And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Sunday, April 24, 2011

FATWA: ISLAM HARAMKAN ROKOK

video
 nie la beza paru2 perokok dengan tidak merokok
 
Kau orang merokok tak? Aku tak menghisap rokok dan aku amat tak suka bau rokok. Kalau ada orang dok dekat aku dan hisap rokok, aku cukup bengang. Mana tidaknya, aku tak hisap rokok tapi terpaksa terima kesan macam orang yg hisap rokok juga. Lebih menyakitkan hati bila siperokok boleh buat dek je. Hembus asap rokoknya ikut suka hati dia. Lebih malang bila ada yg hisap rokok ditempat awam dan dalam bilik berhawa dingin.

Jepun mengharamkan rokok atas nama menjaga kesihatan rakyat. Kenapa Jepun yg kita tahu majoriti rakyatnya bukan beragama Islam boleh mengharamkan rokok? Negara kita pula yg masih dok pertahankan rokok ni. Tak serius menghalang masalah berkaitan rokok ni...

Boleh dikatakan 90 peratus rakyat di negara ini tidak setuju rokok diharamkan walaupun ada ulama mengatakan rokok adalah haram hukumnya (daun tembakau direndam arak sewaktu diproses di luar negara). Ada yang kata rokok tidak haram. Ia makruf sahaja. Rasanya yg kata makruh tu, hisap rokok juga. Ada seorang Cina yg bagitau my hubby, depa proses daun tembakau utk rokok daun dan renjis samsu supaya rasa daun tu lebih 'sedap' sbb asal daun tembakau tak ada rasa dan kelat je...

Kerajaan jelas tidak akan mengharamkan rokok di negara ini, kerana syarikat rokok banyak menyumbang wang, terutama sekali apabila tiba musim pilihanraya umum dan kecil.
Kalau kita perhatikan gambar di atas ni, macam2 keburukan rokok ni....
1. Mengancam nyawa dan keselamatan diri.
2. Mengandungi kira-kira 4000 jenis racun merbahaya.
3. Usaha membunuh diri secara perlahan-lahan.
4. Jarum Yahudi untuk melemahkan umat Islam.
5. Menyokong pembunuhan umat Islam kerana sebahagian besar keuntungan daripada rokok disumbangkan dalam pembelian senjata Amerika dan Yahudi laknatullah.
6. Najis, kerana setiap batang rokok mengandungi pati najis haiwan. Ia direndam dalam alkohol (arak) untuk menyebabkan ketagihan perokok.
7. Contoh buruk dan budaya jijik yang ditunjukkan kepada golongn muda dan anak-anak.
8. Bapa kepada kemaksiatan (Jika arak adalah ibu kepada segala kejahatan)
i. Pelajar yang ponteng sekolah kebanyakannya bermula daripada ketagihan merokok.
ii. Remaja yang terlibat dengan gam, dadah, ganja, arak, mat rempit, bohsia, bohjan boleh dikatakan semuanya bermula dengan merokok.
iii. Remaja yang terpengaruh dengan kawan-kawan yang nakal dan jahat, kebanyakannya diumpan dengan rokok.
9. Amalan syaitan. Merokok diibaratkan seperti membakar duit dan ia adalah perbuatan yang sia-sia.
10. Menjadi fitnah kepada agama (Islam). baca sini
Gambar ni menunjukkan lelaki yg kena kanser mulut akibat merokok.


Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-* Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur. * Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz* Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashim’ (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.
10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK
1.  Rokok menjejaskan akal (mental)
2.  Rokok membahayakan kesihatan fizikal
3.  Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.
4.  Rokok membahayakan keturunan
5.  Rokok mengganggu manusia lain.
6.  Rokok menimbulkan akhlak buruk
7.  Rokok mensia-siakan waktu hidup
8.  Rokok bercanggah dengan maruah keislamana
9.  Rokok membazirkan harta (wang)
10. Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)

image
macam mana? agak-agak nak hisap rokok lagi x? x cukup lagi ke dengan fatwa mufti malaysia tentang pengharaman rokok? agak-agaknya kalau puntung rokok tu ada darah babi, apa hukumnya kalau kita letakkan puntung rokok tu kat bibir? kena samak x bibir tu lepas merokok? jeng…jeng…jeng…
atau, adakah puntung rokok di malaysia tidak menggunakan darah babi? siapa yang tahu?


Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts