And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Thursday, September 8, 2011

HUTANG YANG TAK AKAN PERNAH TERBAYAR


Rasulullah menangis, hiba hatinya mendengar luahan hati seorang ayah tentang anaknya. Lelaki tua itu berkata: ”Ketika kecil, tanganku inilah yang memberimu makan. Engkau kehausan, akulah yang menuangkan. Jika kau sakit, tiada aku tidur sepanjang malam, sakitmu itu membuatku kerisauan. Tetapi kini setelah engkau mencapai tujuan. Kulihat dalam dirimu apa yang tak kuharapkan. Kau balas dengan kekerasan dan kekasaran. Seolah-olah nikmat dan anugerah itu engkau yang berikan.” Berlinangan airmata Rasulullah SAW, baginda memanggil anak itu dan bersabda kepadanya: ”Kamu dan semua milikmu, semuanya adalah milik ayahmu.” Hadis riwayat Ibn Majah, Imam Ahmad dalam al-Musnad, Ibnu Hibban dalam Sahihnya dan al-Baihaqi dalam al-Sunan.
Kasih sayang ayah dan ibu adalah hutang yang takkan pernah dapat dibayar oleh seorang anak. Namun ramai anak yang cuba mengungkit setiap pemberian mereka kepada kedua orang tua. Tindakan sebegitu pasti amat melukakan hati keduanya. Tidakkah mereka sedar kehidupan yang dikecapi sekarang bermula dari setitis air mani ayah dan keredaan seorang ibu menanggung derita dalam kehamilan. Jika dapat dihitung segala jasa mereka, sungguh dunia dan seisinya ini takkan mampu membayar balik jasa-jasa mereka.
Pada suatu hari, ketika Abdullah bin Umar sedang melakukan tawaf di Baitullah. Ada seorang lelaki berasal dari Yaman sedang memikul ibunya bertawaf dalam keadaan cuaca yang sangat panas. Peluh mengalir dari wajahnya, dia amat keletihan. Orang itu bertanya kepada Ibnu Umar: ”Apakah menurutmu aku telah membayar jasa ibuku atas apa yang telah ia lakukan untukku selama ini? Ibnu Umar menjawab: ”Demi Allah, tidak walaupun satu nafasnya.”
Bagaimana dengan berjuta nafas yang telah dihirup oleh seorang ibu demi bayi di dalam rahimnya? Sentuhannya, dakapan dan titisan air susunya? Sanggupkah kita membayar semua itu? Berapakah harga setiap suapan hasil titik peluh ayah? Harga didikan adab dan ilmu yang diajarkan kepada kita sehingga menjadikan kita mulia di mata manusia?
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: ”Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kalian tiga perkara dan membenci tiga perkara: Ia mengharamkan derhaka kepada ibumu, membunuh anak perempuan, tidak mahu memberi tapi suka meminta. Ia membenci tiga perkara: Banyak bercakap kosong, banyak bertanya dan menyia-nyiakan harta.” Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim.
Dr. A’id al-Qarni sewaktu membahaskan tentang hadis di atas berkata: Perbuatan derhaka kepada ibu dan ayah adalah seperti memutuskan daripada menziarahi keduanya, tidak memberikan nafkah kepada mereka sedangkan mereka berhak mendapat nafkah, menyakiti hati mereka dan tidak memenuhi hak-hak mereka.
Tiada siapa yang mahu dikatakan dirinya anak derhaka. Tetapi tindakan dan sikap yang ditunjukkan oleh seorang anak itu adalah gambaran zahir yang tidak dapat disembunyikan. Pandangan manusia boleh menilai walaupun sifatnya subjektif. Apatah lagi pandangan Allah SWT, siapakah yang boleh menyembunyikan aibnya? Penderhakaan itu akan membekas di hati ibu bapa dan akan dibawa sampai ke mati. Ada yang berpendapat bahawa semua itu adalah akibat salah ibu bapa mendidik. Tetapi bukankah manusia bertambah dewasa dan tahu memilih yang benar dan salah? Untuk apa akal dan hati yang Allah SWT cipta dan kurniakan jika bukan untuk memujuk ego supaya tunduk pada ajaran yang hak?
Ada pula yang berani berkata: ”Atas sebab ibu bapa derhaka kepada anak, maka anakpun membalas!” Hati jenis apakah yang sanggup membalas kekhilafan ibu bapanya dengan kejahatan dan dendam? Maknanya jika ibu menampar wajah sang anak, anak pula berhak membalas tamparan itu ke wajah ibunya? Kalau memang ibu bapa itu jahat, apakah mereka akan membiarkan diri kita hidup dari dulu lagi. Mereka boleh melepaskan tanggungjawab jika mereka mahu. Mengapa disebabkan kesalahan yang sedikit, maka kebaikan yang terlalu banyak dilupakan?
Ibu bapa kita adalah sumber kekuatan diri kita. Iman tidak sempurna jika kita mencalarkan kebeningan hati mereka. Di tengah kesibukan dunia yang menenggelamkan hati dan perasaan sang anak, ada satu masa sang anak pasti berasa tersiksa iaitu apabila dia mengingat kembali pelukan dan ciuman kasih ayah ibunya tetapi tiada peluang baginya untuk memohon ampun kepada keduanya.
Kembalilah kepada mereka dengan hati yang ikhlas, sebelum segalanya berakhir dengan kesedihan dan penyesalan sepanjang hayat. ”Kamu dan semua milikmu, semuanya adalah milik ayah ibumu”! Satu prinsip yang diajar oleh Rasulullah SAW sebagai ingatan bahawa kebahagiaan anak itu bermula dari hati ibu bapa yang reda. Best Blogger Tips

Berhutang Tanpa Keperluan Suatu Ancaman Kehidupan Dunia Dan Akhirat



Kehidupan yang serba bergaya melanda masyarakat pada masa kini telah membentuk suatu budaya baru yang negatif iaitu budaya berhutang tanpa keperluan. Bergaya dari sudut perhiasan dan cara berpakaian yang melampau tanpa keperluan atas alasan mengikuti perubahan zaman. Bergaya dengan memiliki tempat penginapan yang serba mewah tanpa memikirkan kemampuan membuat pembiayaan. Memandu kereta mewah yang serba canggih tanpa mengira keseimbangan pendapatan dan perbelanjaan bulanan.
Akibatnya, menjelang awal bulan, ramai yang mula mengerut muka memikirkan bagaimana untuk memastikan dapur terus berasap dan perut diisi. Menjelang hari gaji pada akhir bulan, semua segera berpusu-pusu berbaris di bank untuk menerima gaji dan melunaskan hutang.
Menghadapi keadaan sebegini, pihak pembiaya kewangan pula menawarkan pelbagai pakej ‘hutang’ dengan alasan bagi membantu ‘menyelesaikan’ masalah hutang bertimbun yang telah dibuat tanpa perancangan juga akibat nafsu memiliki sesuatu yang tidak perlu.
Dalam hal ini ‘nasihat’ yang selalu diberi oleh para ‘penasihat kewangan’ ialah dengan jalan ‘korek lubang tutup lubang’. Nasihat ini biasanya berakhir dengan tragedi tertimbus dalam semua lubang hutang yang telah digali tanpa disedari. Laporan pelbagai akhbar suatu masa dulu tentang beban hutang kad kredit yang dialami oleh ramai eksekutif muda adalah bukti menjalarnya budaya negatif di kalangan generasi baru di Malaysia. Cerita kekejaman ‘Along’ peminjam wang yang mengenakan bunga riba yang amat tinggi hingga kini masih menjadi masalah yang berakar umbi dalam masyarakat. Isu para peminjam wang dari institusi kewangan yang diisytiharkan bangkrap atau para penjamin yang diheret sama masih menjadi isu yang sering muncul di dada akhbar tanah air. Demikian juga dengan isu hutang pinjaman pelajaran kerajaan yang tidak dilunas oleh para pelajar yang telah bekerja juga menjadi beban kepada kerajaan. Sedangkan mereka yang berhutang ini sanggup berhutang besar untuk memiliki kereta mewah dengan jalan berhutang yang lebih berisiko. Hal ini semua menunjukkan kurangnya kefahaman terhadap keperluan merancang perbelanjaan dan menilai keperluan untuk berhutang

Bersederhana Dalam Hidup dan Berekonomi Dalam Perbelanjaan

Islam memerintahkan manusia agar mengambil sikap sederhana dalam hidup. Sederhana dalam erti kata memenuhi segala keperluan asasi dan tidak berlebihan dalam perkara bukan asasi seperti perhiasan dan trend gaya hidup. Motto kehidupan yang digariskan oleh al-Quran ialah sebagaimana maksud firman Allah dalam ayat 141 Surah al-An’am: “Dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan); sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau.”
Manakala falsafah berbelanja yang mesti dipegang ialah maksud firman Allah dalam ayat 26-27 Surah al-Isra’: “Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan”.
Inilah gaya hidup Masyarakat Hadhari yang mesti wujud di kalangan umat Islam. Ini adalah perintah Allah SWT. Sewaktu al-Quran memerintahkan kita berbelanja, al-Quran menyuruh kita berbelanja sebahagian daripada apa yang Allah SWT telah kurniakan sebagai rezeki, bukan berbelanja kesemuanya. Apatah lagi untuk berbelanja melalui hutang! Orang yang berbelanja sebahagian daripada hasil rezekinya amat jarang menjadi fakir (serba tidak cukup makan). Sifat bersederhana ini menjadikan seseorang itu tidak perlu untuk berhutang.

Nabi Muhammad SAW tidak suka seorang Muslim yang berhutang. Hutang bagi seorang yang bermaruah adalah umpama ‘pengganggu tidur malam dan punca kehinaan pada waktu siang’. Bahkan Nabi Muhammad SAW sering berdoa memohon agar Allah SWT melindungi baginda daripada tabiat buruk ini. Inilah cara baginda mendidik umatnya. Baginda berdoa yang maksudnya: “Ya Allah, aku mohon perlindungan-Mu daripada kekufuran dan hutang. Sahabat bertanya: Apakah kekufuran itu menyamai hutang wahai Rasulullah? Jawab Baginda: Ya”.
Ya, hutang boleh menjerumus kepada kekufuran dan kehidupan, walaupun kufur di sini bukan bererti kufur akidah. Oleh itu baginda mengajar umatnya untuk sering berdoa sebagai ingatan dan pengawalan untuk diri pada setiap hari. Baginda juga sering berdoa dalam solatnya yang bermaksud: “Ya Allah, sesungguhnya aku mohon perlindungan-Mu daripada dosa dan tekanan hutang. Sahabat bertanya: Sesungguhnya kamu sering memohon perlindungan daripada tekanan hutang wahai Rasulullah. Jawab baginda: Sesungguhnya seseorang itu bila ditekan oleh hutang, dia akan sering bercakap tetapi berbohong dan sering berjanji tetapi memungkiri janji”.
Nabi Muhammad SAW menjelaskan bahawa tabiat berhutang akan merubah akhlak manusia akibat tekanan daripada masalah berkenaan. Dikatakan bahawa Nabi Muhammad SAW juga enggan menyembahyangkan jenazah orang yang diketahui mati dalam keadaan berhutang yang tidak mahu dijelaskan. Ini adalah sebagai ancaman kepada umatnya agar jangan terjatuh dalam perangai yang buruk ini. Bahkan baginda memberikan gambaran besarnya beban hutang dalam sabda baginda yang bermaksud: “Dosa orang yang mati syahid semuanya akan diampun kecuali hutangnya”.
Darjat syahid adalah amat tinggi dan besar hingga para syuhada’ itu diberi keutamaan atau prioriti bagi menikmati syurga. Tetapi akibat hutang, kedudukan nikmat itu boleh terganggu.
Bila Boleh Berhutang?
Dalam hal ini, seorang Muslim hanya perlu memilih jalan untuk berhutang apabila ada hajat keperluan yang amat mendesak. Dalam pada itupun, apabila jalan hutang telah dipilih, dia tidak boleh mengenepikan sama sekali niat untuk membayar hutang berkenaan. Nabi Muhammad SAW telah memberikan garis panduan yang jelas serta amaran keras bagi mereka yang memilih untuk berhutang dalam keadaan terdesak. Baginda bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang berhutang harta manusia dengan niat hendak membayarnya semula, nescaya Allah akan membayar untuknya, dan sesiapa yang mengambil hutang itu dengan niat hendak memusnahkannya (tidak mahu membayar) nescaya Allah akan memusnahkannya”.

Dosa Hutang Riba Akibat Darurat

Hutang yang Nabi SAW benarkan iaitu dalam keadaan terdesak tadi hanyalah hutang yang dilakukan tanpa riba. Ini adalah hutang dalam keadaan darurat dan akibat tekanan keperluan. Persoalannya, fenomena kini ramai yang berhutang melalui skim riba. Lebih menyedihkan hutang berkenaan adalah lebih banyak dalam bentuk hutang yang tidak perlu dan bukan darurat.
Hukum dan dosa riba adalah amat berat menurut pandangan Islam. Islam melaknat semua pihak yang terlibat dalam transaksi ini. Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Allah melaknat pemakan riba, wakilnya, dua orang saksinya dan penulisnya”. (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, al-Turmuzi dan disahihkannya, al-Nasaie dan Ibnu Majah).
Walaupun demikian, bagi mereka yang terdesak berhutang kerana darurat yang mendesak dan terpaksa serta tiada alternatif atau pilihan lain kecuali pinjaman atau hutang dengan riba, Professor Dr Yusuf al-Qardhawi dalam fatwanya di laman web islam-online.net bertarikh 24 April 2005 menyatakan bahawa yang menanggung dosa transaksi riba dalam hal ini hanyalah pihak yang menerima atau mengambil riba itu sahaja dengan 4 syarat iaitu:
i. Wujud darurat hakiki, bukannya sekadar untuk bermewah dalam keperluan atau perhiasan. Darurat bererti keperluan asasi di mana jika ia tidak diperolehi mengakibatkan kemusnahan seperti makanan asasi, dan perubatan yang mesti dilakukan.
ii. Kebenaran ini hanya pada kadar memenuhi hajat sahaja.
iii. Hendaklah berusaha sepenuhnya untuk keluar dari kemelut kewangan ini dan saudara seislam yang lain hendaklah membantunya. Jika tiada barulah dibenarkan dalam batasan keperluan sahaja.
iv. Dia melakukannya dalam keadaan terpaksa, marah dan benci hinggalah Allah SWT memberikannya jalan keluar.
Jelasnya, hanya dalam keadaan ini ada keampunan Allah SWT dan Allah SWT pasti akan memudahkan jalan pelunasan hutang itu nanti jika niatnya adalah benar. Oleh itu, Islam awal-awal lagi telah mengajar umatnya agar tidak menyusahkan diri dengan hutang kerana dibimbangi mati dalam keadaan masih berhutang. Islam juga melarang pembaziran dalam perkara-perkara mewah walaupun menggunakan wang milik sendiri. Bahkan larangan adalah lebih keras dengan cara berhutang. Kalau terpaksa juga dan hanya ada jalan hutang riba, maka dosa hanya bagi pemakan riba dengan syarat hutang bagi perkara yang perlu sahaja dalam lingkungan darurat. Ukuran darurat adalah amat jelas, tepuk dada tanya iman! Jika perlukan hutang RM10 maka haram jika berhutang RM11! Best Blogger Tips

Dunia Yang Disalah Ertikan

Oleh : Dr Juanda Bin Jaya ( Mufti Perlis)


“Manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk memperoleh dunia. Mereka sanggup menipu, merasuah, putar belit dan segala pendekatan tidak bermoral semata-mata kerana ingin menambah kekayaan dunia. Inilah dia keburukan dunia. Oleh itu dunia bukanlah tempat untuk orang beriman dan usaha yang mesti dilakukan hanyalah mengumpul amal untuk hari akhirat.” Demikianlah antara inti pati suatu ceramah yang disampaikan dengan penuh bersemangat bagi menjelaskan bahawa dunia adalah tempat negatif yang tidak perlu direbut oleh orang beriman.
Penceramah itu menambah lagi bahawa “mereka yang cintakan dunia sanggup bekerja keras tanpa mengira waktu, sanggup bangun awal pagi sebelum Subuh hingga kadang-kadang melalaikan sembahyang Subuh dan sanggup balik akhir petang atau lewat malam hingga melalaikan sembahyang dan tanggungjawab terhadap anak isteri.”
Ceramah itu disimpulkan dengan suatu ungkapan bahawa “dunia bukanlah tempat yang perlu direbut dan dirisaukan oleh seorang mukmin. Yang perlu hanyalah cinta akhirat dan melakukan ibadat ritual semata-mata.” Akibat takut menjadi hamba dunia, takut terhina kerana terkejar-kejarkan kemewahan yang sementara yang tidak akan dapat dibawa ke dalam lubang kubur dan tidak dapat dijadikan sebagai pemberat amal salih di akhirat, maka dunia diabaikan oleh sebahagian umat Islam.
Hakikat Dunia
Pemahaman yang cetek terhadap Islam seperti kandungan ceramah di atas yang turut selalu diulang-ulang dalam ucapan keagamaan sering membawa kepada persepsi negatif di kalangan umat Islam yang akhirnya berakar umbi di dalam minda. Ini bukan cerita baru. Bahkan ucapan sebegini selalu disaluti dengan pelbagai ayat al-Quran dan Hadis yang sebahagian besarnya silap tafsiran dan pemahaman. Kesimpulan akhir yang selalu dibuat ialah dunia adalah milik si kafir dan tidak perlu dikuasai oleh orang beriman. Jika memiliki dunia, seolah-olah iman menjadi lemah!. Apakah benar sedemikian?
Dunia berasal daripada perkataan Arab ’dun ya’ yang bererti rendah, buruk, jijik dan seumpamanya. Menurut Kamus Dewan dunia bererti bumi, kehidupan, alam manusia dan sebagainya.
Apakah benar orang yang bekerja kuat mencari rezeki adalah orang yang bersifat keduniaan ataupun boleh dipanggil sebagai ‘hamba dunia’? Sedangkan hakikatnya mencari rezeki adalah suatu tanggungjawab yang wajib di sisi agama. Dunia yang negatif sebenarnya ialah sifat cintakan keduniaan yang berupa harta benda dan kesenangan hidup yang melalaikan.
Sebenarnya tujuan Allah memberikan ancaman dan gambaran buruk terhadap dunia adalah sebagai cara tarhib (mengancam) agar jangan cintakan dunia hingga mengatasi cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Manusia dilantik oleh Allah menjadi Khalifah di atas muka bumi sewaktu Nabi Adam AS masih berada di dalam syurga. Pelantikan itu adalah jelas iaitu untuk mentadbir ’dunia’. Firman Allah SWT dalam ayat 30 Surah al-Baqarah yang bermaksud: “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.”

Dunia Dan Akhirat Tiada Pemisah
Tanpa dunia, bagaimanakah hukum Allah boleh ditegakkan? Sembahyang sebagai contohnya perlu didirikan dengan menggunakan pakaian yang merupakan barangan dunia di mana pakaian yang menutup aurat itu adalah salah satu syarat sah sembahyang ditunaikan. Puasa pula adalah suatu latihan untuk mengawal kehendak kepada dunia dan mengekang keserakahan nafsu daripada menguasai jiwa. Zakat yang merupakan salah satu rukun Islam pula adalah suatu manifestasi perintah Allah bahawa dunia perlu dikuasai agar orang yang beriman mampu memberi sumbangan harta untuk menegakkan agama. Haji sebagai kemuncak bagi bukti ketakwaan kepada Allah SWT dilaksanakan dengan mengorbankan dunia yang dimiliki sebagai bukti keinginan yang mendalam mengharapkan rahmat Allah.
Bagi memastikan dunia ditadbir dengan keadilan Allah SWT dan bagi memastikan konsep Khalifah dipenuhi, maka kuasa pemerintahan yang merupakan kemuncak hakikat dunia hendaklah dikuasai dalam rangka untuk mentaati Allah SWT. Kuasa pemerintahan menurut pandangan Islam adalah suatu manifestasi mewakili kuasa bagi menjalankan hukum Allah SWT.
Ekonomi merupakan tunjang kepada kuasa dunia. Tanpa menguasai wang dan pasarannya, adalah mustahil untuk memastikan ekonomi itu tunduk dan patuh kepada keadilan Allah SWT. Kelemahan umat Islam dalam menguasai dan menguruskan ekonomi sedunia mengakibatkan pasaran riba mengatasi pasaran Islam.
Sosial pergaulan manusia pula merupakan suatu intipati kehidupan yang tidak dapat dipisah daripada naluri manusia. Sekiranya umat Islam tidak mengurus urusan sosial mereka menurut lunas Islam, maka sistem yang tidak berkiblatkan Allah SWT akan mengambil ruang dan peranannya.
Jelasnya, dunia dan akhirat menurut agama Islam adalah satu. Tiada pemisah. Bahkan keduanya adalah saling memerlukan. Kiranya dipisahkan keduanya akan pincanglah yang satu lagi, tanpa berfungsi. Inilah konsep Islam yang tergambar dalam manifestasi Islam Hadhari di mana dunia adalah jambatan bagi menuju akhirat.
Islam Merubah Persepsi Terhadap Dunia
Apabila Islam datang, ia membawa sifat istimewa iaitu seimbang dalam segenap bidang, sesuai dengan kedudukannya sebagai agama untuk seluruh alam dan segenap masa. Ia datang dengan keseimbangan antara hembusan rohani dengan tuntutan jasmani, seimbang antara kehendak agama dan keperluan dunia dan seimbang antara kerja di dunia dan kerja setelah mati. Islam tidak menuntut daripada Muslim Idealis untuk menjadi pendeta di biara, atau menjadi seorang abid dalam khulwah suluknya di mana malam dipenuhi dengan qiyam, siang berpuasa, semua geraknya adalah fikir, setiap katanya adalah zikir dan setiap renungannya adalah meditasi! Tiada ruang baginya dalam dunia dan dunia tidak mendapat tempat pada dirinya.
Islam menuntut agar setiap Muslim menjadi insan yang bekerja dalam kehidupan untuk memakmurkan bumi dan mendorong dunia maju ke hadapan. Islam memerintahkan setiap Muslim berkelana atas muka bumi untuk mencari setiap lubang rezeki sama ada sebagai petani, pekilang, peniaga, cendekiawan, pakar atau pekerja dalam apa sahaja bidang. Tetapi jangan pula dia tertipu oleh tuntutan dunia sehingga lupa kepada Penguasa Dunia ini. Dia tidak boleh mengutamakan tuntutan jasad hingga melalaikan keperluan rohaninya. Juga tidak boleh mengorbankan bahagian akhirat yang abadi demi memperoleh kedudukan dunia yang sementara. Dia tidak boleh melupakan Allah SWT hingga mengakibatkan dia boleh lupa hakikat diri dan penciptaannya.
Inilah dia agama Islam; Agama yang tidak meminggirkan dunia dan dunia yang diambilnya tidak mengenepikan agama! Best Blogger Tips
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts