And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Friday, April 15, 2011

HUKUM MINUM SUSU BADAN ISTERI.




Nama website ini pun menarik juga iaitu " Suami Isteri Nakal" sesuai dengan postingnya. Sebab suami yang nakal sahaja akan berbuat demikian. Banyak perkara dalam hukum, yang ini penulis terlupa nak masukkan. Biar "cover" semua perkara supaya tiada rasa sangsi dan ragu dalam soal hukum bersabit perkara seks rumahtangga.

Dahulu semasa zaman penulis kawen mana ada internet untuk rujuk perkara macam ni!. Nak tanya ustaz maklumlah sebab ustaz masa itu nama pun sama dengan nama penulis iaitu Ustaz Bukhari, Pegawai Agama Markas 6 Briged. Hidup lagi ke ustaz ni entahlah sebab masa tu tahun 1986. Ustaz Bukhari sudah 52 tahun umurnya. Selalu bersamanya mengendalikan khemah ibadat dan Qiamullai untuk tentera di Markas 6 Briged, Sg Petani. Nak tanya soalan macam ni segan pula kat ustaz sebab nanti ustaz ingat macam-macam kat penulis.

Berbalik kepada perkara tajuk, banyak suami yang tak tahu tentang hukumnya minum susu badan isteri. Semasa hubungan seks mungkin bahagian ini tidak disentuh atau diusap dengan tangan sahaja. Tapi yang terminum pun ada juga. Nasihat pada suami yang menghisap rokok kretek, janganlah dihisap payudara isteri sekiranya anak anda yang menyusu itu sudah pandai bercakap. Ada yang menetek sampai umur empat tahun. Mungkin sudah tahu bau rokok kretek anda. Takut anak anda bagitahu kat atuknya begini "Atuk..Atuk, adik tak mahu lagi hisap susu mama punya, mama punya tetek bau rokok ayah!" Melopong atuknya dengar!  Tak ke malu anda nanti sebagai suami. Lain kali tukar jenama lain selain dari rokok kretek. Teruskan membaca hukumnya minum susu cap gantung. Memang best dan berkhasiat untuk bayi bukan untuk suami,he.he.he.

Soalan

Apakah hukum seorang suami gemar menghisap payu dara isteri sambil terminum susunya sewaktu melakukan hubungan seks? Ini kerana suami saya amat gemar melakukan perbuatan tersebut dan saya juga menikmatinya. Pada masa yang sama, saya menyusukan anak perempuan berusia 10 bulan.

Jawapan

Persetubuhan antara seorang lelaki dan perempuan menjadi halal melalui pernikahan yang sah. Nikah yang sah menjadi portfolio untuk mengadakan persetubuhan. Islam menghalalkannya dengan nikah dan mengharamkannya bagi mereka yang tidak bernikah.

Melalui perkahwinan tertunailah segala keinginan seorang lelaki dan keinginan seorang wanita. Fitrah semulajadi manusia telah dilengkapkan dengan keinginan ini. Mereka yang hidup dengan menahan dan mengorbankan keinginan fitrah nafsunya berhadapan dengan pelbagai masalah di antaranya; psikologi yang terganggu, ketidakstabilan emosi, seterusnya membawa masalah dalam kehidupan seharian.

Dalam hal ini, Islam memberi ruang untuk seseorang itu menikmati keinginan nafsunya dengan izin syarak. Namun sebagai hamba yang diciptakan untuk mematuhi perintah Allah maka cara dan etika dalam mengadakan hubungan suami isteri perlu dijaga.

Ini kerana jimak juga dikira sebagai ibadat. Dalam surah al-Baqarah, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemui-Nya (pada hari akhirat kelak). Dan berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.

Dalam ayat ini Allah s.w.t. menggambarkan sebagai ladang atau kebun itu dengan tatacara yang beradab, walaupun ayat ini menyatakan datanglah kepada isteri-isteri kamu mengikut kamu suka.

Mengikut al-Raghib al-Asfahani, makna kebun itu adalah tempat kamu menanam benih zuriat kamu.

Al-Jauhariy menegaskan bahawa “kebun dalam ayat ini adalah satu perumpamaan” manakala Ibn Abbas r.a. berpendapat: “siramlah tanaman kamu di mana ia boleh tumbuh”.

Allah memberikan kebebasan bagi suami isteri untuk menikmati jimak sesuai dengan kaedah dan cara yang dianggap sesuai menurut syarak. Maksudnya memenuhi kepuasan nafsu dengan tidak melampaui nilai dan adab.

Namun begitu, Islam juga menggariskan batas-batas jimak tersebut, seperti dilarang menjimak isteri ketika haid atau nifas, dilarang menjimak dubur isteri dan lain-lain.

Mengenai persoalan terminum susu isteri ketika bersetubuh sama ada secara sengaja atau sebaliknya. Harus menghisap payu dara isteri ketika berjimak, tetapi jika isteri dalam tempoh menyusukan anak adalah lebih baik tidak menghisapnya sampai terminum susu dari tubuh isteri.

Ini kerana mungkin mulut si suami boleh membawa kuman dan anak yang menghisap susu itu boleh terdedah kepada sebarang jangkitan kuman.

Perkara yang kedua ialah susu itu hak si anak dan bukan hak si suami. Walaupun dengan meminum susu si isteri tidak menjadikan lelaki itu bapa susuan.

Sekiranya perbuatan suami itu membawa mudarat kepada bayi dengan jangkitan kuman atau susu berkurangan, maka hukumnya haram.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts