And when it was said that the promise of Allah was true, and that the Hour, there was no doubt about its (coming)

Wednesday, April 13, 2011

Sindiket Penipuan Bertopengkan Maybank

                                      http://says.my/blackred_junaidi/maybankard2-microsite


Dengan serta merta aku check domain sender dan link yang dia suruh bukak guna tool yang aku share dalam entri Tool Berguna di Internet. Ternyata Domain tersebut bukan dari Malaysia.  Tengok gambar di bawah.
Ip Location dikesan menggunakan Utrace
Ternyata dari siasatan aku email ini merupakan penipuan semata-mata. Mana datang pulak maybank nak update system dan dorang beritahu daripada email sahaja. Jadi nampak kegunaan tool yang aku share dalam entri sebelum ni.  Maybe ada sesetengah yang dah tahu email ini merupakan penipuan. Aku post entri ni untuk di kongsi bersama. Mana tahu korang dapat email yang sama macam ni. Di sini aku nak beri tips berguna untuk korang semua sekiranya dapat email daripada orang yang dikenali baik cimb ke maybank ke BSN ke atau mana-mana bank lain.
1. Check sender email tersebut. Kalau pelik just ignore je.
2. Kalau ada domain sender contoh dihantar oleh tipu@kelentong.com . Korang search host email tersebut iaitu kelentong.com guna tool yang aku share dalam entri sebelum ni.
3. Ni antara tips paling betul dan bernas. Untuk kepastian korang call terus hotline bank-bank yang korang terima email dia tu.
Seperti biasa, time menulis idea tak banyak pulak yang keluar. Minta pembaca-pembaca sekalian tambah. Kalau ada pengalaman lagi best korang share dekat ruang komen. Mungkin untuk rujukan bersama.  Jadi kepada semua, sebar-sebarkan info ini ye. Untuk peringatan bersama Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts