And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Wednesday, June 22, 2011

Kedatangan Islam di Amerika Mendahului Columbus – Apakah Sahabat Nabi Tiba Dahulu?



Apakah Sahabat-sahabat Nabi Muhammad pergi ke Amerika?


Research yang dikendalikan di Barat ketika era abad ke 20 telah membuktikan bahawa kewujudan muslim di bumi Amerika adalah sekitar 7 abad sebelum kedatangan Christopher Columbus.

Melalui pencarian bahan-bahan archelogi, linguistic dan analysis secara philological dan nama-nama tempat yang terdapat di bahagian-bahagian negara, fakta mengenai duit syiling, barang-barang rumah, dan pelbagai lagi alatan yang dijumpai menunjukkan ianya sekitar zaman Abbasiyah iaitu sekitar abad 8 dan 9, semuanya membuktikan serta menunjukkan teori muslim di Amerika, bermula 650 masihi, melakukan perjalanan ke benua itu untuk penempatan, ketika mana mereka mendirikan masjid dan sekolah-sekolah, meninggalkan impak yang besar kepada penduduk setempat, Amerika Indian.

Melalui sumber negara-negara islam, tidak membawa sebarang maklumat tentang perkara ini , iaitu penempatan muslim di Amerika, dan kajian yang dijalankan oleh Professor Barry Fell dari University Harvard secara yakin menegaskan bahawa Muslim sudah hadir di benua Amerika sekitar zaman Usman , Khalifah yang Ketiga, yang juga boleh dikatakan, mungkin sebilangan sahabat sudah sampai juga di sana.

Ramai pengkaji-pengkaji barat mengakui dan mengiktiraf peta  yang dibuat oleh Piri Reis  (seorang panglima tentera zaman Usmaniyyah) – (contoh peta beliau di bawah) sebagai bukti kewujudan muslim di Amerika jauh lama sebelum kedatangan rombongan Columbus, walaupun peta tersebut hanya memuatkan sedikit sahaja bahagian Amerika, tetapi ia dilukis dengan ketepatan ukuran yang jitu jarak di antara Amerika dan Africa.


Mengikut Salvatore Michael Trento , (former director of the Center for Archeological Research di MiddleTown, New York, sebelum memulakan perjalan ke Amerika, Columbus telah membaca buku Roger Bacon di University Oxford , yang memuatkan maklumat , satu kompilasi dari pelbagai sumber Arab, mengenai bahagian-bahagian geografi , bahagian lain di sebelah Atlantik, dari sinilah Columbus mendapat ilmu mengenai kepulauan di lautan Atlantik dan tempat-tempat lain.

Bukti Dari Sumber-sumber Di Barat

1 – Professor Barry Fell, pencen sebagai pensyarah dari University Harvard juga merupakan ahli Sains dan Seni dari American Academy , Royal Society , Epigraphy Society dan Society of Scientific and Archeological Discoveries , menegaskan mengenai kedatangan Islam di Amerika pada tahun 650 Masihi,telahan ini didapati dari kaligrafi penulisan berbentuk Khufi yanglebih merujuk kepada era tersebut dijumpai di pelbagai tempat merentasi Amerika.

Jika Kata-kata dari Professor Fell adalah kenyataan yang benar dan berisi, maka , muslim telah hadir di Amerika adalah sekitar era Usman , atau paling lewat Ali, Khalifah ke empat.

Bagaimanapun, maklumat ini tidak dijumpai dari sumber negara-negara Islam. Mungkin disebabkan Amerika terlalu jauh dari pusat pemerintahan di Madinah, dan ketidakkembalian delegasi ke Madinah untuk melaporkan berita mengenai tempat yang dituju, menyebabkan berita mengenai delegasi ini tidak dirakamkan di dalam kitab-kitab sejarah.

Professor Fell sekali lagi menggunakan hasil dari pelbagai carigali arkeologi yang diambil dari pelbagai bahagian sekitar Colorado, New Mexico , Indiana bagi menegaskan tentang pembinaan sekolah-sekolah (pusat pendidikan) muslim sekitar tahun 700-800 Masihi.

Penulisan, gambar-gambar, dan carta-carta yang diukir di batu-batu yang telah ditemui di kawasan paling terpencil dan dipenuhi dengan alam semula jadi yang masih terjaga di sekitar Barat Amerika merupakan anugerah tinggalan dari elemen dan turutan sistem pendidikan muslim di era tersebut.

Dokumen-dokumen ini ditulis dalam bentuk tulisan Khufi Lama dari Arab Africa Utara , yang merangkumi subjek-subjek seperti pembacaan, penulisan, arithmetic, agama, sejarah, geography , matematik, astronomi, dan pelayaran.

Keturunan dari peneroka-peneroka muslim ini mungkin adalah kaum-kaum setempat seperti Iroquois , Algonquin , Anasazi , Hohokam dan Olmec.

2 – Bukti kedua yang dibentangkan oleh Professor Fell adalah ukiran ” bismillah (dengan nama Allah) (picture 1) – dijumpai pada batu ketika kerja-kerja arkeologi di Nevada , merupakan milik zaman ke-7 masihi, ketika sistem harakat/baris/titik masih tidak dikembangkan lagi.

Begitu juga sebuah batu yang membawa ukiran ” Muhammad adalah Utusan Allah” (gambar 2) juga dari zaman yang sama.

Sebagai perbandingan kedua-dua gambar ini, ukiran-ukiran ini bukanlah seperti tulisan Arab Moden , tetapi ianya adalah jenis Khufi yang relevan pada abad ke 7.



Orang-orang Arab, mengikut apa yang ditemui oleh Professor Fell, telah meneroka Nevada ketika abad ke 7 dan 8. Sekolah terawal yang muncul, dimana ianya mengajar mengenai Islam dan Sains , terutama pelayaran, telah menerangi setiap satu dari penyiasatan arkeologi yang dijalankan oleh Professor Heizer dan Baumhoff dari Universiti Calfornia sekitar kawasan WA 25 di Nevada.

Cari gali di Nevada telah mendedahkan penulisan berbentuk Arab Naskhi dan Khufi yang diukir di atas batu dimana ianya menceritakan tentang sekolah ini. (picture 3)


Aplikasi dari formula matematik ” 5 diamond bersamaan dengan alif” (alif adalah huruf pertama dalam huruf-huruf arab) boleh dilihat dari gambar ini (picture 3b dan 3c).

Perkataan-perkataan arab di gambar 3b dan 3c dijumpai semasa cari gali di Nevada, adalah sama dengan gaya tulisan Arab di Afrika Utara.Sekali lagi, sebuah batu yang lain dijumpai di Nevada membawa tulisan ”Allah” , gaya tulisan yang sangat menonjol sepertimana teknik pada abad ke 7 dan 8 di Afrika Utara.

Persamaan kaligrafi yang dijumpai dengan pelbagai bentuk tulisan nama Nabi yang merangkumi dari zaman berbeza, terutamanya yang lebih merujuk kepada Afrika dan Amerika , dijumpai ketika siasatan arkeologi sangat menarik perhatian.


Bentuk A bagi Gambar 4 dijumpai di Al-Ain Lahag , Morocco dan bentuk B dari East Walker River, kedua-keduanya kini ditempatkan di University California.

Bentuk C pula dijumpai di Nevada dan bentuk C dan D terletak di Churchill country dan kini disimpan di University California,

Bentuk F dijumpai di AlHadji Minoun Morocco, bagi bentuk G pula , diukir pada seramik dijumpai di al-Suk, Tripoli, Libya.

Dan Bentuk H , kini di University California, dijumpai di Cottonwood Canyon, dan bentuk I terletak di sempadan Morocco dan Libra.

Semua inskripsi ini merupakan dari abad ke 8 dan 9 masihi, secara jelas menunjukkan persamaan dari segi stail di antara Utara Amerika dan Utara Afrika, yang juga sedikit sebanyak menjelaskan berlakunya migrasi dari Afrika ke Amerika.
Best Blogger Tips

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts