And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Monday, May 2, 2011

Kisah Iblis dan Nabi Musa AS

Setiap kali sebelum bermunajaat kepada Allah SWT, Nabi Musa AS akan menziarahi penduduk setempat dan bertanya kan jikalau mereka ada apa-apa hajat yang ingin disampaikan kepada Allah SWT. Dengan ini Nabi Musa AS boleh bermunajat dengan lebih lama lagi. Dalam perjalanannya dia tersua dengan Iblis. Iblis berkata

“wahai Musa mintalah keampunan untuk ku di hadapan Allah”.

Maka Nabi Musa AS pun meminta keampunan untuk Iblis di hadapan Allah SWT. Allah SWT memerintahkan Iblis supaya sujud di kubur Nabi Adam AS. Perkara ini disampaikan oleh Nabi Musa AS kepada Iblis. Iblis berkata

“Arghh...sedangkan Nabi Adam AS masih hidup pun tidak aku akan sujud kepadanya inikan pula kepada kuburnya”.

Begitulah angkuhnya Iblis laknatullah. Iblis berkata kepada Nabi Musa AS

“Baiklah kerana kamu telah menolong saya maka saya akan khabarkan kamu 3 perkara yang mana kalau kamu melalui keadaan ini “MAKA INGATLAH KEPADA SAYA”

Pertama : Apabila kamu marah “MAKA INGATLAH KEPADA SAYA” kerana waktu itu saya sedang berjalan di dalam saluran darahmu.

Kedua : Apabila kamu berdua-duaan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram “MAKA INGATLAH KEPADA SAYA” kerana saya berada di antara kamu dan membisikkan sesuatu kepada kamu berdua.

Ketiga : Ketika kamu sedang keluar berjihad di jalan Allah dan kamu terdengar bisikan tentang hal ehwal isteri dan anak kamu “MAKA INGATLAH KEPADA SAYA” kerana sayalah yang sedang membisikkan ke hati mu.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts