And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Monday, April 11, 2011

Guru Menjadi Pelacur Demi Anak Muridnya


Pelacur Isu Hangat
Xia, asalnya dia bukan pelacur. Tinggal di kampung kecil di Gan Shu, kebanyakan anak gadis kampung tersebut bekerja sebagai pelacur di bandar kerana kemisikinan dan kekurangan ilmu pengetahuan. Penduduk di kampung tersebut tidak mengerti kenapa seorang gadis secantik Xia yang mempunya paras tubuh yang indah dan rupa yang menawan tidak melakukan seperti gadis-gadis lain.Kerana Xia menolak untuk menjadi pelacur, ayah Xia selalu menghukumnya.
Satu hari Xia mendengar bahawa sebuah sekolah di kampung memerlukan seorang guru.Xia dengan sukarela menjadi seorang guru dengan tanpa gaji.
Pada hari pertama Xia mengajar, murid-murid terpukau akan kecantikan guru baru mereka. Keadaan sekolah yang Xia ajar sangat daif sekali.

Dalam keadaan kelas yang yang teruk, Xia mengajar Bahasa Cina dan pengetahuan lainnya kepada murid-muridnya.Satu hari ribut menghancurkan kelas mereka dan semua murid tidak boleh menyambung pembelajarannya.
Guru besar sekolah pergi ke bandar berjumpa dengan pemerintah yang mengurus budget bahagian pendidikan agar memberikan sumbangan wang utk membaiki sekolah mereka tetapi guru besar kembali dengan tangan kosong.
Guru besar memberitahu Xia bahawa Pegawai Kerajaan akan memberikan wang kalau hanya Xia yang datang kepada dia dan meminta wang kepadanya secara personal, Xia yang tidak pernah keluar dari kampung dan meninggalkan rumahnya dan tidak pernah bertemu dengan Pegawai Kerajaan sebelumnya, telah memutuskan untuk berangkat dari rumah untuk berjumpa Pegawai Kerajaan.
Xia berjalan lebih dari 10 km untuk ke pejabat Pegawai Kerajaan. Setelah sampai, Xia duduk di depan Pegawai Kerajaan dan menyatidakan tujuannya.Pegawai tersebut menunjukan tangannya ke sebuah rwangan dan mengatidakan “wang kamu ada di bilik tersebut… kalau kamu mahu, kamu ikut aku” Xia melihat sebuah rwangan dengan katil yang besar, katil tersebutlah yang telah merenggut keperawanan Xia, Pegawai Kerajaan itu telah memperkosa Xia.
Xia tidak menangis sedikit pun yang ada di fikiran nya adalah berpuluh-puluh mata murid muridnya yang akan kecewa kalau tidak ada kelas untuk mereka belajar.
Setelah itu Xia pulang ke rumah tanpa memberitahu kepada seorang pun tentang kejadian tersebut. Hari berikutnya, para penduduk membeli kayu dan membetulkan keadaan kelas tetapi kerana hujan yang lebat, kelas tersebut tetap tidak boleh di gunakan. Xia mengatidakan kepada murid muridnya bahawa Pegawai Kerajaan akan membangun sebuah sekolah yang baru buat mereka. Lebih kurang 6 bulan, guru besar mengunjungi Pegawai Kerajaan berkali-kali tetapi tetap tidak diberikan dana yang dijanjikan kepada mereka. Hanya Pegawai Kerajaan yang tahu apa yang telah terjadi pada Xia akan tetapi tidak boleh berbuat apa-apa.
Semasa semester baru tiba, ramai murid yang tidak boleh bersekolah kerana tidak mampu dan mereka harus membantu orang tua mereka untuk bekerja.
Jumlah muridnya semakin berkurang dan bekurang. Xia sangat sedih melihat keadaan itu. Ketika Xia mengetahui bahawa harapan murid muridnya telah hilang.Dia masuk ke biliknya. Xia membuka bajunya, dan melihat tubuhnya di depan cermin.
Xia bersumpah akan menggunakan tubuhnya yang indah untuk mewujudkan impian murid-muridnya untuk kembali sekolah. Xia tahu semua gadis dari kampungnya bekerja sebagai pelacur di bandar untuk mencari wang dan itulah cara yang senang untuk dia untuk mendapatkan wang. Dia membersihkan dirinya dan mengucapakan selamat tingal kepada guru besar, ayah dan sekolah.
Dia mengikat dua rambutnya dan berjalan menuju bandar. Ketika dia berangkat ke bandar, ayahnya tersenyum bangga akan tetapi guru besar menangis sedih akan pilihan yang Xia lakukan.
Di dalam glamor kehidupan bandar, di dalam benak fikirannya, hanya ada sebuah kelas yang hancur dan kesedihan serta kekecewaan murid muridnya…. Xia masuk ke buat salon, berbaring di katil yang kotor dan menderita kerja kotor yang kedua di dunia pelacuran. Malam itu di dalam diarinya Xia menulis “Pegawai Kerajaan tidak boleh di bandingkan dengan pelanggan pertamanya yang lebih teruk dan kejam akan tetapi paling tidak pelanggannya telah membayar dan memberi wang”
Xia mengirim semua wang gajinya kepada guru besar dan berjimat cermat dengan harapan boleh mengirim lebih banyak lagi ke guru besar. Guru besar menerima wang tersebut dan menggunakan wang itu utk membangun sekolah. Ketika ada orang yang menanyakan sumber wang tersebut, guru besar hanya menjawab bahawa di dapat dari derma dari organisasi sosial.
Lama kelamaan, penduduk mengetahui bahawa sumber dana dari seorang bekas guru yang bernama Xia. Ramai wartawan yang ingin melaporkan berita ini akan tetapi di tolak oleh Xia dengan alasan bahawa dia hanya seorang pelacur biasa.
Dengan wang tersebut, sekolah telah berubah drastik. Bulan pertama, ada papan tulis baru. Bulan ke dua, ada bangku baru, bulan ke tiga, setiap murid mempunyai buku masing-masing. Bulan ke empat, setiap murid mempunya seluar baru.Bulan kelima, tidak ada seorang murid pun yang datang ke sekolah tanpa kasut.
Bulan ke enam, Xia kembali mengunjungi sekolah Xia disambut dengan gembira dan para murid menyapa”Guru, kamu telah kembali guru, kamu cantik sekali”Melihat kegembiraan dari para murid muridnya, Xia tidak berkuasa untuk menangis,Tidak peduli berapa banyak air mata yang di teteskan nya dan berapa banyak derita, keluh kesan dan kisah sedih yang dia lalui dalam 6 bulan, Xia merasakan semua kisah sedih dan penderitannya itu sangat seimbang dan pantas untuk harga yang dia bayar untuk melihat apa yang Xia lihat saat itu.
Setelah beberapa hari di rumah, Xia kembali ke bandar. Pada bulan ke tujuh, sekolah telah mempunyai lapangan bermain yang baru. Pada bulan ke delapan, sekolah membangun lapangan basket…pada bulan ke sembilan, setiap murid mempunya pensil yang baru. Pada bulan ke 10, sekolah mempunya bendera nasional sendiri, setiap murid boleh menaikan bendera setiap hari nya.
Hingga suatu waktu Xia dikenalkan kepada seorang businessman. Sang pengusaha luar asing bersedia membayar 3000 rmb buat satu malam. Dengan fikiran yang lelah yang telah dia lalui bbrp tahun lalu, Xia dengan lelah menuju hotel sang pengusaha asing. dia bersumpah bahawa itu adalah pekerjaan kotor yang terakhir bagi dia dan setelah itu dia akan kembali ke kampung dan bersama sama murid muridnya di sekolah. Sumardikan tetapi nasib berkata lain sungguh tragis telah terjadi malam itu dimana Xia bersumpah untuk terakhir kali nya, Xia di diperkosa dan di siksa hingga terbunuh oleh 3 pengusaha asing tersebut.
Xia baru saja bertambah umur nya menjadi umur 21 tahun. Xia saat itu juga meninggal tanpa mencapai keinginan yang terakhir, yaitu untuk membangun satu kelas bagus dengan 2 komputer yang boleh digunakan oleh murid murid.
Seorang pelacur telah meninggal dunia… keheningan yang di penuhi air mata.
Para murid-murid, guru-guru dan beberapa ratus orang penduduk menghadiri acara pengebumian Xia di kampung kecil bernama “GanShu”.
Pada masa itu, semua hanya boleh melihat gambar hitam putih Xia dalam gambar itu Xia mengikat dua rambut nya dengan senyuman bahagia… guru besar membuka diary Xia dan membacakannya di depan murid-muridnya dan Xia menulis “Sekali melacur, boleh membantu seorang anak yang tidak boleh sekolah. Sekali menjadi wanita simpanan, boleh mendirikan sebuah sekolah yang telah hilang harapan.
Bendera setengah tiang dikibarkan. Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts