) yg buat? byk pulak duit PR nii yerr..(-.-)" cuba tgk link neh

    http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=6148

    (loading link2 psal church tuu agk lambat)

    Sy ingin berpesan kpda diri sy sendiri & umat Islam lain..kita sbgai umat Islam kena jga iman, akhlak & amal. Sama2 kuatkan pegangan iman kita & saudara seagama kita. Jangan terpesong dari agama Islam, jika kurang ilmu agama..bergurulah dgn org yg alim & berilmu.

    Hormatilah agama Islam (sbb ada jga org Islam yg memepersenda agama Islam) dan hormatilah juga agama2 lain. Jadilah umat Islam yg dpat mmberi contoh tauladan yg baik kpd penganut agama lain & penganut agama Islam sendiri. Semoga Allah SWT sentiasa mmberi petunjuk & hidayah kpd kita smua umat Islam, Aminn.

    p/s: teringat surah Al-Kafirun

    http://www.alquran-melayu.com/109-al-kafirun/

    ReplyDelete
  30. dimanakah pasukan tentera allah swt? kenapa harus ini berlaku? nantikanlah ketibaan tentera panji hitam untuk memusnahkan semua ini.... pemimpin kita da lupa.... da xbleh pakai...kita rakyat malaysia(islam) da xboleh mengharapkan pemimpin lagi dah... sama2 lah kita kuatkan amal ibadat dan bertahanlah dengan agama kita sehingga datangnya tentera panji hitam maka ikutlah mereka....

    ReplyDelete
  31. masyarakat islam hari ni semakin lemah...dikaburi dgn wang ringgit..benarlah bahawa zaman jahiliah yang telah beribu tahun telah meninggalkan kita kini telah muncul kembali dan masyarakat islam pd hari ini..masyarakat islam hari ini sudah menyimpang jauh dari fitrah mereka..tgu sajalah pembalasan Allah kerna Allah tidak pernah memungkiri janjiNya...

    ReplyDelete
  32. malu aku dgn org yg meluluskan projek ni. lagi2kalau die tu beragama islam.

    ReplyDelete
  33. Korang dah selidik n tnya pihak yg berkenaan ke…??jgn main hentam je…kalau btl mn pg ulama2 n mufti2 Malaysia dan kalau btl pn korng dok risau siapa yg akan rasmi gereja ni mst la PM sb beliau ikut Tuan Guru Kelantan yg merasmikn patung Buddha terbesar diAsia Tenggara dKelantan dan siap solat Asar lg kt dlm patung tu….SUBHANALLAH

    ReplyDelete
  34. orang bina gereja besar, ramai yg komen...
    masjid+surau yg orang dah bina besar+melambak-lambak sekian lama nie tp kosong sepanjang masa... xde sapa pun nak komplen...

    ReplyDelete
  35. tak dengar cerita pulak nk bina masjid terbesar di asia...

    ReplyDelete
  36. Kawasan pembinaan ini terletak didalam negeri Selangor.Bagaimana Pentadbiran Kerajaan Negeri SELANGOR boleh meluluskan projek ini??????????? YA ALLAH ! YA RABBI ! KAU ANUGERAHKANLAH CAHAYA KEINSAFAN DAN KESEDARAN KEPADA HAMBA MU YANG BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KELULUSAN PEMBINAAN GEREJA INI. AKU SEBAGAI HAMBA MU YANG JAHIL DAN DAIF MEMOHON DIATAS KEESAAN, KEBESARAN DAN KEKUASAAN MU, SUPAYA KAU GAGALKANLAH PEMBINAAN GEREJA TERSEBUT.SESUNGGUHNYA ENGKAU LAH YANG MAHA PENGATUR DAN MAHA SEGALA NYA, AAMIIN

    ReplyDelete
  37. Bagi sesiapa yang memberi comment yang menganggap gereja ini terletak di bawah kawasan negeri Selangor adalah tidak tepat. Get your facts right. Gereja ini terletak di Bukit Jalil iaitu dalam kawasan sempadan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

    Jika anda semua tidak percaya, pergilah ke Google Maps atau apa2 sahaja aplikasi peta, dan letak koordinat 3.050225,101.680609 ke dalam ruang search. Di situ anda dapat lihat dengan jelas bahawa gereja tersebut terletak di bawah kawasan sempadan WP Kuala Lumpur. Garisan sempadan WP Kuala Lumpur-Selangor terletak tidak jauh di selatan gereja tersebut.

    Jadi bagaimanakah anda boleh mengatakan Kerajaan Negeri Selangor yang meluluskan projek tersebut sedangkan ia terletak di bawah WP Kuala Lumpur, pentadbiran kerajaan Pusat.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. salam.. apa masalahnya? saya berstuju dengan @Razil.. kita hanya nampak perkara yg di depan sahaja, masa nabi dulu, ada ka nabi halang orang lain beragama? ada nabi suruh sahabat letak pedang kat orang bukan islam sebab diorang nk buat rumah ibadat?

    @Hamba Allah, symbol freemason nie lebih byk tradisi daripada apa yang kita bayangkan.. kita disuapkan dengan perkara yang sempitkan otak kita bukan mengembangkanya.. bukankah bersederhana tu lebih baik.. saya tahu anda mungkin emosi dalam perkara nin... da selaunya emosi boleh membawa kepada perkara yang lebih buruk, cth: disebabkan emosilah ISLAM DIGELAR AGAMA PENGGANAS...

    macam nie la yahudi cucuk jarum kat kita, gaduh sama sendiri pasal benda yang tak jelas, pentingkan AGAMA BANGSA daripada AGAMA ALLAH... macam2 lagi..

    Allah tidak akan membantu sesuatu kaum itu melainkan mereka bentu diri mereke sendiri.

    wallahualam~

    ReplyDelete
  40. kat site tu ade signboard x..?? dia tulis projet apa..?? sapa clientnya..???

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  42. amboi, punye la banyak lagi idea nak buat pembinaan terbesar di asia.. x kan nak cari nama dgn pembinaan gereja kot.. korang yg sokong sgt ni knape? heran btol aku.. kalau singapore x pe jgak.. ni malaysia.. rata-2 penduduknya adalah islam..
    walaubagaimanapun, projek ni telah diluluskan, nak bertikam lidah x ada gunanya..

    ReplyDelete
  43. kenapa kalian bergaduh di ruangan maya?
    bukankah Allah telah berfirman yang bermaksud, "..dan hendaklah kamu perangi mereka sehingga mereka kembali kepadaKu..." tp org melayu skrg pengecut, tuduh sana, tuduh sini, nak hapuskan golongan yg mengancam agama islam adalah 1 perang jihad yg wajib dipikul oleh semua umat manusia yg mengucap 2 kalimah syahadah. tp ada org melayu yg berani bersuara? berani melawan, kononnya atas dasar demokrasi, toleransi antara agama diwujudkan, tp akibatnya, ramai anak melayu beragama islam murtad, itulah kesan demokrasi yg diagung-agungkan, anda hanya pemerhati, pengecut, pengkritik kosong di alam maya, andai kalian benar-benar berani, dalam tempoh 10 tahun akan datang, kalian bergabunglah mewujudkan 1 entiti politik yang berteraskan islam, yg mengikut nilai2 khulafa rasyidin dan khalifah umar abd aziz, kalian perjuangkan hak sama rata dan juga ketegasan dalam beragama sambil menghormati agama lain, andai hukum Allah disanjung, semua perkara ini tidak akan berlaku...

    Socrates pernah berkata, "..democracy is the worst form of government.."
    pandai2 lah kalian utk mencari solusinya, sy hanya memberi cadangan...

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. knp yusuf pna kte tok guru p rsmikn patung budha pling bsar??
    prove it... bcakap tnpa bkti.. juz like notin...

    kalau korg ader rase sayangkan agme... tolonglah...
    islam terbina krana ukwah..ukwah yg mmbntuk perpaduan....

    tatau nk kate ape... p ase sgt ksian dkt agme kite.. hukum hudud pon org leh pmaenkan...
    politik ke... agenda yahudi ke.. kita msg2 ader pndgn, n pndgn 2 ptot bke jalan kua unt mslh.. lau kte ssme islam pon bergado..lg r mudah islam nk dtumbangkan..... subhanallah... allahuakbar.... kmbalikan islam sbg pmrntah ya allah..... allahumma innaka ta'lam anna hazihil qulub.....

    ReplyDelete
  46. bodohnyer ika..statement dy mcm org kafir lak..mmg kte xjatuhkn mereka,tp mereka slow2 nk jatuh kn kte...tgk org melayu brape ramai yg murtad masuk kristian???

    ReplyDelete
  47. pokok pangkalnye..semua bergantung pada kekuatan iman kita..lambat atau cepat kita tetap akan mendapat ancaman dr segi keagamaan..kalau kita betul betul utuh imannya..100 gereja lagi pun tak mampu buat kita lemah..kalau sebuah gereja pun kita dh kecoh..dh rasa tergugat..mcm mana pulak zaman kewujudan dajal nnti..bukan ke lagi hebat pengaruhnya dan ancaman nya..

    ReplyDelete
  48. kenapa nak bising? Itu hak mereka, biarlah mereka nak bina apa pun. Mereka pun bayar cukai kerajaan, so biarlah kalau kerajaan support pembinaan gereja ini.

    Aku paling menyampah orang paranoid macam korang

    baca my komen: http://chomeini.blogspot.com/2011/10/gereja-terbesar-bakal-dibina-di-bukit.html

    ReplyDelete
  49. malaysia ade hak kebebasan agama.....kalau nk dilihat...negeri serambi mekah pun ade kuil buddha terbesar di asia tengara...tapi adakah rakyat kelantan terikut dengan anutan buddha?? ini hak diorg.... yg hak kite petut pertahankan adalah masjid.....biler si kafir buat report bacaan al quran mase subuh menggangu mereka,maka umat islam mcm kura2.....semua menyorokkn kepala....kt kg ak klantan x kisah pun nk pasang kuat mane bacaan alquran tu... tlg jgn jadi paranoid sgt

    ReplyDelete
  50. komen2 yg mencarut @ kasar bahasa akan dipadam...terima kasih

    ReplyDelete
  51. Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a katanya: Manusia sering bertanya kepada Rasulullah s.a.w mengenai amalan-amalan yang baik, tetapi aku telah bertanya tentang amalan-amalan jahat kerana aku takut ia akan menimpa diriku, lalu aku bertanya: Wahai Rasulullah! Dahulu kami berada dalam kejahilan dan kejahatan, kemudian Allah mengurniakan kepada kami kebaikan (kebenaran), adakah selepas ke
    benaran ini akan berlaku pula kejahatan? Rasulullah menjawab: Ya. Aku bertanya lagi: Adakah akan berlaku pula kebaikan selepas kejahatan itu? Rasulullah menjawab: Ya, tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan. Aku bertanya apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan dan perselisihan itu? Rasulullah menjawab dengan bersabda: Iaitu satu kaum yang tidak beramal dengan sunnahku dan mengikuti selain dari jalanku, di antara mereka itu ada yang kamu kenali dan ada yang kamu tidak mengenalinya. Aku bertanya lagi: Adakah kejahatan akan berlaku lagi selepas itu? Rasulullah menjawab: Ya, ketika itu ada orang-orang yang menyeru atau mengajak manusia ke Neraka Jahannam, sesiapa yang menyahut ajakan mereka, maka orang itu akan dicampakkan ke dalam Neraka itu. Aku berkata lagi: Wahai Rasulullah! Sifatkan mereka kepada kami. Rasulullah menjawab: Baiklah, mereka adalah sebangsa dengan kita dan berbahasa seperti bahasa kita. Aku bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah pendapatmu sekiranya aku masih hidup lagi ketika itu? Rasulullah menjawab dengan bersabda: Kamu hendaklah bersama dengan jemaah Islam dan pemimpin mereka. Aku bertanya lagi: Bagaimana sekiranya ketika itu umat Islam tidak mempunyai jemaah (kesatuan) juga tidak ada pemimpin? Rasulullah menjawab lagi dengan bersabda: Kamu hendaklah memencilkan diri kamu dari kumpulan mereka walaupun kamu terpaksa memakan akar-akar kayu dan tinggalah kamu di sana sehingga kamu mati dalam keadaan yang demikian.

    ReplyDelete
  52. ^sudahlah,,,,dpd tmnung tfkirkn,lbih baik kta sama2 tadah tngan mmohon prlindungan & kkuatn iman.DIA lbih tau akn ap y blaku.^-ssunguhny y baik i2 dtgny dri ALLAH & y bruk i2 dtgny dri kta-

    ReplyDelete
  53. dah dorang ada banyak duit... dengan duit semua benda xjadi masalah, bukan kita bertuhankan duit ka...?

    tapi, nak jugak kaitkan dengan tukang-batu-bebas... paranoid sangat...

    ReplyDelete
  54. salam,

    kawasan ni dalam kawasan wilayah persekutuan lah, aku duduk bandar kinrara, tak sampai 10 km dari tapak projek tu, Bandar kinrara masih dalam selangor, menggunakan poskod 471800, Poskod selangor, bukit jalil menggunakan poskod 58200/57000, kalau kita lalu highway bukit jalil tu, kita akan nampak satu balai bomba bukit jalil, lepas dari kawasan tu baru masuk kawsan selangor, harap clear pasal ni. so jangan nak tuduh MB selangor lah apa lah, buat dosa kering jer.

    ReplyDelete
  55. apa yang Muhammad kata tu betul... xde salah pun dorang nak buat gereja sebesar St. Peter's Cathedral ka, sebesar Haghia Sophia ka... buat apa nak takut dengan gereja ddorang yg besar tu, kat Kelantan yg ada patung the sleeping budhha, the sitting budhha orang Kelantan xde masalah pun... rilek selamba ja aku tengok dorang pegi masuk tengok2 dalam tu sambil makan ikan cicah budu campur tempoyak...

    takut agama lain makin berkuasa kat malaysia...? takut makin ramai meleis jadi murtad...? rasa terancam sebab masjid kita xsebesar gereja dorang...? itu semua masalah kita, bukan masalah dorang... dah malam2 orang kita masuk rum jungle masuk beach club, memang la mudah murtad kalo camtu...

    ReplyDelete
  56. tapi kalo dalam basement gereja tu ada simpan Asgardian Destroyer ka, Terran Thor, Prism Tank ka... kat bumbung dia boleh keluar Planatery Cannon boleh tembak Planet Oa ka ketar lutut jugak aku...

    ReplyDelete
  57. btw, Ieka Jamaluddin awak pun xmalu dengan Tuhan ka bukak aurat...? kikikiiiikkiki~

    ReplyDelete
  58. Yusof:

    pasal Tok Guru Nik Aziz merasmikan kuil buddha tu saya xtahu, yg sapa dengar dia cuma merasmikan perpustakan mini kat dalam tu... yg pasal dia sembahyang Asar dalam kuil tu xdapat dipastikan samada betul atau tidak, macam mana hukum kalo sembahyang dalam tempat beribadat agama lain sila baca penjelasan dalam artikel kat bawah ni... kalo rajin la, kalo malas nak baca sila terjun dalam lombong berlian kat afrika sana tu sekarang ----------->

    Prof. Doktor Yusor al-Qardhowi telah ditemui oleh salah seorang pembaca yang telah mengemukakan persoalan berikut: Adakah dibolehkan bagi seorang muslim sembahyang di dalam gereja sekiranya tidak ada tempat lain, sebagaimana yang berlaku di negara-negara Eropah sebagai contoh.....Afidona?

    Respon al-Qardhowi kepada penyoal seperti berikut: Segala puji layak hanya bagi Allah SAW, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dan ahli keluarganya, para sahabat serta pengikut-pengikutnya sehinggalah hari pembalasan, dan amma ba'.

    Telah datang daripada Nabi Muhammad SAW dalam satu hadis yang bermaksud: Aku telah diberi lima perkara yang tidak pernah diberikan kepada nabi-nabi sebelum ini. Dan disebut lima perkara tersebut- Maka Nabi bersabda: Dijadikan kepada ku bumi ini sebagai masjid dan tempat yang bersih. Maka mana-mana lelaki diantara umat ku yang hendak melakukan solat (di atas mana-mana bumi) maka lakukannya. [ dalam Sohihaini- Bukhari & Muslim- daripada hadis Jabir]

    Oleh sebab itu, dikira semua permukaan bumi ini sebagai masjid bagi orang Islam, tempat untuk sujud dan sembahyang, yang mana diharuskan mendirikan solat padanya. Walaupun lebih utama kita mendirikan sembahyang di tempat-tempat tersebut, dibimbangi adanya syubhah. Akan tetapi sekiranya tiada tempat lain kecuali gereja sahaja, maka boleh didirikan solat padanya kerana setiap bumi ini milik Allah SAW dan setiap permukaan bumi dikira masjid bagi orang Islam.

    Dan hampir-hampir Saidina Umar RA mendirikan solat di dalam gereja (al-Qiyamah) ketika mana seorang berkata kepada beliau : sembahyang lah, lantas Umar menjawab: tidak, tidak akan aku lakukan solat disini sehingga tidak datang orang-orang Islam selepas pada aku dan mereka berkata: disini lah Umar telah mendirikan solat dan menjadikan (gereja) sebagai masjid untuk orang-orang Islam. Maka dijadikan penghalang baginya (Umar) kerana dibimbangi perkara tersebut sahaja, tidak kerana semata-mata gereja itu.

    ReplyDelete
  59. Setuju juga dgn Muhammad. Kekuatan iman bukanlah trletak kpd besarnya sesebuah bangunan agama. Buat apa kalo kita memiliki sejuta Masjid setinggi langit jika orgnya sendiri menolak hukum Allah swt mentah2. Jika mahu menuding jari, tudinglah pada diri sendiri. Kita sudah lama x jalankan apa yg Allah swt suruh. 1/4 isi Quran menceritakan tentang sejarah (3/4 lagi mengenai akhirat). Allah swt sendiri yg menceritakan kpd kita tentang sejarah, bukannya dr 3rd party, but 1st party, tp kita x pernah amik iktibar. Cuba fikirkan sejenak, kenapa 24 rasul Allah utus dr org yahudi, manakala yg trakhir dr bukan yahudi? Menurut Sheikh Ahmad Deedat, selama ini tugas utk sebar agama Allah swt diberikan kpd org yahudi utk sesama mereka (Israeel). Mereka memang kaum bijak, tp mereka gagal. Disebabkan mereka gagal tunai tanggungjawab mereka, Allah swt wakilkan seorang utusan dr bangsa Arab, bangsa yg dipandang rendah org yahudi (Ishmaelite). Bangsa yg mereka pandang rendah selama ini menjadi kuat di bawah Rasulullah saw.
    Lihat juga apa yg berlaku kpd Sepanyol, sebuah negara Islam yg gah suatu ketika dahulu. Tgklah betapa byknya masjid2 di Sepanyol. Disebabkan mereka gagal jalankan tanggungjawab mereka spt yg Allah suruh, Allah gantikan negara itu di bawah kekuasaan yg bukan Islam. Nasib yg sama menimpa Turki. Kerajaan Turki Uthmaniah yg gah sbg negara Islam akhirnya disekularkan. Lihat juga di Indonesia, satu tempat pertembungan Islam suatu ketika dahulu.
    Adakah balasan seterusnya menimpa Malaysia? Pemimpin menolak hukum Allah swt mentah2. Kita disekularkan tp berselindung di sebalik alasan "multiracial". Kita "gah" dengan bangsa kita dan memandang rendah bangsa2 lain. Pada masa yg sama, kita tidak jalankan apa yg disuruh Allah swt. Kita mengagungkan bangsa kita dr Islam sendiri. Tidak mustahil Allah swt akan tukarkan pemerintah negara ini kepada satu bangsa yg kita selama ini pandang rendah, sepertimana yg dilakukan Allah swt kpd khalifah2 trdahulu sebagai balasan kita tidak jalankan apa yg disuruhnya. Bangunan x tahu brcakap, bukan bangunan2 yg menolak Islam, tp orgnya.......

    ReplyDelete
  60. selalunya bila orang yg berkata xde masalah tu la sebenarnya bermasalah...kita xleh pandang ringan perkara ni...oleh kerana kelalaian /sambil lewa kerajaan/kita semua tentang hukum hakam agama/pengetahuan la sebenarny ia memberi banyak ruang dan kesempatan pada mereka lain untuk menghancurkan islam....kita marah bila yahudi membunuh orang2 islam dinegara2 lain tetapi kita tidak memboikot barangan mereka,kita marah bila anak2 remaja kita berperangai teruk sedangkan setiap hari kita lalai dengan barangan ciptaan yahudi,ralit menonton hingga lupa/melambatkan solat dan sebagainya....kita marah bila orang kita dikristiankan tetapi kita xberusaha mencegahnya /membantu...dimanakah silapnya?apakah kita masih boleh berdiam diri serta tidur lena?sedangkan yahudi berusaha siang malam merencanakan sesuatu untuk menghancurkan islam..... seperti juga politik malaysia hari ini...bila kita xmampu mengubah dengan tangan.tegurlah dengan mulut,bila kita xmampu menegur dengan mulut baru la dengan hati.......kita kena membenci perkara maksiat bukan hanya memandang enteng sahaja... tanpa ada daya usaha...cuba semampu kita.. apa yang kita buat kt dunia ni allah akan tanya kembali nanti....jadi xpatut la kalau ada yang sedap mulut bercakap ikut dan ja kan kan....

    ReplyDelete
  61. Kenape kalian ni pada risau, tak perlu lah,lebih bijak kita belajar memperdalam ilmu agama kita sendiri dari pada menyisaki agama kristen, "Bumi dan langit tidaklah diciptakan kalu bukan karene nur muhammad".. perdalam ilmu tasawuf niscaya terbuka hijab ilmu Alloh " Siapa yang mengenal dirinya berarti sama saja mengenal tuhannya"

    ReplyDelete
  62. Hanya Allah yg menentukan...klu betul ini gereja..dan ini pemimpin Islam yg laksanakan dan luluskan projek,mmg rakyat akan bangun tumbangkan pemimpin tu..

    ReplyDelete
  63. ''cerdik x dapat nak tumpang,,bodoh x dapat nak ajar''

    ReplyDelete
  64. apabila anti-christ muncul,gereja besar tu akan jadi auditorium bukit jalil..

    ReplyDelete
  65. astaqfirullah halazim..moga umat islam di tanah air tcinta kita dijauhkan drpd tpengaruh dgn bnda2 sbgini..amin..

    ReplyDelete
  66. bukan melatah ye en muhammad tp pasti ade kesan yg buruk akn dibawa. sedarlah ye. mungkin anda cukup imannye tp org2 lain?? name anda muhammad tp btol ke?? silalah jgn memalukan name itu ye. tukarla name lain. anda cume membuat org lain berasa mrh dgn kenyataan yg kononye bijak tp x bijak langsung. ianya berupa hasutan kpd umat islam utk menerima sahaja segala keburukan yg bakal dibawa. bijakah anda?? shame on u. anda sgt jahil dari yg anda jangkakan. sy xlah bijak tp sy bleh nmpk kesanya pada generasi akan dtg. x takot ank2 anda nnt nganut kristian?? renung2kan dan selamat beramal

    ReplyDelete
  67. lepas bace kumen kowg ni aku lg penin . hurmm . jge lah ank cucu kite dgn baek . didik lah dr skrg mjdi pemimpin yg kowg idam2 kn . byk care memimpin ni n stiap owg ade pndpt msing2 . bg sy due2 pndpt btul . akhir zmn dan pmikirn ank2 mude skrg smkin bcelelaru . kecian dekat mereka2 yg hauskn ke ilmu ke agamaan . bg yg dpt sckupnye drp mak ayh kre bruntung sgt2 tp mcm mne dgn yg hnye mak ayh trunkn nme islam di ic jep . . kte ta tahu ble hidayah tu trun dan dtrik blik dri kte . . kte ta brade di tmpt ank2 mude skrg ni . jd kte ni yg mgetahui setitik ilmu ALLAH ni . same same la . sling bpesan . . sling mgigtkn . bgado bgini bukan ke lebeh memalukan KAMU KAMU yg mgku islam ni . . hurmm . sy bce bdebar2 jerr . sgt mnkutkn . cubaan ALLAH dtg dlm byk bntuk dan care . mgkin ni sala satunye . renung2 kn lah yerr . .

    ReplyDelete
  68. kerajaam malaysia yg sangat2 bodoh...negara islam knp nak banggakan kapir.mcam sial je kerajaan sktang ni.

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. salam.. saya seorng Remaja Islam...

    sedih melihat klaw betul terjadinya gereja terbesar di rantau Asia ni... knp sedara/i nk kaitkan kelantan ada patung buddha besar di Asia Tenggara??? nk betanya la sket.. --->>> pernahkan anda semua terdengar remaja islam murtad masuk agama BUDDHA... pernah tak??? klaw yg kawen lari ikut cinta tu lain crita... ni yang tak pasal nak murtad sbb masuk agama buddha... takde kn... tp klaw murtad masuk agama kristian mmg berlambak.... takkan takde sedikit secebis dihati berasa kerisauan klaw betul tejadinya gereja ni... saya risaw dan takut sngat... lagi besar rumah ibadat lg besar pengaruhnya... try pikir logik... klaw gereja kecil pn dah power pengaruhnya ni kan plak gereja yg besar.... tolong la rasa risaw klaw betul tejadinya benda ni... mmg la betul dibolehkan pembinaan rumah ibadat agama lain... tp sebagai negara islam, negara yg mempunyai agama rasminya islam Tolongla jg mana letaknya kedudukan islam tu.. takkan sama taraf dgn agama lain... klaw betul tejadi ni, pengaruh mmg sngat² kuat, tgk pengaruh KLCC, menara berkembar tertinggi...nnt org tgk Mlaysia gereja terbesar...dsebabkan TERbesar dalam asia pengarunya semakin kuat....skng ni org murtad melayu bkn sekadar berani mngaku murtad tp snggup menghina agama islam sndri..cr la blog atau facebook yg mendedahkan isu org melayu murtad.. klaw betul gereja ni siap,,,gereja ni gah menjadi lambang para org murtad...lambang kebanggaan mereka...emmmm... taktaw la nk ckp lg... ada bnyak tersirat dihati nk dluahkan lg... klaw da org ckp--->>> ckp lebih tak guna bnda dah jd ke,, nk kecoh bt pe ke,,,,dsebabkan bnda dah jd la kt as a Muslim kn tanamkan kebimbangan pasal bnda ni...niat dihati kt...bg org yg dah berumur dah beranak pinak bercucu mgkn da lepas era dia, tp bagi org mcm saya yg belum lg de anak cucu...mcm mn kedepan ni...bl pikir br rs takut sngt dhati...klaw sesapa yg tak trasa pe dihati taktaw nk ckp pe... dislike la pe yg sy ckp...sema sn hebat²....ignore j...

    hrap² ni bkn projek yg dimaksudkan... harap j la... tu j yg mampu...tp klaw tu pn tak mampu taktaw la...nk bantah gn perbuatan lg la tak mampu.... google lg isu murtad,,,ni bkn isu main² bkn politik...klaw da tak mampu nk gn bantah dgn anggota badan jadila sekadar dgn jari menaip mengatakan niat dihati tak setuju...semoga slamat AKIDAH kt ni....harap² tak betul projek ni...

    ReplyDelete
  71. ish...saya bukan apa...cuma dok runsing... cukup ka setakat istifar,sembahyang,zakat,pose dan haji utk nak mantapkan iman kita nih?...setau saya tu cuma rukun nak jadik islam ja tuh...separuh ja dari iman ja tuh... camana kalu sembahyang tp x percaya 1 ayat al-quran? cukup ler tanya satu soalan ja...mampu ka kita dengan sausana negara m'sia yang aman damai la nih untuk nak meng iman kan generasi kita la nih...?saya rasa sangsi..

    ReplyDelete
  72. betul tu daq_azzrull....knapa la kerajaan nie...mmg dah abih idea nak bina tempat pelancongan ka yang sampai pi bina gereja besar2 nie...aduhai..sedih betul la...

    Jom terjah sini:
    1)Apabila Butang “Mute” Wujud Dalam Dunia Realiti
    2)5 Manusia Paling Berat Di Dunia

    ReplyDelete
  73. ya Allah...apa nak jadi dgn negara kita nie....Kau lindungilah umat-umatmu dari segala godaan dan cabaran....AMIN.....

    ReplyDelete
  74. Negara kita bebas beragama. Rasional lah sikit, Tak salah kalau nak bina church besar. Kita pun dah ada Masjid besar. Tak salah kita bertolak ansur. Sedangkan nabi membenarkan Orang bebas beragama. Kalau Iman kuat, takdee effect pun bina church besar-besar. kan dah ada dalam Al-Quran, Iman dan Islam adalah anugerah dan nikmat paling besar Allah kepada Umatnya. So, stick lah dengan beriman dan membaca Al-Quran. Kuat kan Iman, Overcomes pengaruh church ini dalam kalangan umat islam.

    ReplyDelete
  75. jgn bandingkan kita dgn zaman nabi...zaman nabi umat islam berpegang teguh kepada ajran islam, menggunakan sistem khalifah dan hudud.....kita skrg bnyak pemimpin yg berfahaman liberal...yg kuat rasuah yg tidak mempedulikan sistem sosial kita skarang...tanggungjwb kita sekarang yg paling utama adalah mempertahankan agama...kerana rakyat malaysia sekarang ramai yg semakin lama semakin jauh dan lalai...

    ReplyDelete
  76. sebenarnya takyah salahkan sesiapa...salahkan je diri sendiri...kita orang islam surau dan masjid banyak...tapi penuh bila solat jumaat dan majlis2 penting je... so buat apa korang nak marah pon? diorang buat gereja bebeso sebab diorang memang suka ke gereja...korang? ada pegi ke surau@masjid? harap solat jumaat je...pastu solat sunat raya..tak payah nak marah2 orang...betulkan diri sendiri dulu.. masjid dah beso pon tanak pegi...sudahla..korang ni ibarat ludah kat langit la.. gi surau sana penuhkan rumah² Allah lagi bagus..

    ReplyDelete
  77. so nie sbg cabaran pd kite2 yg belum berkahwin dan akn berkawin dan bakal mmpunyai ank2 utk pastikn ank2 kite nnt x tersesat..stuju dgn statement "sbsr mn pn umh ibadat agma len jnji iman kite kuat" just my opinion =)

    ReplyDelete
  78. kiter mesti tegakkan antara yg haq dan batil... baru islam kan di julang tinggi... bangkitlah wahai umat kita satu hati... bilakah lagi... kita semua satu hati... bilakah lagi... keamanan kan di kecapi... MEMBANGUN MENURUT ISLAM... BERSAMA MEMARTABATKAN KEPIMPINAN ULAMA'...

    ReplyDelete
  79. apa nk jadi dgn dunia sekarang.. mane kuasa pemerintah islam seandainye membenarkan gereja ini dibina.......astagfirullah..

    ReplyDelete
  80. byk yg korang comment berdasarkan pemikiran semata2.tp korang phm ke apa itu nagara Islam?mmg kalau ckp gereja yg dah sedie ada berabat lamenye t xjd masalah.yg jd masalah bile geraja baru nak muncul d negara Islam itu sendiri.cube renung la dlu dan byk2 membaca.jgn nak men bahas je ikut sedap ati tp bkn sudut agama Islam kite sendiri.

    tuk isu kat mane gereja tu muncul,selangor ke or watever hell ke..korang buget bangunan sebesar2 ni Pm kite xtau ke?or die buat2 xtau bile da makan suap?xpelik ke ramai org xtau benda alah ni da d bina sejak sekian lame tp xda news kuar?sape yg ttp mulut?or sape yg menutup mulut?jgn jd cam isu khir toyo dgn bukit cahaya seri alam kat shah alam tu dah la.rumah die dekat pn blh xtau bukit tu kene tarah.or buat2 xtau sb kene sogok..

    cube kite bace pulak ape yg jd kat aceh time tsunami bile pihak gereja datang bantu..dorang bine khemah tuk org2 Islam.akan tetapi tiap2 pintu khemah t ada tanda salib.penyebaran agama berlaku.

    so skarang pk la bek2..negara pe kite jejak ni.sume benda nak bangga dgn besar sane cni tp kebesaran Pencipta xpenah nak pk.agama kelam kabut kat negara sendiri..

    ReplyDelete
  81. xya la kecoh sgt..bnde nk jdi kite nk wat cmne.bebel kt sini mg xgune.kuatkn iman dri sndiri & byakkn beribadat lagi byk faedah.jgn nak salahkn sape2..diorg nak bina kuil ke..greja ke..kalo iman teguh xkn pengaruh.atau mgkin ni cuma nak wat kita marah,skang diorg dh dpt pe yg diorg nk..yela,melayu kn cepat melatah.statement yg marah2 tu cm xde iman kan.sbr tu kn spruh dr iman.bkn kite nk bia je bende ni.klo ade bnde yg kita bleh buat..kite buat.xya nak tjuk kebijak pandaian korang kt sini.lg 1..yg bagi statement slahkn pemimpin la..MB la..xpyh la mnuding jari kt org lain.ntah2 korg yg masok skali dlm greja tu nanti.bkn nak mngate tp jg cketla statement...sy bknla baik sgt tapi fikir la ngn logik..waras..tp bkn ngn kmrahan.nanti sejuk mate org kapir tengok,suke hati diorg.smoga kita mendapat hidayah dariNYA lah ea..amin

    ReplyDelete
  82. kiter an 1 Malaysia..so..no wonder r nak bangun an gereje besar cam ni..

    ReplyDelete
  83. Kenapa Umat Islam di Malaysia ini takut sangat dengan isu murtad. Adakah pegangan agama dan iman anda tidak cukup kuat? Untuk seseorang menganut agama Kristian terutamanya Katolik tidak lah semudah yang di sangka. Anda harus melalui banyak proses. Ia boleh mengambil masa 1 hingga 2 tahun, barulah Paderi mengadakan upacara Pembaptisan. Saya sebagai orang Kristian melihat banyak Masjid di mana2, saya tak pernah bising pun. Bunyi Azan selalu kedengaran di kawasan perumahan, di TV....saya pun tak pernah komplen. Wahai saudara ku yang saya kasihi dan hormati....saya hanya nak tegaskan kat sini...nak memeluk agama Krisitan tidak semudah yang disangka....orang yang suka2 memeluk agama Kristian tanpa tujuan tidak akan diterima di Rumah Tuhan....Amen

    ReplyDelete
  84. MUHAMMAD<---statement ko xmasuk akal lgsung..ko tau k kesan yg mndatang??xkn..nanti ramai yang akan murtad..pengaruh kristian sangat besar..kristian sanggup bayar kpd seseorang utk menganuti agamanya..ni k krajaan yang mendakwa memprthankan Islam???dimana keimanan korang?pemimpin kita pn sdh goyang imamnya..xkn kita pn nk ikt diorang skali..knpe PM kita xbina masjid tbesar ddunia??Sanggup menghabiskan RM35 juta utk tapak pembinaan gereja..duit punye psl,maruah agama digunakan..sedarlah kite wahai umat Islam

    ReplyDelete
  85. Kita dok pikiaq apa bab2 gereja ni,buat pi la tokong sebesar dnia pun..tu kerja diorg,tuhan xsuruh kita fkir pun,Allah dah aturkan yang terbaik untuk diri kita,Allah hanya suruh kita ingat kat dya ja..susah ke nak buat mcm tu..buat apa kita nak heboh2 bnda mcm ni,buat jadi rusuhan ja,ngara kita dah aman pun,dah kira syukur alhamdulilah..dan ingatlah wahai cucu adam .Ashaduallailahailalah,Washaduanamuhammadarasulluloh,tiada tuhan yang disembah melainkan allah,dan aku bersaksi bahawa nabi muhammad itu,adalah pesuruh allah..dan ingat lh islam tiada peyembahan..sekadar kasi renungan!!wallahualam..

    ReplyDelete
  86. wahai umat islam,,...adakah anda sudah yakin masuk syurga???.....fikirlah dahulu sebelum anda mengungkapkan kata-kata.....renung-renungkan dan jangan sampai termenung,......

    ReplyDelete
  87. nape laaa kite nak takot ngan bender2 mcm ni...skrg jage iman kuatkan amalan abis citee...ape saje bentuk godaan mahupon cabaran umat yg mendatang kite tetap di lindungi oleh Tuhan..AllaH...

    ReplyDelete
  88. cakap mmg mudah... nk ke negara kita jd pusat penyebaran agama kristian... bila dh besar mcm tu... mmg byk program akn berlansung malah ke peringkat antarabangsa... kita imam yg tipis2 ni buleh la thn lg... tp generasi kita yg makin tipis tu buleh thn ker... cube kita seme pg masjid... brp ramai muda mudi yg berade d masjid... x ramai... bg kita masjid tu tpt beribadat... tp bg kristian... gereja mrk utk pelbagai aktiviti trmasuklh kebajikn masyarakat. matlamat kristian, nk menjatuhkn islam. brhati-hatilah.... pembinaan gereja terbesar ini mnjadikn malaysia pusat penyebaran kristian bkn lg sebuah negara islam. subhanallah.

    ReplyDelete
  89. aku nk percaya tp selagi x siap dn x diistiharkan itu gereja aku x caya...anak aku kt ipt pn ada bgtau aku yg pensyarah dia ckp psal pembinaan gereja ni lama sblm artikel ni dikeluarkan. pnsyarah tu plak bgtau student2 tu supaya x bgtau nama dia kepada sapa2 bahawa dia yg menyampaikan perkara itu pd student2 dia. xpe....kita tgk aje...

    ReplyDelete
  90. kenapa anda semua kecoh sangat pasal pembinaan ni?..pembinaan ni takde pon suruh korang jd miskin..allaaaa.. setakat gereja pon nak kecoh2.. dalam bumi ni pon bnyak masjid/surau, kuil.. ape lg... orang bina masjid besar2 pun orang yg beragama kristian tak kecoh!!! hormat la sikit weii..lebih baik PM takyah buat sl0an 1MALAYSIA. sebab rakyat malaysia nie takpandai nak hormat agama kaum lain.. mcm la korang takde belajar m0ral.. sepatutnya kita perlu berfikiran positif dan matang.. lebih baik k0rang rob0hkan pembinaan tu dripada k0rang k0men kat sini.. buat sakit hati je komen korang tu..takd la dunia ni kiamat gara2 pembinaan greja.. korang tu tuhan ke?? pandai2 kata dunia ni nak kiamat.. kesian korang.. p00r sngt.. pernah ke org kristian bakar masjid??.. buang anak kat msajid?? taknah kan? s00 korang ni.. relax ler.. takyah nak kecoh2 pasal ni.. kita belom pasti lg smada tu greja atau ape.. mna la kta thu kn??.. tiba2 kalo dh siap nnti ia jd shopping mall kh??. kita mna thu.. =="

    ReplyDelete
  91. kepala otakko shopping complex..bpe byk shopping complex kte nk wat..xckop ngn bkt jalil tuh..ckap tuh agak2 la sket..
    -mmg la aku marah pembinaaan gereja tuh nti if jadik beb.kalo xjd xpe..ape la punye bangau ko nih..ckap biar cantek sket beb...

    ReplyDelete
  92. jgn ckp klaw takde ilmu agama...
    org da ilmu agama takkn ckp cm ni...
    klaw ckp jd hasutan nk ke tggung dosa...
    pk la sndr....

    ReplyDelete
  93. subhanaallah.. semoga Allah m'lindungi umat Islam.. banyak2 kan la beribadat kepada-NYA.. moga akidah kita tidak t'pesong dengan unsur-unsur kafir.. ini adalah petanda kiamat..

    ReplyDelete
  94. tulah malaysia . bertahun2 rakyat bayar duit zakat untuk golongan fakir miskin , tp rakyat miskin tetap ade . mane perginye duit2 zakat yg dikutip oleh org2 kerajaan setiap tahun ? org miskin bertambah banyak , tp kerajaan plak boleh bina bangunan berjuta2 ? alasan kerajaan , bina bangunan berjuta2 sbb nak tarik pesaham luar negara malabur di malaysia . bina putrajaya , org miskin tak makan , hidup dalam kemiskinan . bukak la mata wahai penduduk malaysia .

    ReplyDelete
  95. kenapa jadi macam ini.?? sebab kerajaan yang ada sekarang ini dah x berkuasa. kalau pembangkang memerintah sekali pon, anwar ibrahim jadi PM sekali pon, ia x kan ada kuasa juga, pasti ia akan di cucuk hidung seperti lembu kerana hendakkan kuasa. kenapa jadi mcm ini. kerana tangan-tangan kita juga. sebab kita berpecah belah. sekadar peringatan.

    ReplyDelete
  96. 1 soalan.kenapa anda semua nak takut kalau Islam agama benar?

    *fear not.prayer is the key to everything.& dont get jealous over us.

    ReplyDelete
  97. Allah akan melaknat negara Malaysia... bala akan turun bagai hujan lebat di puncak bukit-bukau..

    ReplyDelete
  98. jangan takut... Allah ada bersama kita... segah dan sebesar mana gereja tu, besar lagi kaabah kita....

    ReplyDelete
  99. gereja tu di lulus kan kerajaan negeri selangor,di bawah exco kerajaan tempatan dan di semak oleh exco agama,ada dan insfasuktur,dato hasan ali,
    pembinaan mengunakan duit kerejaan negeri selangor dan dana dana dari DAP serta org mereka,,kuasa tanah dan pembanggunan di bawa kerajaan negeri slgor bkn kerajaan malaysia, kita mesti tahu undang2 kanun tanah negara dan negeri baru kita boleh ckp hal mcm ni,,

    ReplyDelete
  100. Nadia i agree with u. tak patut gereja sebesar itu boleh dibina di negara kita yg rata2 melayu islam. kita takkan tahu mereka ada agenda tersendiri, korang fikirlah klu dah ade gereja besar camtu, u all ingat negara kristian kat luar sana takkan masuk cmpur ke? lagi besar rumah ibadat mereka kat sni, lagi senang la mereka keluar masuk malaysia then yg paling kita takuti jikalau mereka merancang sesuatu untuk menghancurkan islam. walaupun ramai diluar sana ckp x kisah lah, yg penting iman di dada harus dijaga BUT kuat kah iman kita??? sedangkan skg berlambak remaja melayu kat luar sana yg dah tak tahu/faham apa sebenarnya agama islam tu. cuma islam atas nama sahaja... WALLAHUALAM.

    ReplyDelete
  101. Ni story taun 2009 kot n ni bukan gereja,ni convention centre yg di bina oleh calvary ( gereja paling kaya di malaysia). Mcm picc n klcc

    ReplyDelete
  102. n tanah kt bukit jalil tu dorang yg beli for 24mil

    ReplyDelete
  103. just want to say this... wahai pemimpin yang bijak, yang katanya tahu tentang islam, sila rujuk kembali kepada piagam madinah iaitu piagam pertama dlm sejarah dunia.... sila rujuk!!! kt situ ad cara nabi ajar TERANG2 mcm mn nk handle NEGARA BERBILANG BANGSA DAN KAUM.. mungkin kamu tiada kehebatan seperti nabi, tapi xsalah kalau kamu ikut sunnahnya.... pemimpin yang bijak akn berfikir dgn rasional dn ikut syariah bknnya ikut telunjuk israel!

    ReplyDelete
  104. Assalamu alaykum

    As long as Muslims remain divided
    As long as Mulims will refuse to wake up

    Many things will happen to them
    And children of Dajjal and Judas will bluff a lot in order to justify their against Muslims
    While they will corrupt many others as with such structures

    http://holy-system.blogspot.com

    ReplyDelete
  105. salah kerajaan selangor. semua projek dalam selangor, kerajaan negeri yg approve. so... fikir2kan la. klu ikutkan hati nk je aku bom gereja ni.

    ReplyDelete
  106. JOM SEDIAKAN SENJATA KITA BOM SAJA GEREJA NI..!!!

    ReplyDelete
  107. ni gereja ke tempat shoping ni ? mengalahkan sogo giant ni!

    ReplyDelete
  108. anne ellia..bodoh la ko nie..ckp mcm org jahil xtau ape.. fikir dulu la sblom ckp..ko blja agama x?? mmg la kiteorg bkn tuhan n kau pon same..haish..bende nie xptot jd cmnie..

    ReplyDelete
  109. oh my GOD.. Inilah dasar satu malaysia yang dibanggakan. jauhkanlah daripada dasar satu gereja. nauzubillah.

    ReplyDelete
  110. Hmm bila dekat eropah hari tu nak wat masjid besar orang kafir besar-besarkan isu kata mega mosque tulah ni lah. sampai masjid tu jadi saiz 1/5 saiz asal so ape salahnya kita pun mempertikaikan benda ni lebih2 lagi diaorang wat dekat markas tabligh seri petaling.

    ReplyDelete
  111. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  112. hurm pada pendapat say a pulak...beza sangat zaman nabi dulu dengan zaman umat islam sekarang..anda sendiri tahu zaman nabi dulu orang suma kuat imannya.tp zaman sekarang, iman umat sekarang serapuh-rapuh biskut.sentuh sikit habis hancur...jd fikir-fikirkanlah belum tentu kita mampu jaga iman kita betul-betul sebab iman kita turun naik..adalah lebih baik kita mencegah daripada merawat.soal masjid kosong..itu sebenarnya punca dari kita sendiri..bak yang saya cakap tadi iman kita amat rapuh itulah sebabnya kita lalai dengan duniawi sampai tinggalkan rumah Allah...berhati-hatilah sahabat

    ReplyDelete
  113. kamu jgn salah faham..tak ada satu pun gereja yg diperuntukkan oleh kerajaan untuk membina gereja, semua adalah hasil daripada pungutan wang yg dibuat setiap kali ibadat dijalankan..buat bangunan tmpt beribadat pun nak heboh, bukannya nak bt bangunan tmpat pelacur, berjudi, tempat penjajah asing brkumpul..tak ada ajaran agama yg mgjar untuk memburuk2xkan agama org lain...cuma fikiran sesetengah manusia yg tdk rasional brbuat sedemikian.kita rakyat 1 malaysia perlu bersatu padu.....kita bebas beragama, bukannya bercerai roboh ditanah sendiri, malu la dengan negara lain....

    ReplyDelete
  114. Satu saja yg kita kena fhm..kalau btl FREEMANSON ada kaitan dgn "Gereja" ini, itu ialah masalah bagi semua rakyat malaysia/dunia...Please learn more about Freemanson~

    ReplyDelete
  115. freemason ada kaitan dgn gereja?
    what the? freemason kan anti agama, menda pulak nak suka kristian...
    bising-bising pasal gereja besar, yang patung buddha terbesar tu ape kes? ada orang bantah?

    binalah banyak masjid pun, kalau subuh cuma dua saf, tak lengkap fungsi masjid oi..
    gereja nak di bina, fine!
    muslimin semua berjemaah kat masjid, luruskan saf...insyaAllah kuat ummah

    ReplyDelete
  116. kenapa nak takut ? kita ada agama kita sendiri.
    kita takut kat allah ja. tak yah takut kat agama kristian.


    and before nak cakap tu, pikir la dulu. jangan main tuduh je, benda tu bnda ni. orang tu jahat orang tu baik.

    hanya allah je yang tawu

    ReplyDelete
  117. xkesah la mereka nak buat gereje besar mane pon..
    jika sekadar melawat(tengok bangunan)bg saya xsalah..bgnan besar & mewah mmbuatkan org nak tgk..jgn smpai (umat islam)ade yang melakukan aktiviti dsana..

    saya hanya beri pandangan sahaja..maaf jika xdsenangi..

    ReplyDelete
  118. masyaALLAH,,kembali kepadaNYA...
    jika masjid yg dibina,ALHAMDULILLAH utk kita gembira,bangga atau apepon..tp ini GEREJA,,ALLAHUAKHBAR..Ape rasional korang menyokong kristian mahupun freemason?
    jika gereja kecil mmpu menggoyah iman dan agama ISLAM,,inikan pula gereja yg besarnya melebihi kebesaran masjid di MALAYSIA..
    jom belajar mengucap semua,,jgn kita berpaling drp mendapat kasih sayang ALLAH..ALLAHUAKHBAR

    ReplyDelete
  119. freemason?hahaha..indeed the arrivals da bjaye membrainwash meleis..bgnkit lah dari tido wahai meleis..x abes2 terancam ngn agama itu ini,kaum itu ini..dri bncang pasal ni smpi kiamat pon xabes,bek btolkn dri,kuatkn diri n agame kite..bukan dok bncang freemason,pasal greje..taunyer nk kecam agame org laen,ni ke care rasul berdakwah?pk2 la sdri ye..btw,admin,ko mmg xbley blah,freemason?oww..very2 childish pmikiran ko..hehe

    ReplyDelete
  120. mcm ni la jdinye ble negara Islam dpimpin oleh yg bkn ahlinye...

    ReplyDelete
  121. I m very sad because there are still a very huge number of unwise human in our beloved country today! What big deal if the biggest church is being built in our country? Why must people think that that is to challenge the Muslim in the country? Please thinkn then speak wisely!

    ReplyDelete
  122. apasal korang melatah byk sgt...malaysia ni kn mgamalkn konsep 1Malaysia so apa mslhanya klau pun church 2 terbina..jgan naif mengata agama org lain...xsedar kah kes serius isu pbuangan bayi skunk ni byk mlibatkan wanita y bert_D_N_so b4 u all buka mulut n kluarkan ayat2 y mendosakan diri sdri lbh bgus look around 1st..pbinaan sebesar mana pun church d bumi ni xakan dpt mengoyangkan iman mana2 manusia asalkan tahu makna agama masing2...xde agama y mengajar ke arah kburukan n kbinasaan kan?so gunalah akal anda masing2 sbelum kluarkan apa2 perkataan y bleh jadikan isu skecil ni sbagai SENSITIF ISU

    **Sorry iF ada y termakan cili k..***

    ReplyDelete
  123. untukmu agamamu..untukku agamaku..
    wahai saudara seislamku..mengapa kalian begitu mudah melenting,sedangkan zaman Rasulullah dulu pun baginda melarang umat islam menceroboh atau merosakkan rumah ibadat agama lain..dan kenapa perlu takut dengan kewujudannya..mengapa tidak saja kita mengimarahkan masjid yang ada..xperlulah nak menyalahkan satu sama lain dengan kehadiran gereja TERBESAR ni kalau rumah Allah yang KECIL pun begitu payah dikunjungi umat islam walau sesaat..padahal disitulah letaknya kesatuan dan kekuatan sebenar..sebaiknya sikap mereka yang sentiasa bersatu patut dicontohi..Kebatilan yang tersusun akan mengalahkan Haq yang tidak tersusun..tp, Haq tetap akn menewaskan yang Batil satu hari nanti..w'aalam~

    ReplyDelete
  124. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  125. masyallah .... ya allah, aku mohon supaya tengellamkanlah gereja tersebut... dan banjir kanlah di tempat perasmian gereja itu...robohkanlah penganut agama kristian...allahuakhbar!!!!

    ReplyDelete
  126. bangunlah umat islam yang sedar..mari bantalkan tidakan paderi yg mencipta gereja itu...

    ReplyDelete
  127. jaga akidah masing2,klo bleh diberentikan lg bgs projek gereja tu,x msk akal,besar sgt,boleh pengaruh orang

    ReplyDelete
  128. Kepad saudara Nik Muhammad Najibullah, I love you, all my brothers & sisters in Christ love you, and our Almighty Father in Heaven Love you too! Amen!

    ReplyDelete
  129. salam...umat Islam sekarang bukan macam zaman para nabi...teguh iman wpun badai melanda...umat islam mudah terpedaya, orang islam sekarang sekadar pada nama tapi mudah dipengaruhi sebab itu kita perlu risau bila adanya pembinaan gereja...cubalah tengok dunia sekarang di Malaysia ramai umat islam yang murtad...kita perlu bersatu untuk menyelamatkan umat islam, kalau hanya tengok tanpa bertindak tak dapat hasil apa2...Malaysia kan negara Islam jadi kenapa perlu ada gereja terbesar??bukankah itu pelik namanya...jika adanya gereja besar mudah untuk para pendakyah dari negara luar masuk untuk apa???memurtadkan umat islam...sanggupkah kita melihat umat islam iaitu saudara kita keluar dari islam??jangan fikir kita ini seperti para sahabat dan zaman nabi kerana iman kita tidak seperti para sahabat dan nabi..FIKIR2KANLAH...

    ReplyDelete
  130. Binalah besar-besar pun..kalau kiamat nanti hancur jugak..tunggu je lah Imam Mahdi muncul nanti...janji Allah itu benar!!!! Islam tetap dihati!!!Allahuakbar!!!!

    ReplyDelete
  131. Ya Allah , Masjid besar besar taknak pulak dicadangkan , dibinakan . Gereja besar besar pulak nk dibinanya . Cakap negara ni agama Islam agama rasmi . Tunjuklah bukti agama Islam tu agama rasmi kat negara ni .

    ReplyDelete
  132. Tak pasti sama ada gereja ini lebih berbahaya drpd rancangan2 di tv, movie2 di pawagam (hantu=syirik, gejala sosial konon utk bg kesedaran) dll pusat kegiatan maksiat.. Yang mana lebih menyesatkan umat islam..

    ReplyDelete
  133. biar apapun, kene kembali kepada diri kita. Kita yang islam perlu fikir bagaimana untuk kuatkan iman dalam diri kita. dan perlu juga fikir kenapa ramai antara kita ada yang murtad atau sebaliknya, kenapa. . . biar pun kita tidak sezaman rasul atau sebagainya kenapa kaum terdahulu dapat mempertahankan iman mereka walaupun kota mekah cuba dijatuhkan dengan pelbagai berhala, persoalan itu ada pada diri kita masing2 yang beragama islam ini... fikirlah kenapa?
    adakah faktor kurang nya pembelajaran agama..
    ...kurang pendedahan dari ibubapa....atau agama islam cuma sekadar status dan bukan agama yang perlu kita "percaya hanya kepada Allah & takut kepada larangan dari Allah"...

    fikirlah..kita semua ye

    ReplyDelete
  134. korang yang ckp ni semua tak payah kesah.....korang memang bodoh...korang kan tau yang negara malaysia majority islam...kalau gereja lah banugnan yang terbesar kat malaysia..ape orang luar negara akan fikir?lagipun mungkin mereka akan buat gereja itu sebuah tempat perlancungan..kalau ade umat islam yang masuk ke dalam tu...korang pon tau kan yang umat islam tak boleh masuk tempat ibadah selain masjid...korang fikir2 la sendiri...negara islam mempunyai gereja terbesar...negara islam yang lain akan merasa yang kita ini sudah terpesong,dan sesetengah mereka juga akan berfikir buruk kepada negara islam kita ini.... :/

    ReplyDelete
  135. btw Jez,kau igt kau pndai sgt??tudung pon tak pakai nak ckp psl agama?1 malaysia oapa?ini negara islam...bukan negara pelbagai bangsa..

    ReplyDelete
  136. asal korang nak kecoh orang bina gereja????..lantak la diorang nak buat gereja besar mne pon, kalau orang islam murtad bukan salah orang kristian, diri sendiri tu penuhkan dengan agama, kuatkan diri, anak-anak dan masyrakat dgn ilmu agama, sure xde murtad!..orang murtad bukan sebab orang lain, tapi pegangan agama diri sendiri goyah!..so, kalao orang nak bina gereja ke, kuil ke, tokong ke, buat lah besar mana pon kalau ilmu agama kuat didada takkan goyang pon..!

    ReplyDelete
  137. ta payahla nak salahkan pemimpin sangat. PATUNG BUDDHA KEDUA TERBESAR DI DUNIA yang lepak bertaun taun kat kelantan tu apa kes?nik aziz luluskan ke?
    kita ta payah la nak melatah sangat.kalau melatah , nampak sangat lemah.kita kuatkan iman masing2 sudah .jgn smpai terkeluar aqidah.ta payah nak tunding2 jari kt orang. jaga anak bini keluarga masing2 sudah.biasanya yang mulut kencang ni la , keluarga tunggang langgang.maaflah kalau terasa

    ReplyDelete
  138. hahahah..suma nk salahkn patong buddha tu..padahal korg suma xtahu bile patung tu wujud..emm patung tu ade sejak pemerintahan siam lg keatas kelantan..korg men hentam je kn sbb kelantan pas pegang..da xtahu asal usul men jawab je..xke bodoh tuh..kaji la dlu..nk bersatu bleh jer..jadikn islam bkn sekadar name, tp setiap sudut n aspek..klu nk bersatu atas dasar name islam, bek xpayah..sbb ramai munafik..wat pe nk bersatu ngn munafik?? bersatu ngn munafik erti nk hancurkn perpaduan itu sndiri..tgk zaman nabi berperang da..perang badar..700 org munafik,300 lg islam.. kne paham gak.politik ke x, suma bnde berkait rapat ngn islam..islam adalah cara idup yg btul..xyah dok salahkn sape2..perlembagaan yg salah..sbb letak quran n hadis bwah perlembagaan..npe xletak atas dri perlembagaan?? rosak abih makhluk..

    ReplyDelete
  139. jundu muslimeen I like ur comment... moral : lain kali klu nk comment plus bg nasihat plus nak basuh org make sure tau citer sbnr...xpasal2 dapat malu free...nk tunjuk pandai tp....(pikir la sndiri)

    Nabi S.A.W bersabda : bl dh dekat dtgny Kiamat nnt ramai org bodoh jd pemimpin...mgkinkah yg meluluskn projek tu pemimpin Islam? klu btl jawab la kt akhirat nnt ye..klu de yg murtad g bnyk la kau kene jwb... Smga gereja tu nnt diruntuhkn ALLAH n xkn pernah wujud.Amin..

    ReplyDelete
  140. ini utk orang yg bodoh dan xpernah mengerti suka bt fitnah jaga tepi kain org..utk pengetahuan anda ini bukan lah gereja yg korang sangkakn..klau betul gereja mana salib nya???..setahu saya umat dorg xpnah mnerima gereja klau xda lambang kebesaran!anda faham??jngn lah jadi bodoh sangat,bodoh2nya aku bodoh lagi orang yg wt laporan palsu,saje lar tu nak cari kontroversi dan publisti..bodoh!yg xbodoh tu jngn ambik ati ye..

    ReplyDelete
  141. yg penting keimanan kite sbgai seorang muslim kenalah teguh.. ini negara yg bukan dihuni oleh muslim sahaja. Kite kena amalkan sikap terbuka, contohnya banyak negara bukan islam yg boleh mendirikan masjid untuk umat2 islam dinegara tersebut beribadat.. Xpayah mncari isu sebegini kalo smbhyg kite pun masih xcukup 5 waktu..

    ReplyDelete
  142. gabra lebih jelah korang ni....

    btw-syahadah korang dah mantap ke?
    -solat dah cukup ke,kalau dah cukup,dah sempurna ke solat kiter tuh----tiang agame tuhh...
    -aurat dah tutup leklok ke?
    -yg kapel tuh,kalau buat date tuh,yakin ke x buat dose?x pegang2?x sentuh2?

    duk sibuk sal gereja lah,sal patung buddha lah,sal pemimpin lah.... betulkan yang asas dulu la kwn2. seawal-awal beragama mengenal Allah.... so?jomlah mengenal Allah dulu. cakap tu jgn emosi sgt la der,siap pgil org bodoh la,apelah....

    ACT SPEAK LOUDER THAN WORDS.

    ReplyDelete
  143. to simple me..
    kalau tu pegangan kau..sampai bila2 kau xboleh tegur orang..sebab kau anggap kena tak ada dosa baru boleh tegur orang.

    ReplyDelete
  144. TAK PAYAH CAKAP BANYAK LAA , OPEN MINDED SIKIT . . TAKKAN LAH PEKARA INI PUN JADI ISU , PA LAA . . FIKIR LAA , INI MALAYSIA KITA HIDUP PELBAGAI KAUM DAN AGAMA BUKAN HANYA ISLAM . . TAPI , HINDU , BUDDHA , KRISTIAN DAN LAIN2 . . TAK PERNAH DALAM PERJANJIAN MALAYSIA MENGATAKAN BAHAWA MALAYSIA ADALAH NEGARA ISLAM,SEDANGKAN LAGI RAMAI MASJID YANG DIBINA DENGAN KOS YANG MAHAL DAN TINGGI , PERNAH KAH ORANG2 BUKAN ISLAM MENJADIKAN IA NYA ISU ? . . MEMBANTAH ? . . KITA SAMA2 HAMBA KEPADA YANG SATU , TIADA LAIN YANG DISEMBAH MELAINKAN "TUHAN" . . TAKKAN PASAL AGAMA PUN KITA NAK BERDEBAT ? . SAMA2 LAH KITA MENUJU AGAMA SENDIRI DAN BERTAUBAT MELALAUI AJARAN AGAMA SENDIRI JANGAN PEDULI JANGAN KISAH JIKA KITA BENAR2 INGIN MENYERAH DIRI KEPADA TUHAN . . JANGAN MEMBURUK2 KAN AGAMA ORANG LAIN , SEBAB AJARAN SETIAP AGAMA TIDAK MENGAJAR UMAT NY UNTUK SALING DENGKI KEPADA AGAMA ORANG LAIN , JANGAN JADIKAN AGAMA ITU MUSUH . . SEBALIK NY KITA HANYA BERSERAH KEPADANYA YANG MAHA ADIL DAN BERKUASA . INGATLAH WAHAI SEMUA . . JIKA TERUS DENGKI MENDENGKI , BENCI MEMBENCI . . APA FAEDAH YANG KITA DAPAT ? . . ADAKAH ITU DIKATAKAN RAKYAT "1MALAYSIA" HIDUP BERBILANG KAUM DAN AGAMA ? .

    ReplyDelete
  145. lari topik sikit....pepe pn aku anti dengan puak murtad!!!!!!! harap jauh la sume.. Allahuakbar!!!!!!

    ReplyDelete
  146. Selangor selangor...ini lah akibatnya bila kerajaan negeri dikuasai oleh org bukan islam....yg besar mmg tgh dalam pembinaan tetapi jika sesiapa yg selau drive di sepanjng JLN GASING di Petaling Jaya..cuba aanda semua kira di sepnjang jalan yg tidak sampai 2KM ...ada berapa buah rumah ibadat Kristian yg di mana jarak setiap sebuah ada yg tidak sampai 100 meter..jika tidak silap pada pandangan mata saya ada lebikh kurang 4-6 buah rumah ibadat kristian di sepanjang jalaan tersebut ini tidak termasuk sebuah lagi rumah ibadat mereka yg sedang dibina didepan seebuah HOSPITAL BESAR kerajaan di sepanjang jln trsebut...bygkan jika rumah ibadat mereka yg didepan hosp tersebut telah siap...makin banyak unsur kristianiti yg akan diserap melalui jiwa2 yg sedang berada dlm keadaan yg sukar (uzur,sakit & putus harapn)...

    ReplyDelete
  147. xyahlah korang nak berpolitik sume macam ni.

    1 - kebebasan beragama adalah hak setiap individu. rasulullah pun x halang kaum nasrani n yahudi beramal agama diorg masa penaklukan kota mekah and madinah. yang jadi isu kita umat islam ni - tugas kita adalah pulihkan akidah dalam diri kita and muslimin and muslimat yang lain agar tidak jatuh ke lembah murtad. itu tugas kita. mantapkan akidah kita.
    2 - apa pula kata mereka bukan islam tgk kita menentang rumah ibadat mereka dibina. kita ni dah macam di negara org kafir y larang masjid dibina di sana.( jgn salah faham, ape y saye nak katakan adelah keadilan bagi semua pihak, bukan untuk samakan/ turunkan/ naikkan darjat mana2 agama) bygkanlah, saudara islam kita di negara2 kafir pun melalui situasi mcm kita ni. cuma terbalik je. persoalannya - apa beza kita (org biasa) dgn org kafir??sama je ak tgk?

    3- adakah gereja ni pakai duit umat islam? tak kan? kalau ya barulah dijadikan isu!barulah di salahkan terhadap pemimpin ke org yang meluluskan ke etc.

    ni suma POLITIK - mainan dunia!
    yang paling penting, tingkatkan IMAN kita! pelihara aqidah kita dan saudara2 kita!
    sebesar mana pun gereja ke patung buddha pon, IMAN mengatasai segala-galanya! sekiranya kuat iman kita, tak ada apa2 yang boleh menggugatnya!

    ReplyDelete
  148. freemason mmg ade kene ngene ngan kristian... b'coz 1 day all the kristian will be one with dajal.. to fight us.. dah memang terang2 kte blajar yg Islam akn kembali asing wlaopon d negara sndiri kan.. n org2 kafir akan bangkit untuk takluki negara Islam pd akhir zaman..

    tapi Allah dah janji, kita akan menang dalam perang tu nanti.. kita akan diketuai Imam Mahdi & jugak Nabi Isa.. remember? he(Nabi Isa) is not dead.. he'll be back 2 help us.. get rid of dajal.. tangani kristian2 yg da jauh t'pesong..selamatkan Islam..

    i'm sorry.. this doesn't mean 2 hurt anybody's feeling.. but this is what we believes..

    after dat, Islam akn kembali megah di serata dunia.. & then the end of the world.. skarg nie kte cume perlu byk an amal.. b open minded..

    kalau ikutkan hati, mmg kite semua xnk gereja tu dibina.. tp kte jgak xde hak nk halang gereja tu dibina..

    so sepatutnya, kte blajar lebih dalam, selawat & b'ibadat utk kuat kan iman kte.. right?

    if kite semua b'tekak mcm nie, msalah xkn selesai.. nie semua cuma akn wat kite semua b'pecah belah.. then mcm mane nk jd kuat? nk bsatu padu? boleh ke kite nk perangi org kafir if msalah mcm nie pun kite xboleh nk handle? common la.. no need 2 fight like this.. be more mature n optimist.. we need everyone to be one.. no messed up like this..

    pernah t'fikir x nape org ley murtad? coz org bkn Islam sndiri ambil inisiatif utk sebarkan agame diorang ngan pelbagai cara.. tlg org sane sini, buat charity.. kenapa x kita sndiri yg tlg saudara seIslam kita? sbb adenye sifat pentingkan diri..? takut duit habis? syg nk buat amal, volunteer in anything.. pernah tak buat sikit je perkara yg baik untuk org lain? dalam bentuk apa2 je.. cuba fikirkan..

    sumtimes, u don't need money to help people.. all u need is just to pray for them, for all of us.. doakan supaya umat Islam terselamat, doakan supaya org kafir tu, t'buka hati diorang utk memeluk agama Islam.. doakan supaya semua orang yang pernah hidup dari zaman dulu smpai la zaman skrg nie.. n utk generasi akn dtg..

    Igt.. 'kunfayakun'.. kalau Allah nak sesuatu tu t'jadi, ia akn t'jadi..mungkin Allah akan mengabulkan doa anda, permintaan anda semua.. siapa tahu kan?

    ReplyDelete
  149. gereja ni dekat je ngan rumah...mmg besar pun..

    ReplyDelete
  150. kenapa Najib lebih mempercayai agama lain brbanding agamanya sendiri ? tidakkah beliau memikirkan masa depan nak melayu kita nanti ? apa yang kemungkinan akan terjadi kepada mereka ? kami tidak mahu lebih ramai lagi orang melayu murtad ..!! ALLAHHUAKBAR !!!

    ReplyDelete
  151. Islam tak menghalang kebebasan beragama kan?? Tak yah la bila ade isu2 gereja, trus nk jdi ustaz. Bukan malaysia dah ade bnyk ke Tempat ibadat org bukan Islam yg besar mcm kat Batu Caves, Penang..knpe tak Bising??Jgn terlalu taksub sgt dgn freemason sume ni bagai. Sume ni melalaikan korang bila korang percaya dan akan buat korang jadi MasonPhobic. Secara tak langsung korang pun akan percaya dia org yg kawal dunia...(cm ne nk ckp, aku pun tak tau nk tulis) tp jgn taksub dgn mason ni sume. Kalau tgk kat egypt bnyk je gereja yg besar gile, siap sebelah2 dgn masjid lagi, tp ok je...ramai je org Kristian masuk islam...Besar ke kecik sesebuah tempat ibadat tk menampakkan ape2 pun..kalau Islam tu betul diamalkan kat negara kite. Cuba bygkan kalau undang2 kite gune hukum islam..dan mengamalkan betul2 dasar sebuah neg islam...gereja hebat mana pun pasti susah nk memesongkan akidah

    ReplyDelete
  152. buat bzir ptis jer ork.....baik tlng org ssah....

    ReplyDelete
  153. hello,.im a christian..and my lord didnt teach me to judge people and to be panic and afraid of anything...i see u guys,..its just about a building??/..and u faith already shaken....

    ReplyDelete
  154. hello,.im a christian..and my lord didnt teach me to judge people and to be panic and afraid of anything...i see u guys,..its just about a building??/..and u faith already shaken....

    ReplyDelete
  155. oo..patut la...tapi bile projek start ek???lepas PKR pegang ke???dalam pelan pembangunan DBKL xde pun bangunan ni..kalau nak luluskan pun tgk2 la bangunan ape...tp kitorg umat ISLAM x goyang pon..bukannya x boleh solat kalau bangunan tu siap..janji pimpin btul2 saudara seagama..sbb skrg ni da akhir zaman..pk2 la...

    ReplyDelete
  156. Lol...banyak betul komen.. hihi. korang patut tengok TV 7 la yang slalu pukul 7 tu sebelum Azan.. korang patut tengok bila bende ni dah siap. bukan belum siap. nanti MALU.. mcm sebelum ni kES_KES yg perempuan jadi mermaid la.. tu sebenarnya patung lilin je.. lepas tu yang kaabah kecik.. tu pun sebenarnya kedai minyak wangi.. relax la.. tengok dulu la.. dah sia baru perang KOMENNN... hahaha chow duluw.

    ReplyDelete
  157. Nie la entry yg mnjdi kontrevrsi para pemuda n pemudi skalian.. ssnguhnya mreka tdk pn mngangu ssiapa atau menjentik pun agama islam, why should yg muslim nie melenting? sbrsar mna pn greja or masjid yg meneguhkannya ialah diri sndri.. aq tngok masjid lengang je tiap hari tapi bila wktu nk dkt puasa tu pndai plak carik pahala.. inilah melayu., kenyataan yg harus kta tahu ialah sikap diri sndri, masing2 ada attittude yg kurang sopan dlm coment.. berilh coment yg membina bkn menghina.. baru satu greja dibina sbgini melayu da mlenting.. nonsens btl..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts