And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Monday, April 11, 2011

Banyak haiwan lahir tanpa bapa

 Quantcast
Salaamualaikum w.b.t……. dan selamat sejahtera. Straight to the point –> Istilah Parthenogenesis berasal dari perkataan Greek παρθένος parthenos, “virgin”, + γένεσις genesis, “birth”. Maka maknanya dalam Bahasa Melayu ialah “kelahiran dara”. Ianya adalah suatu bentuk pembiakan aseksual ditemui pada si betina, di mana pertumbuhan dan perkembangan embrio berlaku tanpa persenyawaan oleh si jantan.
Parthenogenesis biasanya berlaku pada sesetengah spesis haiwan invertebrata seperti (Kutu air, kutu daun, nematoda, beberapa jenis lebah, beberapa jenis Phasmida, beberapa spesies kalajengking, dan Wasp parasit) dan juga beberapa spesis haiwan vertebrata seperti (sesetengah reptilia, ikan, dan jarang-jarang terdapat pada burung dan ikan jerung, terutamanya jerung jenis Hammerhead).
Sedangkan haiwan pun ada yang lahir tanpa bapa, maka mengapa perlu dikatakan kelahiran Yesus / Nabi Isa a.s tanpa bapa itu bahawa Yesus adalah Tuhan atau anak Tuhan? Mengapa tidak katakan sahaja haiwan-haiwan yang lahir tanpa bapa itu juga Tuhan? Bukti-bukti kelahiran tanpa bapa pada haiwan-haiwan ini juga membuktikan secara saintifik bahawa tidak mustahil ianya juga berlaku kepada manusia dan tidak semestinya yang lahir itu adalah ANAK TUHAN, kerana TUHAN tidak mempunyai ANAK.
Yang mempunyai ANAK hanyalah MANUSIA dan HAIWAN, sedangkan TUHAN adalah PENCIPTA segala sesuatu dan Dia Maha Berkuasa. Dan kelahiran tanpa BAPA bukan hanya dialami oleh Yesus, tetapi juga lebih lama dahulu oleh Namrud, Baal, Osiris dan beberapa lagi.
.
Beberapa kejadian haiwan betina melahirkan anak tanpa bersenyewa dengan si jantan
Pada Disember 2001, seekor ikan jerung betina jenis Hammerhead melahirkan anak tanpa bapa, di Henry Doorly Zoo aquarium, Nebraska. Ianya berada di dalam tangki yang mengandungi 3 ekor Hammerhead betina yang mana ikan tersebut telah dibawa masuk ke Zoo tersebut selama 3 tahun dari luar.
Bacaan selanjutnya dalam Bahasa Inggeris di sini , dan juga di sini
Pada tahun 2008, sebuah akuarium di Hungary mempunyai kes lain parthenogenesis selepas seekor ikan Yu betina melahirkan anak tanpa pernah berhubungan dengan ikan Yu jantan. Pada tahun yang sama, Yu Blacktip betina Atlantik di Virginia direproduksi melalui parthenogenesis.
Pada bulan April 2004, para saintis di Tokyo University of Agriculture telah menggunakan parthenogenesis berjaya menghasilkan seekor tikus tanpa bapa.
.
Dan pelbagai lagi kes haiwan melahirkan anak tanpa bapa …….
Best Blogger Tips

Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 2


Quantcast
Assalamu’alaikum w.b.t….  Bersambung lagi kita dari topik pertama iaitu Sejarah kemasukan Kristian di Kepulauan Melayu – Bahagian 1.  Sekarang ini kita memasuki bahagian 2 nya dan kita akan terus menjurus kepada sejarahnya di Tanah Melayu / Malaysia dan akan diterangkan mengenai beberapa iman-iman asas dalam Kristian, yang mana iman-iman itu begitu berlawanan dengan apa yang diajar oleh para nabi dahulu dan sudah tentulah ianya bukan ajaran Yesus tetapi ajaran Paulus yang telah banyak menokok tambah dan merosakkan ajaran Yesus.
Terpautnya gereja Roman Katolik dengan tradisi purbakala hanya merupakan satu segi sahaja. Gereja itu juga sebahagiannya di bawah pimpinan alim-ulamak Amerika, merancang untuk masa depan. Gereja ini memberikan perhatian yang besar terhadap latihan2 jabatan pendeta2 peribumi  dan memberikan perhatian yang khusus terhadap pendidikan Roman Katolik.
Orang2 Melayu di Malaysia hampir semuanya dari awal sudah tidak menerima ajaran Kristian itu malah hanya menerima ajaran Islam. Lebih-lebih lagi hanya ajaran Islam yang lebih sesuai dengan masyarakat Melayu yang rata2 nya berbudi bahasa dan berakhlak tinggi dari dulu. Cuma sekarang ini kita lihat ramai juga orang Melayu telah murtad dari Islam dan memeluk agama Kristian, kerana terdedahnya kepada pelbagai budaya dan pengaruh  yang tidak elok di negara kita. Ditambah lagi dengan kejahilan, dan tiada nya usaha umat Islam sendiri untuk mempertahankan umatnya dan menegakkan Hukum Islam. Dakwah2 umat Islam pun tidak sehebat dakwah yang dilakukan oleh umat Kristian. Itu yang perlu diperhatikan dengan sebaik mungkin oleh umat Islam kita sekarang.  Siapa yang silap?  Kita sendiri yang silap kerana tidak berminat dengan dakwah dan masing2 menjaga tepi kain masing2 sahaja.
Meskipun banyak terdapat pertentangan dan perselisihan pendapat di dalam dunia Kristian sendiri, namun perasaan persatuan mereka masih ada. Sebagaimana yang terbukti dalam peristiwa yang berlaku dalam tahun 1961, pada persidangan Dewan Gereja2 Sedunia di New Delhi.  Wakil2 dari gereja2 bukan Roman Katolik dari seluruh dunia telah berkumpul bersama2, sementara gereja Roman Katolik telah mengirimkan pemerhati2 dan dalam tahun 1962, satu pertemuan sidang atau Konsili Gereja Roman Katolik sedunia telah diadakan di Rome, Italy, dengan dihadiri oleh kaum Kristian yang bukan Roman Katolik sebagai pemerhati dan tetamu.
Persatuan ini telah ternyata dalam kata2 yang tegas iaitu ‘Iman Kristian’. Persatuan itu adalah suatu persatuan dalam Kristus. Di dunia barat, yang dengan kuatnya dipengaruhi oleh agama Kristian, sistem tarikh didasarkan kepada tahun2 sebelum dan selepas kedatangan Yesus / Nabi Isa a.s. Menurut istilah yang tradisional , tiap2 tahun dikatakan sebagai tahun Masehi atau tahun A.D (Anno Domini).
Iman Kristian menganggap setiap tahun , setiap hari, seluruh peredaran masa , sebagai suatu proses yang tidak berlaku secara terpisah dari Tuhan. Meskipun demikian , sebagai suatu perkara yang khusus, keimanan ini mengumumkan suatu proses yang lahir dari kekekalan, daripada kerajaan Tuhan, yang menerusi zaman dunia, tetapi tidak bersamaan waktu dengannya. Proses ini lah yang menjadi pemusatan tahunan gereja dengan pesta besarnya.
Di bahagian yang jauh lebih besar dari dunia Kristian, , anasir2 yang berikut ini merupakan hak milik yang umum. Tahun gereja bermula dengan empat minggu sebelum hari Natal, dengan pengharapan akan kedatangan Kristus. Segera sesudah itu, pada Hari Natal / Krismas, gereja merayakan kedatangan Yesus ke dunia, hari lahirnya. Gereja memperingati penderitaannya dengan dan untuk dunia dalam minggu kudus sebelum hari Paska dan khususnya pada Hari Jumaat Agung, hari Yesus yang didakwa Kristian di salib. Kemudian pada Hari Paska, hari kebangkitan Yesus dirayakan, hari pertama setiap minggu, iaitu Hari Minggu, juga pada mulanya disediakan bagi memperingati peristiwa itu. Pada hari raya Pantekosta (Whitsun) gereja merayakan kedampingan Tuhan dengan perantaraan Ruhul kudus, yang mengiringi kehidupan dunia tepat pada waktunya sehingga saat perwujudan kerajaan Tuhan, ketika Tuhan akan menjadi semuanya di dalam sekalian.
Pada hari minggu sesudah Hari Paska, banyaklah gereja dengan khusus merenungkan dan mengenangkan peristiwa ini , yang berasal dari kekekalan, dalam pemandangan keadaan Tuhan sebagai Trinity / Tri-Tunggal. Dengan istilah Tri-Tunggal ini iman Kristian membayangkan keadaan Tuhan sebagai wujud tunggal dengan tiga pernyataan nya, sang bapa, sang anak, ruhulkudus. Dengan demikian iman itu mengumumkan keEsaan Tuhan yang telah menciptakan Bumi dan Syurga, yang menyelamatkan manusia dan membaharui dunia.
Sejarah agama Kristian menunjukkan bahawa keutamaan yang pokok tidaklah terletak sentiasa dan di mana2 bahagian yang sama dalam tahun Kristian. Pada apa yang dinamakan Gereja Latin (gereja barat yang berbahasa Latin), pengutamaan yang besar terletak pada penyaliban Yesus dan pengorbanannya untuk dunia. Di Gereja Orthodox Yunani dan Gereja Orthodox Rusia, pengutamaan diberikan kepada kebangkitan Yesus dan perayaan Hari Paska. Dalam kalangan orang2 Protestant di Indonesia pada sekitar tahun 60an,  Hari Natal telah menjadi hari perayaan yang terkemuka. Di Filipina, orang2 yang beragama Kristian dalam abad ke 17 memberikan perhatian besar terhadap minggu kudus dan terhadap Hari Sakramen Kudus, hari Khamis kedua setelah Pantekosta dan pada waktu itu pengorbanan jasmani Yesus telah dirayakan dengan suatu pawai Sakramen.
Sakramen ditakrifkan sebagai satu perbuatan penyelamat dan / atau tanda2 yang nyata tentang kurnia Tuhan. Sejumlah besar gereja2 Kristian mempunyai 2 jenis Sakramen yang sama; Baptisan dan Penjamuan. Baptisan ialah pembasuhan dosa oleh Yesus dan tanda kemasukan ke dalam persekutuan iman iaitu gereja.  Di mana gereja sudah lama terdiri, pembaptisan biasanya diberikan kepada anak2 kecil dan ibu bapanya atau kadang2 ibu bapa angkatnya menjadi penjamin untuk mengasuh penganut Kristian itu pada masa depan. Di dalam beberapa golongan Kristian, sakramen ini hanya diberikan kepada orang2 dewasa, apabila mereka itu dengan sedar memasuki persekutuan iman. Di dunia yang bukan barat dan di dunia barat sekarang ini, pembaptisan ini juga dilakukan kepada anggota keluarga yang bukan Kristian ketika mereka itu menjadi anggota gereja.
Sakramen yang kedua, salah satu sakramen yang menduduki tempat di tengah dalam gereja2 yang secara sungguh2 memberi tekanan bahawa sakramen merupakan satu perbuatan penyelamat, ialah Penjamuan atau Ekaristi (Eucharist). Dengan tanda2 lahir, roti dan air anggur maka pengorbanan jasmani dan darah kristus diulang pada tiap2 waktu sebagai satu korban yang tidak berdarah, dan dengan komuniti penganutnya akan ikut serta dalam pengorbanan ini dan dengan demikian penganutnya akan mendapat rahmat daripadanya. Pada gereja2 dan golongan keagamaan yang lain, misalnya pada kebanyakan gereja2 protestant, Penjamuan dirayakan sebagai satu tanda komuni yang nyata dengan Yesus yang telah disalib dan dibangkitkan, dan sebagai penjamuan dari golongan orang yang percaya.
Gereja2 seperti Roman Katolik mempunyai 5 jenis sakramen yang lain lagi. Setelah baptisan, tibalah pula sakramen penguatan (confirmation) iaitu tahbis kepada kesaksian kepada keimanan melalui penyentuhan tangan dan peminyakan yang dilakukan oleh seorang uskup; dalam sakramen pengakuan , pembuat dosa yang sudah menyesal itu diberi pengampunan terhadap dosanya dengan ucapan2 perantara dari seorang pendeta;  dengan sakramen perkahwinan maka satu perjanjian suci antara suami dengan isteri diciptakan, dan dari sana lahirlah anak2 sebagai anggota baru gereja itu;  dengan sakramen Imamat, pendeta (yang dalam gereja Roman Katolik terus tidak kahwin)  ditahbiskan untuk berbakti kepada gereja, dan terutama sekali untuk perayaan2 Ekaristi; dan dengan jalan sakramen Minyak Suci maka gereja memberi pertolongan kepada orang yang sakitnya seberat2 nya.
Gereja Roman Katolik disusun secara bertingkat2, dengan Paus di Rome di atas sekali sebagai wakil Yesus di muka bumi ini. Dalam pentadbiran gereja dia dibantu oleh sebuah dewan pembesar2 gereja yang bernama Kardinal. Paus menjadi uskup Rome sebagai pengganti Saint Peter (Petrus), kerana menurut pandangan Roman Katolik, Yesus Kristus telah menganugerahkan kepada Petrus kekuasaan yang tertinggi di atas gereja. Sekali2 dalam sejarah gereja Roman Katolik satu Sidang Umum (Konsili) diadakan, iaitu satu perhimpunan uskup2 dari seluruh dunia yang diketuai oleh Paus, untuk memutuskan tentang hal2 mengenai kepercayaan dan moral.
Di luar dewan ini juga Paus boleh berbicara dengan kekuasaan tertingginya yang mutlak sebagai seorang guru, sesudah berunding dengan pembesar2 gereja dan memutuskan sesuatu iktikad yang pada waktu itu menjadi pegangan di gereja, untuk dikanunkan sebagai iktikad gereja pada keseluruhannya. Hal ini dilakukan terhadap dogma yang bertalian dengan Mariam, ibu Yesus Kristus yang mendapat tempat terkemuka dalam pemujaan Roman Katolik. Setelah pemeriksaan dilakukan tentang soal itu oleh pembesar2 gereja yang layak, Paus juga boleh mengumumkan dengan upacara anggota2 gereja yang tertentu yang telah meninggal dunia sebagai orang2 kudus (saints) iaitu mereka melihat Tuhan  dan dengan demikian harus dihormati dan didoakan oleh gereja. Oleh sebab ini lah di gereja2 ROman Katolik dan di rumah2 kediaman, akan ditemui bukan saja patung Yesus Kristus dan Mariam tetapi juga patung2 orang2 kudus (saints).

Pihak Kristian di gereja Vatican City, Rome telah pernah membuat rancangan agar seluruh Indonesia, Mesir dan benua Afrika menjadi Kristian pada tahun 2000, tetapi alhamdulillah usaha mereka tidak berhasil malah kita saksikan semakin ramai jumlah umat Islam di dunia sekarang ini.
“Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahayaNya, walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai.” Surah At Taubah : Ayat 32
“Sesungguhnya orang-orang yang kafir menafkahkan harta mereka untuk menghalangi (orang) dari jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu, kemudian menjadi sesalan bagi mereka, dan mereka akan dikalahkan. Dan ke dalam (neraka) Jahannamlah orang-orang yang kafir itu dikumpulkan.” Surah Al Anfaal : Ayat 36

Antara kaedah2 dakwah di zaman moden yang dilakukan oleh umat Kristian ialah melalui persekolahan , media-media, secara tidak rasmi dan pertubuhan2 khas. Banyak pertubuhan yang ditubuhkan oleh Kristian antaranya;
1. Pertubuhan kebangsaan St Vincent De Paul, Malaysia – Pertubuhan ini adalah cawangan daripada Pertubuhan  Kebajikan Antarabangsa yang berpusat di Paris. Pertubuhan ini bertujuan membantu orang2 miskin yang memerlukan bantuan tanpa mengira bangsa dan agama, berupa derma siswa, buku2 teks sekolah, yuran dan seragam sekolah, memberi makanan kepada orang2 miskin, melawat hospital2, memberi pekerjaan dan projek persendirian. Pertubuhan ini beralamat di Petaling Jaya.
2. Persatuan Jururawat Katolik Malaysia – Ditubuhkan pada tahun 1947. Tujuannya adalah untuk mengukuhkan hubungan antara jururawat Katolik , mengambil bahagian dalam kemajuan jururawat, mengadakan seminar, hari jururawat, menyuarat tahunan, majlis sosial, surat berita, majalah dan lain2. Pertubuhan ini adalah cawangan kepada Pertubuhan Jururawat Katolik Antarabangsa di Belgium. Cogankatanya adalah ‘Kasih sayang dan Perkhidmatan’.
3. Persatuan Sekerja Pemuda Kristian YCW Malaysia – Merupakan cawangan kepada Persatuan YCW Antarabangsa. Bertujuan menggalakkan semangat kerohanian Kristian, memahami orang lain tanpa mengira bangsa dan agama dan memberi latihan kepada semua pemuda di semua peringkat.
4. Liga Wanita Katolik – Bertujuan menggalakkan perasaan kerjasama sosial dan kerjasama antara wanita Katolik semua bangsa. Perjumpaan bulanan diadakan setiap hari Jumaat. Terdapat juga pertubuhan lain yang mencontohi pertubuhan ini , tetapi tidak jelas tujuannya kerana sebab2 politik.
5. Dan sebagainya …….

Ahli sejarah Welles dalam bukunya, ‘Pengenalan sejarah Manusia’ mengatakan , “Besar kemungkinan bahawa agama Kristian yang diamalkan oleh penganut2 Kristian sekarang tidak dikenali oleh Nabi Isa a.s”. Maka kesimpulannya Kristian yang tersebar luas ke seluruh dunia sekarang ini bukannya ajaran tulin dari Yesus / Nabi Isa a.s malah telah ditokok tambah, diubah suai mengikut selera dan bercampur aduk dengan segala macam percanggahan. Adalah diharapkan agar umat Kristian buka lah pintu hati dan berfikirlah dengan sedalam-dalamnya, jangan hanya menurut kata gereja secara membuta-tuli kerana manusia masing2 dianugerahkan oleh Allah S.w.t satu akal yang tidak ternilai harganya. Gunakanlah ia sebaik mungkin demi kebahagiaan kita di dunia dan di akhirat.

“Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran dari kesesatan.” Surah Al Baqarah : Ayat 256
“Dan katakanlah (Hai Muhammad), “Kebenaran itu ialah yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman hendaklah ia beriman, dan sesiapa yang mahu kufur engkar biarlah dia mengengkarinya.” Surah Al Kahfi : Ayat 29
“Segolongan dari Ahli Kitab ingin menyesatkan kamu, padahal mereka (sebenarnya) tidak menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka tidak menyedarinya. Hai Ahli Kitab, mengapa kamu mengingkari ayat-ayat Allah, padahal kamu mengetahui (kebenarannya). Hai Ahli Kitab, mengapa kamu mencampur adukkan yang haq dengan yang bathil dan menyembunyikan kebenaran padahal kamu mengetahuinya?” Surah Aali Imran : Ayat 69 – 71
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” Surah Al Maidah : Ayat 51
“Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persahabatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya kami ini orang Nasrani”. Yang demikian itu disebabkan kerana di antara mereka itu (orang-orang Nasrani) terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) kerana sesungguhnya mereka tidak menyombongkan diri. Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur′an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: “Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur′an dan kenabian Muhammad s.a.w.).” Surah Al Maidah : Ayat 82 – 83
“Maka kerana itu serulah (mereka kepada agama ini) dan tetaplah sebagai mana diperintahkan kepadamu dan janganlah mengikuti hawa nafsu mereka dan katakanlah : “Aku beriman kepada semua Kitab yang diturunkan Allah dan aku diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu. Allah-lah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal-amal kami dan bagi kamu amal-amal kamu. Tidak ada pertengkaran antara kami dan kamu, Allah mengumpulkan antara kita dan kepada-Nya lah kembali (kita)” Surah As Syuura : Ayat 15
“Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.  Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu kerana agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” Surah Al Mumtahanah : Ayat 8 -9
Best Blogger Tips

Sifat-sifat Nabi Muhammad S.a.w


Fizikal Nabi Muhammad SAW
Telah dikeluarkan oleh Ya’kub bin Sufyan Al-Faswi dari Al-Hasan bin Ali ra. katanya: Pernah aku menanyai bapa saudaraku (dari sebelah ibu) Hind bin Abu Halah, dan aku tahu dia memang sangat pandai mensifatkan perilaku Rasulullah SAW, padahal aku ingin sekali untuk disifatkan kepadaku sesuatu dari sifat beliau yang dapat aku mencontohinya, maka dia berkata: Adalah Rasulullah SAW itu seorang yang agung yang senantiasa diagungkan, wajahnya berseri-seri layak bulan di malam purnamanya, tingginya cukup tidak terlalu ketara, juga tidak terlalu pendek, dadanya bidang, rambutnya selalu rapi antara lurus dan bergelombang, dan memanjang hingga ke tepi telinganya, lebat, warnanya hitam, dahinya luas, alisnya lentik halus terpisah di antara keduanya, yang bila beliau marah kelihatannya seperti bercantum, hidungnya mancung, kelihatan memancar cahaya ke atasnya, janggutnya lebat, kedua belah matanya hitam, kedua pipinya lembut dan halus, mulutnya tebal, giginya putih bersih dan jarang-jarang.
Di dadanya tumbuh bulu-bulu yang halus, tengkuknya memanjang, berbentuk sederhana, berbadan besar lagi tegap, rata antara perutnya dan dadanya, luas dadanya, lebar antara kedua bahunya, tulang belakangnya besar, kulitnya bersih, antara dadanya dan pusatnya dipenuhi oleh bulu-bulu yang halus, pada kedua teteknya dan perutnya bersih dari bulu, sedang pada kedua lengannya dan bahunya dan di atas dadanya berbulu pula, lengannya panjang, telapak tangannya lebar, halus tulangnya, jari telapak kedua tangan dan kakinya tebal berisi daging, panjang ujung jarinya, rongga telapak kakinya tidak menyentuh tanah apabila beliau berjalan, dan telapak kakinya lembut serta licin tidak ada lipatan, tinggi seolah-olah air sedang memancar daripadanya, bila diangkat kakinya diangkatnya dengan lembut (tidak seperti jalannya orang menyombongkan diri), melangkah satu-satu dan perlahan-lahan, langkahnya panjang-panjang seperti orang yang melangkah atas jurang, bila menoleh dengan semua badannya, pandangannya sering ke bumi, kelihatan dia lebih banyak melihat ke arah bumi daripada melihat ke atas langit, jarang dia memerhatikan sesuatu dengan terlalu lama, selalu berjalan beriringan dengan sahabat-sahabatnya, selalu memulakan salam kepada siapa yang ditemuinya.
Kebiasaannya
Kataku pula: Sifatkanlah kepadaku mengenai kebiasaannya!
Jawab bapa saudaraku: Adalah Rasulullah SAW itu kelihatannya seperti orang yang selalu bersedih, senantiasa banyak berfikir, tidak pernah beristirehat panjang, tidak berbicara bila tidak ada keperluan, banyak diamnya, memulakan bicara dan menghabiskannya dengan sepenuh mulutnva, kata-katanya penuh mutiara mauti manikam, satu-satu kalimatnya, tidak berlebih-lebihan atau berkurang-kurangan, lemah lembut tidak terlalu kasar atau menghina diri, senantiasa membesarkan nikmat walaupun kecil, tidak pernah mencela nikmat apa pun atau terlalu memujinya, tiada seorang dapat meredakan marahnya, apabila sesuatu dari kebenaran dihinakan sehingga dia dapat membelanya.
Dalam riwayat lain, dikatakan bahawa dia tidak menjadi marah kerana sesuatu urusan dunia atau apa-apa yang bertalian dengannya, tetapi apabila dia melihat kebenaran itu dihinakan, tiada seorang yang dapat melebihi marahnya, sehingga dia dapat membela kerananya. Dia tidak pernah marah untuk dirinya, atau membela sesuatu untuk kepentingan dirinya, bila mengisyarat diisyaratkan dengan semua telapak tangannya, dan bila dia merasa takjub dibalikkan telapak tangannya, dan bila berbicara dikumpulkan tangannya dengan menumpukan telapak tangannya yang kanan pada ibu jari tangan kirinya, dan bila dia marah dia terus berpaling dari arah yang menyebabkan ia marah, dan bila dia gembira dipejamkan matanya, kebanyakan ketawanya ialah dengan tersenyum, dan bila dia ketawa, dia ketawa seperti embun yang dingin.
Berkata Al-Hasan lagi: Semua sifat-sifat ini aku simpan dalam diriku lama juga. Kemudian aku berbicara mengenainya kepada Al-Husain bin Ali, dan aku dapati ianya sudah terlebih dahulu menanyakan bapa saudaraku tentang apa yang aku tanyakan itu. Dan dia juga telah menanyakan ayahku (Ali bin Abu Thalib ra.) tentang cara keluar beliau dan masuk beliau, tentang cara duduknya, malah tentang segala sesuatu mengenai Rasulullah SAW itu.
Keadaannya di rumah
Berkata Al-Hasan ra. lagi: Aku juga pernah menanyakan ayahku tentang masuknya Rasulullah SAW lalu dia menjawab: Masuknya ke dalam rumahnya bila sudah diizinkan khusus baginya, dan apabila dia berada di dalam rumahnya dibahagikan masanya tiga bahagian. Satu bahagian khusus untuk Allah ta’ala, satu bahagian untuk isteri-isterinya, dan satu bahagian lagi untuk dirinya sendiri. Kemudian dijadikan bahagian untuk dirinya itu terpenuh dengan urusan di antaranya dengan manusia, dihabiskan waktunya itu untuk melayani semua orang yang awam mahupun yang khusus, tiada seorang pun dibezakan dari yang lain. Di antara tabiatnya ketika melayani ummat, dia selalu memberikan perhatiannya kepada orang-orang yang terutama untuk dididiknya, dilayani mereka menurut kelebihan diri masing-masing dalam agama.
Ada yang keperluannya satu ada yang dua, dan ada yang lebih dari itu, maka dia akan duduk dengan mereka dan melayani semua urusan mereka yang berkaitan dengan diri mereka sendiri dan kepentingan ummat secara umum, cuba menunjuki mereka apa yang perlu dan memberitahu mereka apa yang patut dilakukan untuk kepentingan semua orang dengan mengingatkan pula: “Hendaklah siapa yang hadir menyampaikan kepada siapa yang tidak hadir. Jangan lupa menyampaikan kepadaku keperluan orang yang tidak dapat menyampaikannya sendiri, sebab sesiapa yang menyampaikan keperluan orang yang tidak dapat menyampaikan keperluannya sendiri kepada seorang penguasa, nescaya Allah SWT akan menetapkan kedua tumitnya di hari kiamat”, tiada disebutkan di situ hanya hal-hal yang seumpama itu saja. Dia tidak menerima dari bicara yang lain kecuali sesuatu untuk maslahat ummatnya. Mereka datang kepadanya sebagai orang-orang yang berziarah, namun mereka tiada meninggalkan tempat melainkan dengan berisi. Dalam riwayat lain mereka tiada berpisah melainkan sesudah mengumpul banyak faedah, dan mereka keluar dari majlisnya sebagai orang yang ahli dalam hal-ehwal agamanya.
Keadaannya di luar rumah
Berkata Al-Hasan r.a. lagi: Kemudian saya bertanya tentang keadaannya di luar, dan apa yang dibuatnya? Jawabnya: Adalah Rasulullah SAW ketika di luar, senantiasa mengunci lidahnya, kecuali jika memang ada kepentingan untuk ummatnya. Dia selalu beramah-tamah kepada mereka, dan tidak kasar dalam bicaranya. Dia senantiasa memuliakan ketua setiap suku dan kaum dan meletakkan masing-masing di tempatnya yang layak. Kadang-kadang dia mengingatkan orang ramai, tetapi dia senantiasa menjaga hati mereka agar tidak dinampakkan pada mereka selain mukanya yang manis dan akhlaknya yang mulia.
Dia selalu menanyakan sahabat-sahabatnya bila mereka tidak datang, dan selalu bertanyakan berita orang ramai dan apa yang ditanggunginya. Mana yang baik dipuji dan dianjurkan, dan mana yang buruk dicela dan dicegahkan. Dia senantiasa bersikap pertengahan dalam segala perkara, tidak banyak membantah, tidak pernah lalai supaya mereka juga tidak suka lalai atau menyeleweng, semua perkaranya baik dan terjaga, tidak pernah meremehkan atau menyeleweng dari kebenaran, orang-orang yang senantiasa mendampinginya ialah orang-orang paling baik kelakuannya, yang dipandang utama di sampingnya, yang paling banyak dapat memberi nasihat, yang paling tinggi kedudukannya, yang paling bersedia untuk berkorban dan membantu dalam apa keadaan sekalipun.
Majlisnya
Berkata Al-Hasan ra. lagi: Saya lalu bertanya pula tentang majlis Nabi SAW dan bagaimana caranya ? Jawabnya: Bahawa Rasulullah SAW tidak duduk dalam sesuatu majlis, atau bangun daripadanya, melainkan dia berzikir kepada Allah SWT Dia tidak pernah memilih tempat yang tertentu, dan melarang orang meminta ditempatkan di suatu tempat yang tertentu. Apabila dia sampai kepada sesuatu tempat, di situlah dia duduk sehingga selesai majlis itu dan dia menyuruh membuat seperti itu. Bila berhadapan dengan orang ramai diberikan pandangannya kepada semua orang dengan sama rata, sehingga orang-orang yang berada di majlisnya itu merasa tiada seorang pun yang diberikan penghormatan lebih darinya.
Bila ada orang yang datang kepadanya kerana sesuatu keperluan, atau sesuatu maslahat, dia terus melayaninya dengan penuh kesabaran hinggalah orang itu bangun dan kembali. Dia tidak pemah menghampakan orang yang meminta daripadanya sesuatu keperluan, jika ada diberikan kepadanya, dan jika tidak ada dijawabnya dengan kata-kata yang tidak mengecewakan hatinya. Budi pekertinya sangat baik, dan perilakunya sungguh bijak. Dia dianggap semua orang seperti ayah, dan mereka dipandang di sisinya semuanya sama dalam hal kebenaran , tidak berat sebelah. Majlisnya semuanya ramah-tamah, segan-silu, sabar menunggu, amanah, tidak pemah terdengar suara yang tinggi, tidak dibuat padanya segala yang dilarangi, tidak disebut yang jijik dan buruk, semua orang sama kecuali dengan kelebihan taqwa, semuanya merendah diri, yang tua dihormati yang muda, dan yang muda dirahmati yang tua, yang perlu selalu diutamakan, yang asing selalu didahulukan.
Ketika bersama sahabat-sahabatnya
Berkata Al-Hasan ra. lagi: Saya pun lalu menanyakan tentang kelakuan Rasulullah SAW pada orang-orang yang selalu duduk-duduk bersama-sama dengannya? Jawabnya: Adalah Rasulullah SAW selalu periang orangnya, pekertinya mudah dilayan, seialu berlemah-lembut, tidak keras atau bengis, tidak kasar atau suka berteriak-teriak, kata-katanya tidak kotor, tidak banyak bergurau atau beromong kosong segera melupakan apa yang tiada disukainya, tidak pernah mengecewakan orang yang berharap kepadanya, tidak suka menjadikan orang berputus asa. Sangat jelas dalam perilakunya tiga perkara yang berikut. Dia tidak suka mencela orang dan memburukkannya. Dia tidak suka mencari-cari keaiban orang dan tidak berbicara mengenai seseorang kecuali yang mendatangkan faedah dan menghasilkan pahala.
Apabila dia berbicara, semua orang yang berada dalam majlisnya memerhatikannya dengan tekun seolah-olah burung sedang tertengger di atas kepala mereka. Bila dia berhenti berbicara, mereka baru mula berbicara, dan bila dia berbicara pula, semua mereka berdiam seribu bahasa. Mereka tidak pernah bertengkar di hadapannya. Dia tertawa bila dilihatnya mereka tertawa, dan dia merasa takjub bila mereka merasa takjub. Dia selalu bersabar bila didatangi orang badwi yang seringkali bersifat kasar dan suka mendesak ketika meminta sesuatu daripadanya tanpa mahu mengalah atau menunggu, sehingga terkadang para sahabatnya merasa jengkel dan kurang senang, tetapi dia tetap menyabarkan mereka dengan berkata: “Jika kamu dapati seseorang yang perlu datang, hendaklah kamu menolongnya dan jangan mengherdiknya!”. Dia juga tidak mengharapkan pujian daripada siapa yang ditolongnya, dan kalau mereka mahu memujinya pun, dia tidak menggalakkan untuk berbuat begitu. Dia tidak pernah memotong bicara sesiapa pun sehingga orang itu habis berbicara, lalu barulah dia berbicara, atau dia menjauh dari tempat itu.
Ketika diamnya
Berkata Al-Hasan r.a. lagi: Saya pun menanyakan pula tentang diamnya, bagaimana pula keadaannya? Jawabnya: Diam Rasulullah SAW bergantung kepada mempertimbangkan empat hal, iaitu: Kerana adab sopan santun, kerana berhati-hati, kerana mempertimbangkan sesuatu di antara manusia, dan kerana bertafakkur. Adapun sebab pertimbangannya ialah kerana persamaannya dalam pandangan dan pendengaran di antara manusia. Adapun tentang tafakkurnya ialah pada apa yang kekal dan yang binasa. Dan terkumpul pula dalam peribadinya sifat-sifat kesantunan dan kesabaran.
Tidak ada sesuatu yang boleh menyebabkan dia menjadi marah, ataupun menjadikannya membenci. Dan terkumpul dalam peribadinya sifat berhati-hati dalam empat perkara, iaitu: Suka membuat yang baik-baik dan melaksanakannya untuk kepentingan ummat dalam hal-ehwal mereka yang berkaitan dengan dunia mahupun akhirat, agar dapat dicontohi oleh yang lain. Dia meninggalkan yang buruk, agar dijauhi dan tidak dibuat oleh yang lain. Bersungguh-sungguh mencari jalan yang baik untuk maslahat ummatnya, dan melakukan apa yang dapat mendatangkan manfaat buat ummatnya, baik buat dunia ataupun buat akhirat.
Best Blogger Tips

Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 1


Quantcast
Assalaamu’alaikum w.b.t……. Kita semua telah sedia maklum tentang agama Kristian. Tetapi adakah kita mengetahui susur galurnya yang menyebabkannya tersebar ke rantau ini? Setiap sesuatu itu ada sejarahnya yang tersendiri dan sesuatu proses pembelajaran tidak akan lengkap tanpa mengetahui sejarahnya terlebih dahulu. Jika anda belajar teknologi maklumat pun anda mesti belajar sejarah bermulanya IT, begitu lah dengan agama Kristian, untuk kita lebih memahami Kristian maka perlulah dipelajari sejarahnya. Sepertimana umat Kristian ada mempelajari tentang Islam melalui ilmu Islamologi, begitu juga lah seharusnya umat Islam mempelajari tentang Kristian melalui ilmu Kristologi.
Sebelum itu perhatikan ayat2 ini dalam Kitab Bible , Surah Matius
10:34 “Jangan kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk membawa damai di atas bumi; Aku datang bukan untuk membawa damai, melainkan pedang.
10:35 Sebab Aku datang untuk memisahkan orang dari ayahnya, anak perempuan dari ibunya, menantu perempuan dari ibu mertuanya,
10:36 dan musuh orang ialah orang-orang seisi rumahnya.
Menurut Bible, ayat diatas disebut sendiri oleh Yesus. Ini bercanggah sama sekali seperti apa yang selalu dikatakan oleh mereka, iaitu Yesus datang membawa kasih. Sedangkan dalam kitab tersebut menyebut Yesus datang membawa pedang, memisahkan orang dari ayahnya dan sebagainya. Ini bererti perintah peperangan di situ.
Jangan pula anda salah faham, saya bukannya ingin mengajak anda untuk masuk agama Kristian, tetapi saya mahu mengajak anda agar lebih mengenali Kristian bagi memudahkan kita untuk memberi faham kepada mereka-mereka yang masih terpedaya dengan agama yang telah diselewengkan dari ajaran asal Yesus / Nabi Isa a.s  itu. Untuk kita mendakwah mereka, kita mesti faham keadaan mereka, baru nanti tidak terpinga-pinga untuk menjawab hujjah dari mereka. Jika kita hanya memberi hujjah dari kaca mata Islam, sudah tentu amat payah bagi mereka untuk menerimanya kerana bagi mereka, Islam itu bukan agama yang betul dalam kaca mata mereka. Maka adalah perlu kita fahami agama mereka, dan nanti kita boleh terangkan mana yang tidak betul dalam ajaran mereka, bandingkan kedua agama besar ini agar mereka pun menjadi faham dan insyaAllah nanti akan terserlah mana yang HAK dan mana yang BATHIL.
Tetapi bagi yang Muslim, adalah dinasihatkan agar fahami dulu Islam dengan sebaik mungkin dan kuatkan aqidah terlebih dahulu sebelum menongkah lebih jauh. Jangan pula kita tidak ada asas yang kukuh dalam Islam sudah mahu mengkaji lebih jauh dalam agama mereka, dibimbangi lain pula jadinya nanti. Maka ilmu agama Islam perlu diperkukuhkan terlebih dahulu, sekurang-kurangnya asas mesti tahu. Nanti baru lah insyaAllah sesuai untuk kita mengkaji dengan lebih mendalam tentang Kristian. Bukan sahaja dapat memberi kita ilmu untuk mendakwah mereka, tetapi juga dapat menambah dan menguatkan IMAN kita sendiri terhadap agama yang HAK / BENAR dan satu-satunya agama yang diredhai Allah S.w.t iaitu ISLAM.
Agama Kristian berasal dari Palestine, di Timur Tengah. Agama Kristian mula tersebar luas di tiga buah benua iaitu Afrika, Eropah dan Asia.  Di Afrika, Kristian menjadi agama rasmi negara Habsyah dalam abad ke 4. Daerah Asia terutamanya Asia selatan dan Asia Timur menerima Kristian agak terlewat sedikit. Perluasan besar Kristian berlaku di Eropah, kemudian ia menular ke bahagian-bahagian lain dunia.
Kedatangan Kristian ke daerah nusantara Melayu (Malaysia, Filipina dan Indonesia) sangat rapat hubungannya dengan gerakan perluasan daerah Portugal, Sepanyol dan Belanda. Pada tahun 1511, orang-orang Portugis telah menawan kota dan pelabuhan Melaka, dan menjadikannya sebagai pusat kegiatan mereka. Kemudian mereka menyelinap masuk ke Maluku, Tiongkok dan Jepun. Di mana sahaja mereka membuat kolonisasi yang tetap , mereka mengubah agama penduduk-penduduknya menjadi Kristian dan memperkenalkan bahasa Portugis.
Asas kemasukan Kristian ke kepulauan Melayu ini pun nyata sudah berbeza dengan Islam.  Kristian masuk melalui penjajah yang dengan rakusnya menjajah negara orang lain, sedangkan Islam hanya masuk melalui pedagang2 Arab, India dan beberapa bangsa lagi dengan cara perdagangan. Mereka berdagang dan sambil-sambil itu mereka mendakwah agama Islam dengan cara yang baik, alhamdulillah.
Sementara orang-orang Portugis meluaskan daerahnya ke Timur, orang-orang Sepanyol pula meluaskan daerahnya ke arah Barat. Mereka menakluki daerah yang luas  di benua Amerika dan dari Amerika kemudiannya ke Lautan Teduh. Filipina merupakan daerahnya yang paling utama di Lautan Teduh dan di sana mereka bertapak secara kekal sejak tahun 1565. Undang-undang Sepanyol dan undang-undang Portugis terhadap perkara agama, bahasa dan kebudayaan pada umumnya sama dengan Portugis. Malah sebenarnya sejak tahun 1580 hingga ke tahun 1640 setelah Portugal ditakluki oleh Philip II, Raja Sepanyol (1527 – 1598) yang juga telah memberikan namanya kepada Filipina,  maka Sepanyol dan Portugis telah disatukan di bawah pemerintahan Sepanyol yang tunggal.
Philip II telah tercatat dalam sejarah sebagai seorang pembela kepercayaan  Roman Katolik yang berani. Dia menganggap orang-orang Moor dan orang-orang Kristian Protestant sebagai musuhnya yang utama. Dia telah menentang Kristian Protestant terutama sekali di negeri Belanda yang di bawah pemerintahannya. Negara tersebut telah memberontak terhadapnya dengan berhasil sekali. , dan kejadian ini bukan sahaja penting ertinya bagi Eropah, kerana peperangan Hispano-Portugis menentang ‘Moor’ dan Protestant itu tidak terbatas di Eropah dan daerah Laut Tengah yang berjiran dengannya sahaja, tetapi juga telah dilanjutkan hingga ke Asia Tenggara.
Apabila orang-orang Sepanyol sampai di Mindanao di Filipina, setelah mengelilingi setengah bulatan dunia ini dari arah barat, mereka telah berhadapan dengan musuh tradisinya di bahagian paling timur, iaitu orang-orang Islam. Orang2 Islam ini mereka sebut juga sebagai orang2 ‘Moro’. Dalam abad ke 17, didapati bahawa orang2 Belanda bekerjasama dengan orang2 Islam / Moro ini dalam perjuangannya menentang Sepanyol, dan kekuasaan Sepanyol hampir menemui nasib yang sama dengan nasib orang2 Portugis di Asia Tenggara.
Pada tahun 1602, Syarikat Hindia-Timur yang terkenal dengan nama V.O.C (Verenigde Oostindische Compagnie) telah ditubuhkan.  Syarikat ini bukan sahaja bertindak sebagai syarikat dagang tetapi juga menerima hak2 kekuasaan. Syarikat ini diberi izin untuk mengikat perjanjian dan persekutuan dengan pengiran2 dan lain2 raja yang berkuasa atas nama negara Belanda, dan juga untuk mendirikan perbentengan dan mengambil serta mengangkat pegawai2 pentadbir, hakim2 dan askar2 tetapi semuanya itu harus mengangkat sumpah taat setia kepada pemerintahan negara Belanda.
Dalam masa abad ke 17, kekuasaan orang2 Portugis di Asia Tenggara telah pecah, dan pemerintahan orang2 Sepanyol hanya terbatas kepada Filipina sahaja. Jatuhnya Melaka (1641) secara khusus telah menguntungkan kedudukan perdagangan di Betawi yang menjadi pusat kekuasaan Belanda di Asia. Akhirnya satu sahaja daerah yang menjadi milik orang2 Portugis dan dalam hal ini, kepulauan timur Portugis mempunyai kedudukan yang sama di Asia Tenggara seperti Makao di Asia Timur.
Kekuasaan Eropah di Asia Tenggara dalam abad ke 17 dan ke 18 tidak bertambah dari keadaannya dalam abad ke 16. Kemerosotan kekuatan Sepanyol juga secara umum telah mula dirasai di Filipina. Daerah jajahan Belanda terdiri dari beberapa pusat yang kuat, biasanya di pesisir dan dari pesisir daerah pengaruhnya mencapai masuk ke pedalaman atau di sepanjang jalan kapal. Dalam abad yang ke 18, pengaruh Belanda bertambah kuat lagi di Jawa, tetapi gambaran pada umumnya ialah bahawa daerah di bawah V.O.C itu masih dan tetap menjadi sebuah koloni perdagangan.
Pada kebanyakan tempat, terutama di Maluku, penggantian pemerintahan Portugis dengan pemerintahan Belanda melibatkan pula satu penggantian agama Kristian dari mazhab Roman Katolik menjadi mazhab Protestant. Akan tetapi sebuah pertubuhan dagang seperti V.O.C tidak begitu berminat untuk menukar agama di tempat2 miliknya dan daerah2 pengaruhnya seperti negara2 Portugal dan Sepanyol. Malah sebenarnya setelah kegiatan misi2 Roman Katolik menggelombang naik pada pertengahan abad ke 16 , maka kemerosotan telah berlaku dalam masa 25 tahun yang terakhir dalam abad itu , sehingga yang demikian tidaklah dapat dilihat sesuatu kemajuan agama Kristian yang nyata di daerah2 tersebut.
Pada akhir abad yang ke 18 dan permulaan abad ke 19, beberapa peristiwa telah berlaku seperti pembubaran V.O.C, masa peralihan yang singkat di bawah pemerintahan Inggeris, dan pembentukan Hindia-Timur Belanda di bawah pemerintahan Belanda. Daripada sebuah koloni dagang menjadi sebuah koloni pertanian, yang berpusat di Jawa. Daerah ini tidak meliputi Melaka, yang ditakluk oleh Inggeris pada 1824.
Masa permulaan 25 tahun dalam abad ke 19 merupakan satu masa pengawasan negara dan perencanaan negara secara tersusun. Raja William I (yang memerintah dari 1813-40) menjadi penganjur siasah tersebut. Dia meneruskan kegiatan2 gereja zaman V.O.C dalam ‘Gereja Protestant di Hindia Belanda’. Gereja ini telah didirikan tersendiri dari gereja protestant di negeri Belanda.
V.O.C telah mempengaruhi pihak2 gereja yang berkuasa dalam hal memilih kaum pendeta Protestant untuk bekerja di timur, dengan jalan membuat tuntutan2 istimewanya sendiri, tetapi sekurang2 nya pemilihan itu pada saat terakhirnya tetap merupakan perkara dalam lingkungan kuasa gereja. Pemilihan di negara Belanda telah ditugaskan kepada sebuah jawatankuasa yang diangkat oleh raja, dan di dalam jawatankuasa ini hanya satu atau dua orang2 terkemuka gereja yang menjadi anggota kerana kedudukannya itu.
Semua penganut Protestant di Hindia-Belanda harus menjadi anggota gereja Protestant di daerah itu, biar apa pun jua bangsa atau kepercayaannya. William I telah memberikan kepada gereja ini konstitusi yang menjunjung dasar bahawa sesuatu hal yang dilakukan di Hindia Belanda haruslah dengan pengetahuan dan campur tangan pemerintah. Majlis gereja Betawi kini secara rasmi telah diberi satu fungsi kepimpinan di dalam gereja, sebagai lanjutan keadaan yang telah berkembang di bawah V.O.C.  Sampai lama dalam abad ke 19 , satu peraturan baru masih terus berlaku bahawa presiden dewan gereja itu mestilah  seorang anggota dewan tertinggi dalam negeri iaitu Dewan Kepulauan Hindia Belanda. Pengangkatan oleh gereja tidak boleh dilakukan tanpa persetujuan pemerintah.
Apabila tugas2 gereja di timur secara tegas diletakkan di bawah pengawasan pemerintah dalam abad ke 17, maka keadaan itu pada permulaannya telah menimbulkan protes daripada pihak gereja yang berkuasa di negeri Belanda dan juga di Betawi. Kemudian hal itu telah diterima tanpa sungutan , sebagai lanjutan keadaan dalam zaman V.O.C. Pada hakikatnya, pengawasan negara terhadap gereja pada masa itu malah diperkuatkan dari sebelumnya. Dalam zaman V.O.C gereja tidak dapat berkembang sedemikian rupa sehingga menarik perhatian, kerana kepentingan dagang biasanya mengatasi kepentingan gereja tetapi pada dasarnya perluasan daerah gereja telah diakui oleh pihak yang berkuasa.
Sampai di sini dahulu dalam bahagian pertama ini dan dalam bahagian kedua nanti insyaAllah akan diberikan penjelasan  tentang kemasukan Kristian ke Tanah Melayu dan konsep-konsep asas iman mereka. Kesimpulannya, sejarah sendiri telah membuktikan bahawa kemasukan agama Kristian ke kepulauan melayu ini adalah melalui PENJAJAHAN , tidak seperti meluasnya Islam di daerah sini dengan melalui jalan PERDAGANGAN. Maka ini tertolak hujjah-hujjah dari Kristian yang mengatakan bahawa Islam tersebar dengan pedang, sedangkan yang kita dapat lihat agama kristian lah yang tersebar melalui peperangan dan penjajahan.
Ini berbeza dengan apa yang berlaku dalam zaman Nabi Muhammad S.a.w. Islam bukan semata2 tersebar melalui pedang, tetapi kita lihatlah permulaan dakwah Islam itu hanya dengan cara one to one, dan dengan cara yang amat berhikmah. Tetapi setelah Islam diserang, orang2 Islam diseksa dan dibunuh, barulah Allah perintahkan agar Nabi dan para sahabat bersiap sedia untuk berperang. Tetapi lihatlah, peperangan BUKAN dimulakan oleh Islam, malahan Islam terpaksa berperang kerana diserang terlebih dahulu. Bagi mereka yang mempunyai hati yang jernih dan terang, fikiran yang matang dan akal yang waras dapat menilai sendiri tentang perkara tersebut.  Wallahu a’lam
Best Blogger Tips

Misteri: Manusia boleh lihat bunian


Quantcast
Umat Islam tak digalak berkawan dengan makhluk ghaib kerana tidak diketahui beriman atau kafir.
DI sebalik dunia nyata yang kita tempuhi, ada kehidupan sama seperti manusia tetapi terselindung dan tidak dapat disingkap pancaindera biasa.
Penduduk alam ghaib itu dikatakan memiliki budaya setempat seperti bermain kompang dan berzanji, memiliki wajah dan fizikal seperti manusia.
Penghuni dunia itu juga hidup bermasyarakat, mendirikan rumah dan penempatan sama seperti kita malah dikatakan turut menunaikan haji dengan menaiki kenderaan sama seperti manusia.
“Apa yang membezakan orang bunian dengan manusia ialah jika berpakaian, semuanya mesti satu warna. Dari baju ke seluar sama warna,” kata Pengasas Pusat Rawatan Islam Manarah di Kuang, Selangor; Dr Jahid Sidik.
Dr Jahid yang juga bekas pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya berkata, selain warna pakaian; berdasarkan pengalaman dan kes yang dirujuk kepadanya, semua aktiviti bunian sama seperti manusia.
“Cuma manusia tidak nampak mereka. Dalam al-Quran juga menyatakan manusia tidak dapat melihat makhluk ghaib seperti syaitan, jin dan bunian kerana mereka tidak memiliki jasad. Manusia memiliki empat unsur iaitu air, api, tanah dan angin tetapi bunian menyamai jin hanya memiliki unsur api dan angin (menyebabkan mereka tidak berjasad),” katanya.
Beliau yang berpengalaman hampir 15 tahun dalam perubatan Islam berkata, sehingga kini ada dua teori dikemukakan mengenai kewujudan dan asal usul orang bunian.
“Mengikut cerita orang lama termasuk guru saya; asal bunian ialah apabila manusia berkahwin dengan jin. Sememangnya dalam kitab fekah ada perbincangan mengenai perkahwinan antara manusia dan jin.
“Berdasarkan pengalaman yang dirujuk kepada saya, membuktikan perkahwinan antara jin dan manusia memang berlaku dalam kehidupan ini,” katanya yang turut menjelaskan bahawa perkahwinan itu menyebabkan bunian memiliki rupa dan budaya seperti manusia tetapi memiliki unsur api dan angin menyamai jin.
Satu teori lain mengenai kewujudan bunian adalah mereka pada asalnya manusia alim dan soleh, taat kepada perintah Allah tetapi akibat sebab tertentu, mereka terlalai dan melakukan kejahatan.
“Akibat malu berhadapan dengan manusia, mereka berdoa kepada Allah supaya kewujudan mereka tidak dilihat manusia. Ada versi mengatakan kejadian ini berlaku pada zaman Sahabat tetapi ada yang mengatakan ia berlaku sebelum zaman Rasulullah serta pada zaman Nabi-Nabi terdahulu,” katanya.
Beliau berkata, manusia biasa tidak dapat melihat bunian atau jin tetapi keadaan itu boleh berlaku dalam beberapa keadaan tertentu, dengan izin Allah. Antaranya apabila ada jin atau bunian yang menumpang dalam badannya tanpa disedari individu itu.
“Ada orang berkata, bayi dapat melihat bunian atau jin kerana mereka masih suci. Itu tidak benar, sebenarnya bayi dapat melihat perkara ghaib itu kerana bunian atau jin menumpang di badannya.
“Ada satu kes seorang bapa mendakwa anak kecilnya istimewa (psikik) kerana dapat melihat benda ghaib. Selepas dibawa kepada saya, didapati dalam badannya ada jin dan selepas makhluk itu dikeluarkan, anak kecil itu kembali normal,” katanya.
Selain itu, manusia mampu melihat bunian jika makhluk itu menzahirkan jasadnya dan kebiasaannya kemampuan bunian menunjukkan fizikalnya berlaku apabila bunian itu mempelajari ilmu tertentu. Sebaliknya manusia juga boleh melihat bunian jika mereka mempelajari ilmu tertentu.
Dr Jahid menceritakan beberapa kes bunian yang dirujuk kepadanya sepanjang terbabit dalam bidang perubatan Islam itu.
“Satu kes di Kota Tinggi, Johor. Dua pemuda masuk ke hutan mencari rotan tetapi seorang daripada mereka hilang ketika hari hampir malam.
“Operasi mencari dijalankan tetapi lelaki itu tetap tidak dijumpai sehinggakan ahli keluarga dan penduduk kampung menganggap pemuda itu sudah meninggal dunia akibat dibaham binatang buas. Masa berlalu dan kehilangan pemuda itu semakin kurang dibualkan penduduk dan ahli keluarga.
“Tiba-tiba, kira-kira lebih setahun selepas kehilangannya, pemuda itu kembali ke rumah keluarganya dan membawa bersama seorang anak dan isteri,” katanya.
Pemuda itu menceritakan, pada hari kehilangannya, dia tersesat dalam hutan dan apabila menjelang malam, ketika mencari jalan keluar, dia terjumpa sebuah rumah.
Selepas berehat semalaman, pemuda itu meminta izin pulang tetapi disuruh pemilik rumah tinggal bersama mereka dan berkahwin dengan anak perempuannya.
Selepas setahun, lelaki itu diizinkan menjenguk keluarganya di alam manusia tetapi selepas itu, dia diberi pilihan oleh mentuanya sama ada ingin terus berada di alam bunian atau bersama manusia. Lelaki itu memilih kekal bersama anak dan isterinya di alam bunian.
Kes kedua diceritakan Dr Jahid berlaku pada tahun-tahun terakhir jemaah haji menggunakan kapal laut sebagai pengangkutan. Dalam sebuah kabin, ditempatkan tiga lelaki dan selepas berkawan, mereka bertukar alamat apabila ingin berpisah.
“Apabila pulang, seorang dari mereka yang tinggal di Kedah mengambil keputusan melawat kenalannya di Muar, Johor. Sebaik sampai di Muar, dia menunjukkan alamat kepada pemandu teksi yang berasa pelik kerana tiada kampung di kawasan itu.
“Apabila sampai, didapati memang tiada penempatan di situ, selepas berjalan masuk ke dalam sedikit, baru dia menjumpai kampung dan rumah kenalannya. Tetapi selepas beberapa ketika berada di tangga rumah kenalan itu, dia ditolak seorang pemuda dan sebaik terjatuh, dia melihat rumah dan kampung ghaib sebaliknya digantikan dengan semak belukar,” katanya.
Kes ketiga lebih menyedihkan. Seorang gadis meminta pertolongan Dr Jahid untuk memisahkannya daripada suaminya lelaki bunian. Beberapa tahun sebelum perkahwinan mereka, lelaki itu mendatangi gadis itu dan mengugut supaya mengahwininya atau gadis itu akan mengalami sakit misteri.
Gadis itu enggan menyebabkan dia diserang penyakit misteri selama dua tahun. Akibat tidak tahan menanggung kesakitan sehingga menyebabkannya lumpuh, gadis itu bersetuju berkahwin dengan lelaki bunian berkenaan.
Bantuan yang diminta daripada Dr Jahid bagaimanapun dibatalkan gadis itu dipercayai selepas diugut suami buniannya dan sehingga kini, tidak diketahui nasib wanita itu.
FAKTA
- Bunian tidak ditakrif dalam al-Quran tetapi keajaiban Allah sama seperti kejadian manusia kembar.
- Manusia yang bersahabat atau berkawan dengan bunian, menjatuhkan martabat mereka sebagai khalifah Allah.
- Tidak seperti jin yang boleh terbang dan memiliki kemampuan lain, Bunian hidup seperti manusia dengan berjalan kaki, bercucuk tanam cuma bezanya mereka tidak dilihat manusia walaupun hidup di alam yang sama.
- Bunian boleh menyakiti manusia secara ghaib tetapi bagi bunian yang mempelajari ilmu tertentu, mereka boleh menyakiti manusia secara fizikal.
- Rawatan digunakan Dr Jahid untuk merawat gangguan jin atau bunian adalah kaedah ketukan. – Tanda-tanda seseorang diganggu bunian atau jin adalah berkelakuan pelik seperti melihat benda ghaib, berat badan kekal tetapi apabila diangkat terasa berat selain kesan aneh pada tubuh badan.
- Manusia tidak digalakkan berkawan dengan bunian kerana sukar diketahui sama ada bunian itu benar-benar beriman atau kafir.
- kaedah menjauhkan gangguan bunian atau jin adalah dengan menjaga ibadat wajib dengan sempurna selain memperbanyakkan ibadat sunat serta solat hajat, solat taubat dan berdoa.
Best Blogger Tips

TRY 100 PLUS & WATER - NOT PANADOL


TRY 100 PLUS & WATER - NOT PANADOL

Hi
If you need to pop a panadol, maybe try 100 plus + water and see whether it works.
DON'T TAKE PANADOL AND PANADOL ACTI FAST AND PANADOL SOLUBLE especially if you have gastric problems

FYI... One real story from a friend....
My husband was working in a hospital as an IT engineer, as the hospital is planning to set up a database of its patient. And he knows some of the doctors quite well.

The doctors used to tell him that whenever they have a headache, they are not willing to take PANADOL (PARACETMOL). In fact,they will turn to Chinese Herbal Medicine or find other alternatives.

This is because Panadol is toxic to the body, and it harms the liver.

According to the doctor, Panadol will reside in the body for at least 5 years. And according to the doctor, there used to be an incident where an air stewardess consumes a lot of panadol during her menstrual as she needs to stand all the time. She's now in her early 30's, and she needs to wash her kidney (DIALYSIS) every month.

As said by the doctor that whenever we have a headache, that's because it is due to the electron/Ion imbalance in the brain. As an alternative solution to cope with this matter, they suggested that we buy 1 or 2 cans of isotonic drink ( eg.100PLUS), and mix it with drinking water according to a ratio of 1:1 or 1:2 (simply, it means one cup 100plus, one cup water.or 2 cups water).

My husband and I have tried this on several occasions, and it seems to work well.

Another method will be to submerge your feet in a basin of warm water so that it bring the blood pressure down from your throbbing head.

As Panadol is a pain killer, the more Panadol you take, the lesser would be your threshold for pain (your endurance level for pain).

We all will fall ill as we aged, for woman, we would need to go through childbirth. Imagine that we had spent our entire life popping quite a substantial amount of Panadol (Pain Killer) when you need to have a surgery or operation, you will need a much more amount of general anesthetic to numb your surgical pain than the average person who seldom or rarely takes Panadol.

If you have a very high intake of Panadol throughout your life (Migraine, Menstrual cramps) it is very likely that normal general anesthetic will have no effects on you as your body is pumped full with panadol and your body is so used to pain killer that you would need a much stronger pain killer, Morphine??

Value your life, THINK b4 you easily pop that familiar pill into your mouth again. Please send this to people you care about.
Best Blogger Tips

KEBURUKAN ANTIOBIOTIK ( HATI-HATI DENGAN AGENDA TERSEMBUNYI YAHUDI)






 

(SUMBER:MAJALAH i-SIHAT EDISI JANUARI 2011)
Best Blogger Tips

penipuan pinjaman peribadi


FROM : ??????iey@ymail.com
salam ...


sy nak kongsi laman web yg buat penipuan pinjaman peribadi ...rasa2 nya dah ramai yg terkena dan tertipu dgn website ni...y terdpt kat web ni hanya komen2 yg baik sj...sy tahu ia tipu kerana sy pernah try berurusan dgn mereka melalui email dan alamat office pon xda dlm map..akaun bank yg digunakan adalah milik org melayu[lelaki] .ini ialah web mereka http://easypaymentcredit.wordpress.com/2010/09/07/pinjaman-peribadi-secara-online-lulus-segera/...harap pihak tuan boleh sebarkan kpd umum agar org ramai x tertipu lg...rs nya mereka ni msh aktif berdasarkan komen yg dibuat oleh mereka sendr...mereka jgk membuat ugutan dgn menggunakan akan disenaraihitamkan oleh pihak BNM .ini alamat yg digunakan oleh mereka http://easypaymentcredit.wordpress.com/2010/09/07/pinjaman-peribadi-secara-online-lulus-segera/ dan ini ialah perjanjian yg dibuat oleh mereka
Tahniah! .Permohonan

pinjaman anda sebanyak RM10,000.00 (Sepuluh Ribu Ringgit Sahaja) telah

diluluskan pada hari ini.



Perjanjian bayaran semula adalah secara ansuran sebanyak RM 206.00

(Dua Ratus Enam Ringgit Sahaja) sebulan dalam tempoh selama 5 tahun

(60 bulan).



Anda dikehendaki mendepositkan Caj Perkhidmatan sebanyak RM 200.00

(Dua Ratus Ringgit Sahaja) ke akaun MAYBANK 162012771719 pada hari

ini.(Untuk mempermudahkan proses pemeriksaan kami)



Sila emailkan kepada kami, Slip Bank  / Slip Internet Banking (scan &

attach) pembayaran berkenaan dengan kadar segera untuk proses

pengesahan.Pihak kami akan menghubungi anda setelah anda selesai

membuat pengesahan.



Wang pinjaman anda akan di depositkan terus ke akaun 

 anda, dalam tempoh kurang dari SATU jam setelah anda

membuat pengesahan berserta lampiran Surat Perjanjian (yang asal akan

dihantar secara pos).



Urusniaga ini akan terbatal dengan serta merta, sekiranya anda gagal

membuat sebarang tindakan untuk melakukan pengesahan tersebut sebelum

jam 5.00 petang .



Oleh itu, pihak kami juga berhak mendakwa anda di Mahkamah, atas

tuduhan Akta 563-Akta Tribunal Perkhidmatan 1997, penyelewengan

perkhidmatan dengan niat dan nama anda juga turut akan DISENARAI

HITAMKAN oleh pihak Bank Negara Malaysia dari membuat sebarang bentuk

pinjaman.



Harap maklum, Terima kasih.

ps ; org yg terburu-buru senang kena tipu
Best Blogger Tips

MACAM-MACAM KISAH KAUM HOMOSEKSUAL DILAKNAT ALLAH




[sim] INFO :Imam Pro Gay, Laris Manis Diundang Kaum Homo

Mudah pula, ia ditasbihkan menjadi seorang imam untuk kalangan penganut seks abnormal, homoseksual atau gay.

Ia yang juga penganut gay ini juga membuat Yayasan The Inner Circle, yang digunakan membantu orang-orang Muslim anti dengan seksualiti mereka.

Dengan motto “Muslim dan homo boleh!” ia akhirnya rajin diundang kalangan homo. Baru-baru ini, ia berada di Belanda atas undangan organisasi homoseksual Belanda COC di Amsterdam.

“Menjadi Muslim dan menjadi homo, keduanya identiti yang kuat. Keduanya menjadi bagian dari siapa saya. Saya berhasil mendamaikan keduanya,” ujarnya dikutip Radio Nederlan.

Muhsin Hendricks, berasal dari keluarga Muslim di Afrika Selatan. Datuknya adalah imam di Masjid Agung di Capetown. Sejak kecil Muhsin menyadari dirinya berbeda. Pada usia muda, ia lebih suka bermain dengan anak patung dan bukan kereta. Ia juga dipandang sebagai keperempuan-perempuanan sehingga sering diolok-olok. Di saat besar Hendricks tetap memilih menjadi Muslim dengan berpraktek kehomoan-nya yang jelas-jelas dilarang dalam agamanya.

Hukum Islam

Alih-alih memutuskan untuk mencari tahu apa kata al-Quran mengenai homoseksualitas, ia mengambil studi Islam di Pakistan, tepatnya di Jamia Dirasat Al-Islamia.

Sebagaimana diketahui, Islam dan al-Quran sangat keras menentang praktik homoseksualiti. Dalam al-Quran surat Al A’raf ayat 80-84, misalnya mengatakan, penganut gay/homoseksualiti dan lesbian sebagai ‘kaum yang melampaui batas’, sampai ketika dalam sejarah di zaman Nabi Luth, Allah menurunkan hujan batu pada mereka.

Kecaman al-Qur'an serupa juga disebutkan dalam Surat An-Nisa: 15 - 16, Al-'Ankabut: 28-35 dan beberapa hadits. Dalam Kitab Minahul Jalil , Imam Malik pernah menyebut, praktek homoseksual dikategorikan zina dan hukuman yang setimpal untuk pelakunya adalah dirajam, baik pelakunya muhshan (sudah menikah) atau ghair muhshan (perjaka). Senada dengan Imam Malik, Imam Syafii  dalam Al Majmu’ mengatakan, praktik homoseksual merupakan hubungan seksual terlarang dalam Islam.

Entah bagaimana ceritanya, Muhsin Hendricks justru menyimpulkan, al-Quran tak menyebut ada pelarangan homoseksualiti. Entah karena tak bisa mencari atau berusaha menutup-tutupi hukum itu, ia rupanya hanya bersandar pada feeling (perasaannya) semata.

"Saya tidak mempercayai apabila Allah yang maha kasih dan penyayang mengutuk saya untuk sesuatu yang saya sendiri tidak memilihnya," ujarnya.

Karena keanehan inilah membuat Hendricks tiba-tiba ditasbihkan menjadi imam di mesjid-mesjid Capetown. Sementara di saat yang sama, perasaan menyukai sesama jenis tidak pernah luntur hingga kini. Oleh kaum homo, Hendricks bahkan dijuluki 'imam merah muda'.

Mengaku pernah enam tahun menikah dan memiliki tiga anak, Hendrick akhirnya bercerai dan kembali pada habitat semula yang dilarang al-Quran.

Melalui yayasan The Inner Circle nya, ia kini laris-manis  diundang kaum  homo dan terus berkempen kekeliruannya. *

Jika mahu terkenal dan laris, maka perlu keanehan. Boleh jadi inilah jurus yang dipakai lelaki Afrika Selatan, Muhsin Hendricks (43).  Meski Islam telah menyatakan homoseksual sebagai perbuatan terlarang dan haram, ia justru berkempen ke mana-mana dengan mengatakan hubungan sesama jenis diperbolehkan.

BBC Radio: British gay Muslims seek Islamic weddings

Activists at a London Pride event in 2005
There is growing visibility of gay Muslims in Britain, although not all are confident about coming out
British gay Muslims are joining the global fight for equality and seeking gay Islamic marriage. The BBC's 5 live Investigates speaks to one couple about their 'nikah' - a Muslim matrimonial contract - and asks how they balance their sexuality with the Islamic faith.
"We met about three years ago, at an iftar - a breaking of fast during Ramadan.
"I think a lot of Muslims find that time of year very spiritual and very enlightening, and so I think that's why our relationship developed, because we spoke about our faith."
"Eventually we went on a date."
Asra recalls the first time she met her partner, Sarah, three years ago. The gay couple, who are also Muslim, are one of a growing number of gay, British Muslims who have cemented their relationship with marriage - Islamic marriage.
Asra fondly remembers the moment Sarah proposed to her.
"After the first date, which was about an hour, Sarah casually asked me to marry her."
Sarah interjects.
"I think it was more like four hours, after dinner, coffee and walking. I didn't really plan it, but it just really seemed like the way it was between us, I should try and keep it as pure as possible.
"That may sound strange being lesbians, but it felt like we should do it the most honourable way we could."

It's still very difficult for me to tell my family about my life being a lesbian. They know I am a believer, they know I am religious, but going as far as saying I am a lesbian is quite hard”
End Quote Asra, gay Muslim

The Muslim way
Asra and Sarah decided upon a 'nikah' - a Muslim matrimonial contract. Whilst nikahs have traditionally been the reserve of heterosexual Muslims, Asra and Sarah were aware that other gay Muslims had followed this route and the couple decided to investigate further.
"A few friends said you don't really have to have an official Imam, but you need someone who is knowledgeable enough about the Qur'an to do it. Fortunately, one of our friends was, and she offered to do it. She's a lesbian herself, and she said we could do it in her home."
Three months after the proposal, the big day came. Asra wore a white shalwar kameez - a traditional Pakistani outfit - and Sarah a pink dress.
"I wanted to wear leather, but Asra wouldn't let me," she sighs.
"We got rings from Camden market, and we drew up contracts - we got a blueprint off the internet of a heterosexual contract and we both looked at it separately, to see if there were things we wanted to change."
"I remember I put about the dog - that if we broke up, Asra wouldn't steal the dog."
Asra rolls her eyes and adds "we also did a dowry, of £5. It was a symbolic thing and we've still got those £5 notes."
In attendance were six friends, who also acted as witnesses - "and a cat," says Sarah.
Imam Daayiee Abdullah
By not allowing same-sex couples to wed, there is a direct attack on the Qur'an's message that each person has a mate who is their 'comfort and their cloak'”
Imam Daayiee Abdullah
The short ceremony was conducted in Arabic, and additional duas - prayers - were read and the marriage was essentially no different from the nikahs performed for straight Muslim couples all over the world.
But the Islamic faith vehemently rejects homosexuality, and the fact this nikah was for a gay couple is highly offensive to the majority of Muslims - including Asra's own parents.
"It's still very difficult for me to tell my family about my life being a lesbian. They know I am a believer, they know I am religious, but going as far as saying I am a lesbian is quite hard," Asra says.
"I remember thinking this is the only time I am going to get married, and my family weren't there.
"That was constantly going through my mind - I am having an Islamic nikah, doing as much as I can through my faith, but my family weren't there."
However, Sarah's relationship with her family is quite different.
"Because I wasn't born a Muslim - I converted five years ago - I think my family is quite accepting of my sexuality. But sometimes it seems like they are waiting for me to grow out of being a Muslim."
Gay Muslim voices Sarah and Asra know their marriage is unorthodox, and the idea of a gay nikah would be rejected by the majority of Muslim scholars, but Sarah says it is nobody's business.
"It is between me and God, and when we got married it was not ideal, but we were doing our best."
However, there is a small but growing voice within the Muslim community representing gay people, with the emergence of British gay Muslim support groups such as Imaan and Safra Project.
One of the key advocates of Muslim gay marriage is the American Imam, Daayiee Abdullah - who himself is gay. He has performed a number of gay nikahs in America and has also advised gay British Muslim couples on how to perform the ceremony.
He reasons that to deny gay Muslim couples the right to a religious union, goes against teachings in the Koran.
Speaking to 5 live Investigates, he says: "Since Islamic legal precedence does not allow same sexes to wed, Muslim societies make it a legal impossibility within Islam [but] by not allowing same-sex couples to wed, there is a direct attack on the Koran's message that each person has a mate who is their 'comfort and their cloak'."
It is not just within the Muslim community that gay Muslim couples such as Sarah and Asra have encountered hostility.
"I feel there's Islamaphobia within the gay community. It's something that really worries me," says Sarah.
Asra recalls a particularly unsavoury incident.
"There was an occasion at gay pride once where one of the marchers turned around and quite crudely said 'we didn't know pride was allowing suicide bombers on the march' - it was really shocking to hear it from a fellow gay marcher."
But according to Sarah, it's not just Muslims who are rejected by the gay community.
"I think there's a deep-rooted assumption in the secular queer community that you can't be gay and believe in anything, apart from yourself or materialism."
Acceptance However, gay unions are being integrated into wider British society even more - and the government recently announced plans to allow churches in England and Wales to host civil partnership ceremonies.
Ministers have pledged greater equality for lesbian, gay, bisexual and transgender people, but said no religious group would be forced to host the ceremonies.
The Church of England has said it will not do so. Quakers have welcomed the plans, with support also expected from Unitarians and Liberal Jews. But what about the Muslim community?
"Homosexuality is not considered a halal way of living at the moment, so of course there's going to be an extreme reaction to a gay nikah. So, as a community we have to get tolerance before we can even attempt acceptance of marriage," says Asra.
But she is hopeful for the future.
"I certainly know younger gay Muslims that are out to their families and their families are absolutely fine with it.
"Same-sex nikahs are still a contentious issue, but all I can say is I have done it, and I am completely comfortable and content with my faith and hopefully people will think 'well, let me try and get to that place'.
You can hear the full report on 5 live Investigates on Sunday, 20 February at 2100 GMT on BBC Radio 5 live.
You can also listen again on the BBC iPlayer or by downloading the 5 live Investigates podcast.
Best Blogger Tips
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts