And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Thursday, June 2, 2011

Mengapa rokok bahaya dan diharamkan dalam islam


Islam melarang pengambilan sesuatu yang keji yang boleh mendatangkan kemudaratan dan rokok termasuk didalam golongan ini.
Firman Allah dalam surah al'Araf ayat 157, "Dan dia (Rasul) menghalalkan bagi mereka segala ynag baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk (khabaith). Penjelasan di atas menunjukkan sesuatu yang keji tidak dibenarkan oleh Islam.


Rokok membahayakan kesihatan manusia.Rokok mengandungi bahan tar dan mengandungi lain-lain bahan kimia toksik yang antarnya boleh menyebabkan kanser.Rokok yang mengandungi dadah yang memabukkan dan ianya berbahaya dan dilarang dalam agama. lagi pun merokok adalah perbuatan membazir dan ditegah dalam agama.

Dalam surah Israk ayat 27, " Janganlah kamu membazir kerana sungguhnya mereka yang membazir adalah saudara-saudara syaitan".

Antara kimia berbahaya iru termasukal kimia seperti Acetone, acetic acid, ammonia, arsenic, carbon monoxide, ethanol, hydrogen cyanidenocotine, alkenylbenzenes dan nicotine.
Bahan kimia nicotine yang terdapat di dalam rokok adalah sejenis dadah berbahaya yang setanding dengaan dadah heroine dnn kokain.

Penghisap rokok menjadikan dadah nikotin menyerap masuk ke dalam darahnya dan mempengaruhi otak dalam masa hanya tujuh saat dan bila ia dilakukan berterusan, ketagihan menguasai dirinya.

Dari dapatan kajian di Amerika di antara penyakit-penyakit yang disebabkan oleh rokok seperti sakit jantung dan paru paru-parumenyebabkan 400,000 orang mati setiap tahun

Kematian yang berpunca dari gara merokaok antaranya ialah,; barah paru-paru, penyait jantung,radang saluran nafas,kanser secara umum dll. Di antara penyakit-penyakit yang boleh menyerang berpunca daripada pendedahan kepada asap rokok adalah; barah paru-paru, sakit jantung, asma dan penyakit paru-paru, dan strok.

Sabda Nabi saw, " Tidak diizinkan melakukan sesuatu yang memudaratkan dan tidak boleh membalas dengan kemudaratan"

-(HR Malik, Al-Hakim, Baihaqi dan Ibnu Majah)
Sabda saw yang lain, " Diulaknat sesorang yang mendatangkan kemudaratan kepada seseorang mukmin ataupun menipunya"
- (HR Tarmidzi)

Oleh itu merokok boleh dihukumkan haram. Dr. Yusuf Qardawi di dalam Fatawa Muasirat berkata, " Daripada penjelasan yang diberikan, saya berpendapat pandangan yang menghalalkan merokok tidak dapat diterima sama sekali, malah pendapat sebegitu boleh dinggap salah. Justeru, kita hanya mempunyai dua pilhan hukum: makruh ataupun haram.Berdasarkan kajian terkini penetapan hukum haram adalah lebih tepat di sudut alasan dan hujahnya"( rujukan: Fatwa-fatwa Mutakahir, Dr. Yusof Qardawi, Yayasan Hamidy, Jakarta , 1966, hal. 840-841)

Merokok Dari Pandangan Islam
Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
Keterangan/Hujah:


1. Isu tabiat merokok ini timbul adalah hasil Seminar Pembasmian Tabiat Merokok anjuran Persatuan Perubatan Islam Malaysia (PPIM) pada 2 November 1994 di mana telah meluluskan resolusi untuk menubuhkan badan bertindak kebangsaan bagi memerangi tabiat merokok di kalangan rakyat Malaysia.

2. Pada masa kini jumlah perokok sama ada di negara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta juga badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada kesihatan.

3. Pihak kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok terutamanya penyakit kanser, barah paru-paru serta penyakit jantung.

4. Kajian perubatan telah dapat membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6 hingga 8 mg nikotin dan setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita menghidu 4,000 jenis bahan kimia, hamper kesemuanya boleh memudharatkan badan manusia.

5. Merokok boleh mengganggu kesihatan, menghilangkan nafsu makan, merosakkan anggota badan, melemahkan jantung, kanser, barah paru-paru, gangguan pernafasan dan merosakkan otak.

6. Hukum merokok pada pandangan Islam seperti berikut:

(a)Sebahagian ulamak berpendapat merokok adalah harus kerana tidak sabit tentang kemudharatan atau mabuknya. Mereka juga bersandar kepada kaedah “ Asal Sesuatu Itu Adalah Harus “

(b)Setengah ulamak berpendapat merokok adalah makruh iaitu dikaitkan dengan bawang merah dan bawang putih di segi baunya.

(c)Ramai daripada ulamak berpendapat merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji.

(d)Nash-nash Al-Quran dan hadith seperti berikut adalah menjadi asas kepada penetapan hukum:


Maksud firman Allah swt dalam surah al-Baqarah ayat: 195 " Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan "
- (Rujukan dari JAKIM) 


ps : dah bnyak fatwa merokok haram...tetapi perokok tegar nie masih degil dan gunapakai fatwa makruh yg tak sahih kebenarannya... Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts