And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Friday, May 6, 2011

Bagaimana nak kawal marah?


 
aku.marah.bengang. aku selalu nak marah.aku x tau. maybe aku berdarah cancer.maybe aku bertangan kidal.tp kenapa aku marah?sebab aku bengang.aku bengang sebab tu aku marah.tapi aku xsuka marah2.jadi aku cuba beberapa cara untuk kurangkan amarah yang membakar. marah itu api syaitan. sila baca : 


  1. tidur. cara ini berkesan bila kita marah dalam keadaan mengantuk. kalu x ngantuk, buat sakit mata je ko nak pejam2 sampai tido. tapi setakat pejam2 mata pon boleh juga. karang dengar lagu lullaby pon boleh tido..hehe
  2. baring. kalu marah sila baring gerenti anda akan down and cool all the way to your ass. sila baring jika marah. ini terbukti. jika baring, anda akan rasa tenang, relaks dan aman. ini akan mengurangkan kemarahan dalam hati anda. namun awas jika anda sedang marah diatas jalan, tolong jangan baring di atas jalan. silap2 anda akan jalan terus.
  3. bernafas dalam - dalam.  jika marah, tarik nafas dalam2. ya, tarik melalui hidung, hembus keluar melalui mulut. itu teknik bernafas yang betol. tarik perlahan2, tahan seketika lalu ucap selawat keatas Nabi S.A.W sekali dalam hati, kemudian hembus perlahan2. terbukti.sila cuba ok,jangan tahan nafas lama2 kalu tidak sayonara.
  4. istighfar. ambil wuduk dahulu, kemudian beristighfar, berzikir, bermunajat kepada Allah. memang akan membantu anda lebih tenang. Dari Allah kita datang, kepada Allah kita pergi.
  5. mandi. fikir secara logik. anda mandi, apa anda rasa selepas mandi? tenang. bersih. aman. selesa. jadi jika anda tengah marah di rumah, sila mandi secepat mungkin. jika anda tengah marah di pejabat, sila tunggu waktu tamat kerja, balik rumah, mandi sebab badan pon da berhapak2 dengan curahan peluh anda.
  6. berhenti.  jika anda sedang marah, berhenti. ya, berhenti bercakap, berhenti membuat kerja, berhenti membuat sebarang keputusan. hentikan segalanya dan tunggu hingga kemarahan anda reda. ingat, kesilapan besar adalah membuat keputusan/percakapan/tindakan dalam keadaan marah.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts