And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Sunday, May 22, 2011

Kisah Umar 12 Tahun, Di Penjara Nablus Israel





DIKISAHKAN semula...
Entah mengapa, aku benci mereka, mungkin kerana adik perempuanku mereka siksa dan bunuh secara keji di desa kami. Atau mungkin kerana ayahku mereka siksa dan tangkap bertahun-tahun lalu di desa kami. Atau yang paling memungkinkan, kerana mereka hentam seluruh ibu-ibu di desa kami, termasuk ibuku!
Intinya aku benci mereka dengan sejuta alasanku. Merekalah yang selama ini gembira dengan segala penderitaan kami. Merekalah yang selalu mencari-cari alasan untuk menyiksa, membunuh, memperkosa, atau Show Allmerampas barang-barang kami. Mereka itulah Kaum yang telah Allah kutuk dan murkai. Mereka Yahudi jahannam! Dengan segala sifat dan keburukan yang mereka warisi dari nenek moyang mereka...
Kini aku akan membalas..
Aku dan dua kawanku akan membalas perbuatan mereka. Tidak susah bagi kami yang bertubuh kecil untuk bergerak tanpa dilihat. Kami bertiga telah terbiasa puasa sehingga badan kami kurus dan gesit. Kami merancang untuk memalukan salah seorang pegawai tentera jahannam itu dengan membakar seluarnya tepat dari bawah kerusi malas santainya. Orang itu adalah komandan rejimen yang berkemah di dalam kota.
Setiap pagi kerjanya hanya mengawasi tentera bawahannya berbaris dan berteriak menyuruh mereka membersihkan kota dari puing-puing bekas pengeboman kota tersebut. Kami tahu jadual ia duduk di kursi malasnya itu.. Pagi ini, lepas solat subuh, sebelum si komandan dan pasukan bangsat itu bangun, kami sudah mengendap-endap ke perkemahan mereka. Kami letakkan bahan-bahan bakaran sepatutnya di bawah kursi komandan itu. Lalu kami pun pergi bersembunyi.
Kedua kawanku, Abdullah dan Amar, pergi sembunyi agak jauh. Sementara aku sembunyi agak dekat dengan kursi komandan itu, supaya senang untuk nyalakan api pada talian kain panjang yang dikambus di pasir terus ke kursi komandan itu. Setelah setengah jam menunngu, salah satu ahli pasukan pun bangun dan mulai membangunkan seluruh tentera kecuali komandan. Sekitar 30 jumlah mereka. Tidak lama kemudian, mereka berkumpul dan berbaris depan khemah komandan.
Maka, aku mulakan dengan, Bismillahir Rahmanir Rahim. Api yang ku nyalakan terus merambat cepat melalui talian kain itu.. Tidak lama lepas itu, aku dengar seseorang berteriak melolong kuat. Tak salah lagi, rupanya komandan itu. Dia melompat-lompat memegang seluarnya yang terbakar. Anggota pasukannya pun tertawa. Tanpa sadar aku pun tertawa juga.
"Abdullah, Amar, lari!" Aku berteriak kepada kawanku, kerana mereka sudah tahu persembunyianku dan mengejar aku.
Serentetan tembakan mengikuti kami. Kedua adik-beradik temanku itu rebah tersungkur, penuh kesan tembakan. Aku terpana dan berhenti berlari... Terdengar satu lagi tembakan. Kurasa kakiku seperti terbakar, aku tertembak. Kakiku seperti patah dan lumpuh. Sakit yang belum pernah aku rasakan. Aku terjatuh.. Lepas itu, muncul 3 bayangan tentera, satunya komandan itu. Dengan mukanya yang merah memaksaku berdiri. Meninju perutku dengan kuat. Berkali-kali, sehingga aku jatuh pingsan.
Dipenjara...
Bila terbangun aku berada di ruangan ini. Bersama seorang tua yang sudah lumpuh. Aku bertanya padanya, "Di mana ini?"
"Ini di rumah, kerana kau tidak mungkin meninggalnya lagi. Sekolah, kalau kau mahu belajar.. Dan penjara kalau kau menganggapnya begitu." Orang tua itu menjawab dengan senyum tulus.
Aku tak faham itu semua. Yang aku tahu, ini benar-benar penjara. Kerana aku melihat besi-besi yang menghalangiku keluar. Berhari-hari aku hanya tidur dan melamun. Aku makan berdua dengan bapa tua itu. Kami diberi jatah setengah potong roti basi, yang perlu dibahagi berdua pula.
Aku sudah beberapa hari tidak solat. Kerana aku tidak tahu bagaimana nak berwudhu dengan air kami yang hanya segelas itu? Namun kulihat bapa tua itu selalu melakukan gerakan-gerakan seperti solat dengan duduk pada setiap waktu sholat. "Tok! macam mana nak solat tanpa air?"
"Tayammum le.. nak." Jawab orang tua itu.
"Bagaimana caranya?" Aku tanya. Dia ajar aku cara-cara bertayamum dengan debu pada dinding penjara. Mulai hari itu aku pun solat dengan bertayamum dan berjama'ah dengan datuk itu setiap waktu solat tiba.
Setelah sebulan aku di sel itu, seorang tentera datang. Ia menyuruhku mengikutnya. Kami melalui sebuah lorong panjang. Di kanan kirinya terdapat pintu-pintu.. Aku dengar teriakan dan rintihan dari balik pintu-pintu itu. Sampai pada suatu pintu, tentera yang membawaku itu pun berhenti. Diperintah aku masuk, pintu dikunci.
Selepas 10 minit, datang seorang tentera berwajah muram dengan tas besar nampak berat membuka pintu dan duduk di kursi depan meja di tengah-tengah ruangan itu. Ia bertanya padaku dalam bahasa ibundaku, "Siapa namamu nak?"
Aku jawab, "Umar!"
"Di mana rumahmu?"
"Kamu hancurkan rumah dan seluruh desaku.. Desa tetanggaku 2 tahun lalu!" jawabku marah.
"Lalu kau berniat membalas itu dengan membentuk kelompok-kelompok pemuda yang menggangu tentera kami di lapangan?" Sambungnya.
"Huh, kau fikir kami se ramai itu eh? Kataku sambil tertawa. "Satu-satunya kelompok yang kubentuk hanya tiga orang saja.. dan kau bunuh dua, aku tertangkap. Aku satu-satunya yang tinggal... seorang anak muda pincang yang ada di depanmu ini."
Tentera itu marah dan menamparku sekuatnya, sambil berteriak, "Jangan Bohong! Katakan! Di mana teman-teman kecilmu itu?"
Aku hanya terdiam sambil meringis dan berzikir. Dia marah dan menendangku berkali-kali setiap tendangan, aku bertakbir keras. Ia semakin marah dan melakukan itu terus menerus hingga dia sendiri letih.
Kemudian berkata, "Mungkin besok kau akan jujur, tetapi hari ini aku ambil oleh-oleh darimu agar kau ingat untuk jujur besoknya."
Dia membuka tasnya dan mengeluarkan sebuh penjepit besar. Didekati aku dan menarik kakiku yang lumpuh. Disepit kuku ibu jari kakiku dan mulai menariknya. Kerana sakit, akupun menjerit dan hampir lupa menyebut nama Allah. Aku berteriak kuat-kuat. Dicabut kuku jari kakiku.
"Itulah akibatnya jika main-main dengan kami, hey!" Katanya.
Akhirnya, aku dibawa ke sebuah sel yang lebih besar dari selku yang pertama. Di dalamnya ada empat orang sedang duduk. Seorang lelaki dan tiga pemuda yang kukira umurnya hanya berbeda dua tahun dari umurku sekarang. Itulah penghuni sel baruku ini. Lelaki paling tua mendekatiku. Dia mencarik bahagian lengan bajunya, mengikat ibu jari kakiku yang sudah tidak ada kukunya, dan masih mengucurkan darah itu.
"Apa yang mereka tuduh kamu?" Dia tanya.
"Mereka menuduhku membuat kelompok kanak-kanak yang mengganggu pasukan mereka di lapangan," jawabku lemah.
"Memang kau buat semuanya itu?" tanyanya lagi.
Aku jawab, "Aku buat bersama kedua temanku, mengerjai komandan mereka, hingga mereka membunuh kedua temanku itu".
Dia berkata, "Mereka memang tuduh kita lebih-lebih. Mereka hanya ingin menyiksa kita. Lebih baik kau tutup mulut dan berzikir untuk menghindari siksaan. Bacalah Al-Qur'an, agar tenang."
"Tapi, aku tak tahu baca Qur'an dan belum hafal banyak surat-surat pendek. Ayahku ditangkap ketika aku kecil dan ibuku meninggal masa pemusnahan desa kami. Aku selamat kerana masa itu aku sedang menginap di rumah keluargaku di bandar" jawabku.
"Kalau begitu, belajarlah denganku dan ketiga anakku, Faiz, Zaid dan Yahya. Dan aku Mustofa," katanya. "Kami berjaya selundup Al-Qur'an ke sini," lanjutnya lagi.
"Baiklah, aku akan belajar darimu, namaku Umar!" kataku.
Sejak itu aku solat, makan, dan belajar Qur'an dengan Ustaz Mustofa dan ketiga anaknya. Ustaz Mustofa ternyata memang seorang guru mengaji dan sudah hafal 30 juz Al-Quran. Ia pun membaca dengan lembut dan tartil. Selama beberapa bulan aku belajar bersamanya. Hingga pada suatu hari aku bertanya pada Ustaz Mustofa tentang lelaki tua yang tinggal satu sel denganku pertama kali.
"Dia adalah guru kami semua di penjara ini. Dia adalah inspirasi anak-anak muda kita. Dia adalah Sheikh Ahmad Yassien, dan baru-baru ini beliau dibebaskan, alhamdulillah." Jawabnya.
Menuju syahid...
Hasil didikannya akupun kini tidak terlalu banyak mengeluh dalam ruang interogasi. Bahkan aku tidak menjawab apapun pertanyaan-pertanyaan palsu mereka. Biarpun mereka mencabut beberapa lagi kuku-kuku kakiku, aku pun tidak terlalu merasa sakit. Kerana aku tahu, aku memiliki ubatnya, iaitu Al-Qur'an, yang semakinku baca semakin berkurang rasa sakitku.
Hingga pada suatu ketika, di ruang interogasi. Lelaki yang selalu menyiksaku tampil lagi.
"Aku bawa bukti sekarang!. Tiga saksi kami tangkap, melakukan perkara sama dengan yang kau lakukan pada pasukan kami hari itu."
"Mereka kanak-kanak, mengaku berasal dari desa sama dengan tempat yang kau tinggal dulu. Aku akan menyiksa mereka di depanmu sampai kau mengaku, kaulah pemimpin mereka, atau mereka mengaku di bawah pimpinan kau."
Aku hanya diam. Lalu masuklah tiga anak kecil yang umurnya lebih muda dariku sekitar 3 tahun. Mereka semua berwajah ketakutan. Penyiksa itu mengeluarkan belati dari tasnya dan mendekati ketiga kanak-kanak tersebut. Aku hanya melihat dari kursiku dalam keadaan terikat erat. Ia mengitari mereka satu kali dan bertanya kepada yang paling kanan, "Siapa namamu?"
Kanak-kanak itu dengan gemetar menjawab, "H...Hasan."
"Apakah kau kenal abang ini eh, Hasan?" tanya syaitan penyiksa.
Hasan menjawab, "A... Aku tak kenal."
Penyiksa itu marah, menggenggam rambut Hasan dan meletakkan belati dipipinya, dan mulai mengiris pipi itu, sambil berkata, "Berani berbohong hah?"
Hasan berteriak kesakitan. Aku miris mendengarnya namun tetap diam sambil berdoa untuk kekuatan Hasan. Penyiksa itu melepas Hasan setelah kedua pipinya dihiris dengan luka dalam dan mengucurkan darah. Hasan tetap menangis. Penyiksa itu berdiri di tengah dua kanak-kanak lagi sambil merenung mereka berganti-ganti.
Sambil merenung dia berkata, "Belum mahu mengaku mereka anak buahmu, hah? Kurang ajar!"
Aku diam dan berharap ia tidak menyiksa kedua kanak-kanak tadi. Namun harapanku pupus, malah makin parah siksaan kepada dua anak itu, hingga hatiku terhiris. Dan tanpa sadar aku menjerit, "Berhenti! Aku memang pemimpin mereka, aku yang memerintahkan mereka mengganggu pasukanmu," kataku berbohong.
"Ha ha ha, kini kau mengaku setelah melihat anak buahmu disiksa. Padahal aku baru saja nak mula berseronok." katanya bengis. "Tapi tak apa, aku masih banyak waktu untuk menyiksa mereka, tapi kau... Kau akan kami hukum mati besok, kerana pengakuanmu ini!" Syaitan penyiksa berkata lagi. Lalu ia keluar.
Seorang tentera disuruh membawa kami berempat menuju sel kami. Kami bertemu dengan Ustaz Mustofa. Aku ceritakan segala kejadian tadi padanya. "Subhanallah! Kau telah ditetapkan untuk syahid demi menolong kanak-kanak terlantar ini, nak! Insya Allah Jannah Firdaus akan menantimu."
Aku hanya mengangguk. Dan mencari posisi untuk tidur malam itu. Sebelum tidur aku menulis memo. Lalu aku mengulang-ulang hafalanku sambil berbaring.
Akhir kisah..
Pagi itu Umar bangun dan terlihat tenang sekali. Selesai solat Subuh berjama'ah,dia dan lapan penghuni sel sempit itu mengaji Al-Quran berganti-ganti. Dengan hanya satu mushaf dan dengan penerangan yang sangat minimum. Sebelum matahari terbit, datang tiga tentera Yahudi membuka sel dan menarik Umar. Mereka membawa Umar pagi itu. Hingga siang hari, tidak ada tanda-tanda kembalinya Umar.
Salah seorang penghuni sel itu, Ustaz Mustofa, bertanya kepada tukang cuci yang selalu melewati sel mereka, "Ke mana anak muda itu mereka bawa pergi?" tanyanya.
"Mereka bawa ke tengah padang. Telanjangkan dia dan mengikatnya di belakang kuda, sambil memacu kuda itu. Yang lain menembak kaki anak muda itu, fan terus diseret sehingga mati." Jelas tukang cuci itu.
Ustaz Mustofa kagum dan kaget, kemudian berkata, "Inna lillahi wainna ilaihi raajiuun! Sungguh kejam merek."
Dia memberi tahu khabar ini kepada ketiga anaknya dan kepada ketiga anak kecil di sel itu. Mereka sama-sama mendoakan Umar, as-syahid... Siang itu, setelah mereka solat dan makan, ketika hendak mengaji, mereka mencium aroma yang luar biasa wangi dan semerbak di seluruh ruangan itu.
Terutama wangi yang keluar dari mushaf yang mereka pegang. Sungguh harum baunya, sampai ustaz Mustofa berkata, "Mungkin ini adalah aroma parfium saudara kita Umar. Dia telah dijemput dan dimandikan bidadari hari ini. Itulah, aromanya tercium hingga ke mari."
Kesimpulan:
Satu: Hari itu, bumi kehilangan satu lagi mujahid ulung, mujahid bertamengkan Al-Qur'an, mujahid muda yang berani, dan seorang Hafidz. Kisah ini berlaku pada hari Isnin 22 Desember 2003, Asy-Syahid Al-Hafidz Umar al-Faroouq, 14 tahun, Penjara Nablus, Israel. Islam akan bangkit kekuatannya apabila ramai umatnya seperti mujahid-mujahid ini.
Dua: Kenapa umat Islam kini tiada kekuatan? Renung-renunglah, di sini punca kegagalan umat Islam, penyebab umat Islam diratah. Maka benarlah kata Muhammad SAW di zamannya…

“Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang kerumuni kamu bagaikan puak-puak lapar kerumuni makanan mereka.”

“Apakah kerana jumlah kami sikit pada hari itu?" Kawan beliau tanya balik.


Jawab Nabi SAW, “Ya! Pada hari itu jumlah kamu ramai sangat, tetapi kamu bagaikan buih di lautan, dan Allah akan cabut 'rasa gentar' terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan lemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahnu.”


“Apa itu al-wahnu, ya Rasulullah?” Tanya sahabatnya pula.

“Cinta dunia dan takut mati!” Jawab Rasullah SAW. 

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts