And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Monday, April 18, 2011

takut pengganas...lapangan terbang ditutup


Pihak berkuasa lapangan terbang di Amerika kini benar-benar dilanda ketakutan luar biasa. Terbaru, gara-gara ada seorang lelaki yang menyelinap masuk ke ruang menunggu untuk memberikan ciuman perpisahan kepada seorang wanita.Pihak berkuasa Lapangan Terbang Internasional Newark, New Jersey, menutup lapangan terbanhg itu selama berjam-jam. Akibatnya, perjalanan ribuan penumpang tertunda.
Video insiden yang terjadi hari Minggu itu kelmarin disiarkan olehseorang anggota senator AS di tengah meningkatnya kekhuatiran terhadap ancaman keamanan penerbangan pasca-percubaan pengeboman yang dilakukan Umar Farok pada hari Krismas lalu.

Hanya kucupan perpisahan boleh buat kacau seluruh penerbangan 

Di awal video, seorang petugas  Keamanan Transport (TSA) dilihat menanyakan seorang lelaki yang hendak masuk ke ruang tunggu penumpang. Sang petugas memintanya keluar. Ketika petugas itu meninggalkan mejanya dan berjalan menuju kawasan  lain, lelaki itu menyelinap untuk bertemu seorang penumpang wanita yang sudah melewati pos pemeriksaan keamanan, dan memberikan sesuatu yang nampak seperti ciuman selamat tinggal.

Semua penumpang dan seisi bandara jadi ketakutan dan panik hanya kerana sebuah ciuman

Kejadian itu membuat sejumlah pihak memberikan kritik keras. Senator Frank Lautenberg dari New Jersey sangat marah dengan kejadian ini. Ini membuat pihak keamanan sempat menutup lapangan terbang selama berjam-jam dan memaksa pihak berkuasa untuk memeriksa kembali ribuan penumpang yang akan pergi.

Lapangan Terbang Internasional Newark Liberty adalah salah satu dari tigalapangan terbang utama di daerah kota New York. Salah satu pesawat yang dirampas pada serangan 11 September 2001berlaku dilapangan terbang ini. Sebelumnya, pihak berkuasa California menutup lapangan terbang pada hari Selasa setelah melihat sebuah cairan yang dicurigai sebagai bahan peledak, padahal yang dibawa penumpang itu adalah madu.


Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts